مؤسسه خیریه دارالاکرام نگاه ویژه ای به دانش آموزان مناطق محروم خواهد داشت

میثم حاجی نمکی نماینده و همیار موسسه خیریه دارالاکرام بیان کرد ما در این مؤسسه به کمک خیرین به سراغ خانواده هایی در مناطق محروم رفتیم که امکان ادامه تحصیل برای فرزندانشان فراهم نبود و یا به دلیل شرایط حاکم بر منطقه بازار کار بسیار پائینی ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، میثم حاجی نمکی نماینده و همیار موسسه خیریه دارالاکرام در گفتگو با این پایگاه خبری گفت:   متاسفانه کشور ما با معضل ترک تحصیل دانش آموزان در مقاطع مختلف به ویژه مقطع اول و دوم متوسطه مواجه است. آمارهای رسمی نهادهای ذی ربط نیز موید آن است که دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه درصد قابل ملاحظه ای از این آمار را تشکیل می دهند. آموزش و پرورش با وقوف کامل بر این که اجرای این پروژه بزرگ از عهده و توان دولت مانند هر کشور دیگری خارج است و دولت ها در این زمینه ها اقدامی نمی کنند بلکه باید از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد بهره جست، آمادگی خود را برای همکاری با موسسه خیریه دارالاکرام اعلام کرد. بدین ترتیب موسسه دارالاکرام به عنوان موسسه ای که از استانداردهای آموزش و پرورش برخوردار بوده و مورد تایید آن قرار گرفته است، اولین موسسه ای است که آموزش و پرورش با آن وارد مذاکره شده است. بر اساس چارچوب این پیمان نامه (طرح آبا)، آموزش و پرورش در زمینه های شناسایی کودکان نیازمند، برگزاری کلاس ها ی آنلاین و با در اختیار قرار دادن امکاناتی مانند تبلت های آموزشی، مشاور یا مددکار و فردی متعهد به سیستم(مشاور) کمک نماید تا این دانش آموزان بتوانند دروس خود را گذرانده و در آزمون ها شرکت کنند تا گامی موثر در جهت توسعه علمی و رشد منابع انسانی برداشته شود. به همین دلیل گفت و گویی با میثم حاجی نمکی نماینده و همیار موسسه دارالاکرام در جنوب استان کرمان داشته ایم که در ادامه می خوانید.

مقداری از طرح آبا بفرمایید:

میثم حاجی نمکی : همان طور که مطرح شده طرح آبا طرحی است برای دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند و یا در معرض ترک تحصیل قرار دارند.

این طرح توسط دارالاکرام در استان کرمان چگونه و به چه شکل مورد استفاده قرار می گیرد؟

میثم حاجی نمکی : با گستردگی استان کرمان، این طرح در جنوب استان در حال اجراست. با توجه به اینکه در سال های گذشته خشکسالی و تحریم هایی که در حال حاضر نیز درگیر آن هستیم بسیار در وضع معیشتی مردم کرمان دخیل بوده، متاسفانه بسیاری از خانواده ها اوضاع اقتصادی شان از قبل هم بدتر شده. این موضوع بی تاثیر بر موضوع تحصیل دانش آموزان نبوده و همین مسائل باعث شده بسیاری از دانش آموزان استان خصوصا دختران ترک تحصیل کنند. خانواده ها شرایط ادامه تحصیل فرزندان خود را نداشتند و ما تعداد زیادی دانش آموزان ترک تحصیلی در استان کرمان داریم. خوشبختانه طرح آبا باعث شده دانش آموزان به ادامه تحصیل خود بازگردند. باید این موضوع را عنوان کنم که خیلی از این طرح استقبال شده و افراد بسیاری از جنوب کرمان برای استفاده از این طرح به شهر کرمان آمده و برای ادامه تحصیل خود اقدام کرده اند.

پس براساس طرح آبا دانش آموزان استان کرمان به تحصیل بازگشته و این طرح در حال انجام است؟

میثم حاجی نمکی :  بله، ما در سامانه ای به نام سامانه «سنا» که برای سازمان آموزش و پرورش است دانش آموزان را با کمک موسسه خیریه دارالاکرام ثبت نام کرده تا این عزیزان مجددا بتوانند به تحصیل بازگردند.

یکی از وظایف آموزش و پرورش شناسایی مناطق محروم و خدمت رسانی به آن مناطق است.سوال ما از خدمت شما این است که آیا وزارت آموزش و پرورش و یا وزیر از مشکلات متعدد و ترک تحصیل دانش آموزان به واسطه آن در استان کرمان خبر دارند یا خیر؟

میثم حاجی نمکی : وظیفه آموزش و پرورش تنها آموزش است و به نظر می رسد نمی تواند در کنار این مسئله اقتصاد و معیشت دانش آموزان را کنترل کند. باید به این موضوع نیز اشاره کنم که پراکندگی استان کرمان نیز بسیار زیاد است. همین موضوع باعث شده آموزش و پرورش نتواند تمامی نقاط و روستاهای کوچک این شهرستان را مورد حمایت و پوشش خود قرار دهد. اما بسیاری از خیرین پای کار آمدند و به ما کمک کردند. بسیاری از خانواده ها نیز فرزند اول خود را برای تحصیل فرستاده اند و آنها تا مقطع لیسانس ادامه تحصیل داده اند اما بازار کاری برایشان وجود ندارد پس خانواده می گوید چرا فرزند دوم یا سوم خود را به مدرسه بفرستند زمانی که هیچ خروجی از ادامه تحصیل برای فرزندانشان وجود ندارد. به همین دلیل ازدواج ها در سنین پایین شکل می گیرد و دانش آموزان کار کشاورزی را در کنار خانواده های خود ادامه می دهند.

دانش آموزانی که تحصیل را ادامه داده اند و تا مقطع دیپلم یا لیسانس پیش رفته اند برای کار در همان استان کرمان ماندگار شدند یا اینکه به استان های بزرگ تری مثل تهران مهاجرت کرده اند؟

میثم حاجی نمکی : مردم استان کرمان مانند سایر نقاط ایران بسیار مایل هستند فرزندانشان رشد کنند، کار مناسب خود را پیدا کنند و بتوانند خدمت کنند اما متاسفانه هیچ جایگاهی به آنها اختصاص داده نشده است. همین موضوع باعث شده خیلی از تحصیل کرده های استان ما به شهر ها و استان های دیگر مانند هرمزگان،یزد و تهران مهاجرت کنند.
با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران که تحصیل همه دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است، لطفا کمی از تاثیراتی که بر روی دانش آموزان جنوب کر

مان هم گذاشته شده بفرمائید و آیا وسایل الکترونیکی در اختیار این دانش آموزان قرار دارد؟

در بسیاری از روستاهای جنوب کرمان آنتن دهی خطوط اینترنت وجود ندارد چه برسد به وسایل الکترونیکی! این موضوع  باعث شده وضعیت تحصیل تا حدود زیادی با مشکل مواجه شود. ای کاش وزارت ارتباطات حداقل مشکل خطوط اینترنتی را حل می کرد تا حداقل دانش آموزان به صورت مجازی می توانستند به ادامه تحصیل خود بپردازند.
طرح آبا توسط خیریه دارالاکرام در روستایی که مدرسه هم ندارند و در چادر کلاس درس برپا می کنند به زودی اجرا می شود.بیشترین تعدادی که موسسه خیریه دارالاکرام در یک روستا بورسیه کرده است روستای مهتابی ست که خطوط اینترنت ندارد و عملا دستشان از همه جا کوتاه است.

این مشکل چطور باید حل شود؟ آیا نامه یا اطلاعیه ای به وزارت ارتباطات فرستاده شده تا آنها در جریان نبود خطوط اینترنت در این مناطق قرار بگیرند؟

بله فرمانداری نامه ای به وزارت ارتباطات زده است اما آنها این طور پاسخ گو بوده اند که به دلیل مسائل اقتصادی توان انجام چنین کاری را ندارند. حال اگر به کمک آموزش و پرورش و خیریه ها دانش آموزان مجاب به ادامه تحصیل شوند، به دلیل عدم نبود وسایل ارتباط جمعی مسلما آنها به ادامه تحصیل باز نمی گردند. من فکر می کنم همه وزارت خانه ها که کاری از دستشان برمی آید باید کمکی کنند تا تلاش های ما به ثمر بنشیند و دانش آموزی به دلیل مسائل معیشتی از تحصیل باز نماند.
از همه افرادی که توانایی کمک به طرح آبا را دارند می خواهیم که ما را در این زمینه یاری کنند تا حداقل در یک شهر یا روستا مثل روستای مهتابی هیچ دانش آموزی که ترک تحصیل کرده وجود نداشته باشد. از وزیر ارتباطات خواهش می کنیم که به وضع اینترنت این منطقه رسیدگی کنند تا ما روستایی در ایران داشته باشیم که هیچ دانش آموز بازمانده از تحصیل به دلیل مسائل اقتصادی نداشته باشد.

 

گفت و گو: زهرا سادات مصطفوی

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار