مالیات از خانه و ماشینهای لوکس فقط حرف بود؟

در همین باره روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس عنوان می‌کند: کشورهای توسعه یافته بر دارندگان خودرو لوکس و همچنین مالکان خانه‌های اضافی، مالیات اعمال می‌کنند اما متأسفانه دولت ما اراده انجام این اصلاحات را در شرایط تحریمی ندا...

به گزارش رصد روز ، با تشدید تحریم‌ها و کاهش شدید صادرات نفت و به تبع آن ارز دولتی، اصلاح ساختار بودجه با تکیه بر کاهش هزینه ها و وابستگی بودجه جاری به درآمدهای نفتی مورد توجه قرار گرفت.

در این مدت اقداماتی در جهت تحقق این اهداف به صورت جزیره‌ای و پراکنده به ویژه از سوی مجلس صورت گرفت اما اقدام مدون کارشناسی و یکپارچه از سوی دولت و دستگاه‌های تابع تاکنون به ثمر نشسته است.

یکی از رویکردهای اصلاح ساختار توجه به درآمدهای مالیاتی به عنوان یک منبع بسیار مهم و پایدار تلقی می‌شود. ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی جدید در دستور کار دستگاه‌های دولتی و مجلس قراردارد که از جمله آن می‌توان به طرح اخذ مالیات‌های از خانه‌های خالی اشاره کرد. همچنین لایحه اصلاح بخشی از قوانین مالیاتی در کمیسیون‌های اقتصادی دولت بوده و هنوز خبری از تایید و تصویب آن نیست.

* قانون مالیات گرفتن از خانه و ماشین لوکس کی تصویب شد؟

در بودجه سال ۹۹ به منظور افزایش سطح درآمدهای مالیاتی و برقراری عدالت اجتماعی دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس تصویب شد.

غلامرضا تاجگردون رئیس وقت کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ گفته بود: کسری بودجه دولت زیر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است می‌توان با مولد سازی دارایی ها و اقداماتی نظیر خانه های مالیات از خانه های لوکس کمبودهای بودجه را جبران کرد.

همچنین در این زمینه جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه عنوان کرده بود: این نوع مالیات­‌ها نه تنها موجب افزایش درآمد دولت می شود بلکه باعث خواهد شد دولت بتواند حق خود را از افراد مرفه و کسانی که در حوزه کالای لوکس فعالیت می­‌کنند، بگیرد. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور در کمیسیون تلفیق سعی شد منابع دولت افزایش یابد و یکی از این منابع هم اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس است.

* آیین‌نامه مالیات‌ستانی از لوکسری‌هاکجاست؟

به گزارش فارس، قانون بودجه سال ۹۹ به سازمان مالیاتی سه ماه فرصت داده بود که نسبت به تعیین دارایی و شمول مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس اقدام کند. همچنین دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و سازمان ثبت اسناد و املاک و نیروی انتظامی و شهرداری‌ها باید دسترسی برخط سازمان مالیاتی را به اطلاعات این بخش فراهم کنند.

در همین رابطه محمود علیزاده معاون فنی سازمان مالیاتی اواسط شهریور ماه به فارس گفته بود: در این زمینه آیین نامه‌ای تدوین شده و در فرجه زمانی که برای سازمان مالیاتی پیش بینی شده به مودیان اعلام خواهد شد. در سامانه مربوطه گفته می‌شود که کدام یک از املاک مشمول هستند. در حال حاضر به دولت ارسال شده و منتظریم دولت تصویب کند.

به گزارش فارس، بعد از گذشت حدود ۷ ماه از سال هنوز برخی آیین نامه‌های اجرایی قانون یکساله بودجه در دولت تصویب نشده و معطل است. وقت کشی و فرسایشی شدن قوانین مربوط به مالیات سبقه قبلی دارد و این رویکرد در زمینه اصلاح برخی مواد قانون مالیا‌ت‌های مستقیم نیز مشاهده می‌شود.

در همین باره روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس عنوان می‌کند: کشورهای توسعه یافته بر دارندگان خودرو لوکس و همچنین مالکان خانه‌های اضافی، مالیات اعمال می‌کنند اما متأسفانه دولت ما اراده انجام این اصلاحات را در شرایط تحریمی ندارد.

قانون بودجه چه می‌گوید؟

در سال ۹۹ واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین موجود در کشور به شرح بنده‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی سالانه می‌شوند.

هر واحد مسکونی با احتساب عرصه و اعیان با ارزش روز معادل یکصد میلیارد ریال و بیشتر به نرخ‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی است:

۱. نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیارد ریال تا ۱۵۰ میلیارد ریال، یک در هزار

۲. نسبت به مازاد ۱۵۰ میلیارد ریال تا ۲۵۰ میلیارد ریال، دو در هزار

۳. نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیارد ریال تا ۴۰۰ میلیارد ریال، سه در هزار،

۴. نسبت به مازاد ۴۰۰ میلیارد ریال تا ۶۰۰ میلیارد ریال، چهار در هزار

۵. نسبت به مازاد ۶۰۰ میلیارد ریال به بالا، پنج در هزار

انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش ۷ میلیارد ریال و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو به نرخ‌ دو دهم درصد درصد نظر گرفته شد.

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار