مذاکره برای راه‌اندازی کریدور گازی شمال جنوب

وزیر نفت برگزاری بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگ‌های را فرصتی مناسب برای رسیدن به توافقی چندجانبه درخصوص ترانزیت گاز و راه‌اندازی یک کریدور گازی شمال به جنوب در منطقه آسیای مرکزی دانست.

به گزارش رصد روز،در آستانه برگزاری نشست شورای نخست‌وزیران کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های که پنجشنبه چهارم آبان در بیشکک قرقیزستان برگزار شده و محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور ایران در صدر هیاتی بلندپایه در آن حضور دارد، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، وزرای نفت، راه و شهرسازی و کشاورزی، درباره استرات‍ژی‌ها و اهدافی که ایران در هر یک از حوزه‌های مرتبط با فعالیت آن‌ها دنبال می‌کند، توضیحاتی را ارایه دادند.

پیاده‌سازی استراتژی سازمان همکاری شانگ‌های تا سال ۲۰۳۰
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه برگزاری بیست و دومین نشست نخست‌وزیران کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های به صورت حضوری را نقطه عطفی در مسیر همکاری‌های اقتصادی خواند و تصریح کرد: نشست نخست‌وزیران به عنوان بازوی همکاری‌های اقتصادی پس از دو سال برگزاری به صورت مجازی به دلیل شیوع جهانی کرونا، امسال چهارم آبان ماه در بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود.

مهدی صفری افزود: باتوجه به دستورجلسات مهم این نشست و حضور مقامات بلندپایه کشور‌های عضو می‌توان امیدوار بود همکاری‌های اقتصادی در این سازمان گسترش یابد. وی برگزاری نشست‌های حضوری را به دلیل امکان برگزاری جلسات دو و چند جانبه حین اجلاس، موثر و کارگشا عنوان کرد و با توجه به حضور معاون اول رییس‌جمهور و برخی وزرای اقتصادی خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های خوبی برای برگزاری جلسات جانبی به طور مثال با نخست‌وزیران چین، روسیه، قرقیزستان و تاجیکستان انجام شده و امیدوار هستیم به توافقات خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای دست یابیم. صفری درباره دستورجلسات این نشست اظهار داشت: تصویب برنامه نشست شورای سران دولت‌های عضو و برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگ‌های تا سال ۲۰۳۰ و برنامه همکاری‌های چند جانبه تجاری و اقتصادی بین دولت‌های عضو از جمله دستورجلسات مهم این دوره از نشست نخست‌وزیران است.

وی امضای اسناد نهایی و تصویب بودجه سازمان همکاری شانگ‌های در سال ۲۰۲۴ و مسائل مربوط به فعالیت‌های مالی و سازمانی اعضای دایمی سازمان همکاری شانگ‌های را از جمله دیگر دستورجلسات این نشست خواند و افزود: پیشنهاداتی درخصوص توسعه فعالیت‌های ریلی، تدوین سند انرژی و همچنین پلتفرم‌هایی برای تجارت دیجیتال بین کشور‌های عضو نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی کریدور گازی شمال جنوب
وزیر نفت برگزاری بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگ‌های را فرصتی مناسب برای رسیدن به توافقی چندجانبه درخصوص ترانزیت گاز و راه‌اندازی یک کریدور گازی شمال به جنوب در منطقه آسیای مرکزی دانست.

جواد اوجی که چهارشنبه در هیاتی با حضور معاون اول رییس‌جمهور در این دوره از نشست شورای نخست وزیران شرکت می‌کند، از رایزنی‌های اولیه با روسیه و کشور‌های حوزه آسیای مرکزی درخصوص توافقی چندجانبه برای سوآپ گاز کشور‌های مذکور از طریق ایران خبر داد و گفت: در هفته انرژی روسیه که در مسکو حضور داشتیم، رییس‌جمهور روسیه باتوجه به اختلافات عمیق با اروپا از ایران به عنوان یکی از بازار‌های جدید گاز روسیه نام برد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم تا برای انتقال و فروش گاز روسیه از طریق ایران اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: این اقدام نیازمند هماهنگی با کشور‌هایی است که در مسیر این سوآپ قرار دارند و همه آن‌ها نیز در نشست پیش روی نخست وزیران شانگ‌های حاضر هستند و این درحالی است که خط لوله این مسیر از روسیه به قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران موجود است.

اوجی اظهار امیدواری کرد بتوان در حاشیه این اجلاس ضمن ارتقای همکاری‌های اقتصادی در قالب سازمان همکاری‌های شانگ‌های توافقات چندجانبه‌ای را نیز در مسیر عملیاتی‌سازی این ایده و همگرایی بیشتر کشور‌های منطقه به سرانجام رساند.

وزیر نفت مشارکت فعال در تدوین استراتژی توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی را یکی از اهداف مهم در اجلاس پیش رو دانست و تاکید کرد: با حضور ایران و روسیه بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان و همچنین با حضور هند و چین بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان، عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های هستند و با استفاده از این ظرفیت می‌توان تعاملات در این حوزه را به شدت افزایش داد.

توسعه خطوط حمل و نقل ریلی بین‌المللی
وزیر راه و شهرسازی نیز از دستورکار مهم بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های درخصوص یک ابتکار عمل برای توسعه باکیفیت و پایدار خطوط ریلی حمل و نقل بین‌المللی بین کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های خبر داد. مهرداد بذرپاش گفت: توسعه خطوط ریلی در مسیر کریدور‌های بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب یکی از راهکار‌های مهم برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی بین کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های به شمار می‌رود و در این خصوص ایران فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی و مزایای سرزمینی بسیاری دارد که می‌تواند در این ابتکار عمل مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وی این موضوع را یکی از پیشنهادات چهارگانه معاون اول رییس‌جمهور در نشست مجازی سال گذشته نخست‌وزیران برای تقویت مناسبات منطقه‌ای و ایجاد الگویی پیشرفته از همگرایی پایدار عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون کشور‌های عضو این آمادگی را دارند تا با توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال خطوط کشور‌ها بتوان به این ایده جامه عمل پوشاند.

بذرپاش تصریح کرد: برای توسعه روابط اقتصادی میان کشور‌های عضو نیازمند تکمیل مسیر‌های ترانزیتی میان کشورها، تسهیل مقررات و بسترسازی برای راه‌اندازی گمرک سبز هستیم و از همین رو، کاهش تعرفه‌های گمرکی و ترانزیتی یکی از موضوعات اصلی است که در دستور کار نشست و مذاکرات دوجانبه معاون اول رییس‌جمهور قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم نیز از پیگیری ویژه دو سند در حوزه کشاورزی در بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های خبر داد و گفت این اسناد شامل «سند اصلاح نژاد و تولید انواع بذر» و «سند امنیت غذایی در مواجهه با تغییرات اقلیمی» است که امیدواریم با نهایی شدن این اسناد، بتوانیم جهشی مناسب را در این دو حوزه شاهد باشیم. محمدعلی نیکبخت با بیان اینکه همکاری‌های کشاورزی در سازمان همکاری‌های شانگ‌های با امضای یک موافقتنامه در سال ۲۰۲۱ شکل گرفته است، درباره مزیت‌های عضویت در این سازمان برای بخش کشاورزی کشورمان گفت: ایران در حوزه محصولات کشاورزی و شیلاتی مانند پسته، خرما، انجیر، کشمش و همچنین میگو جزو تولیدکنندگان صاحبنام و شناخته شده است که باید برای صادرات این محصولات به کشور‌های عضو پیمان برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد. وی در ادامه گفت: باتوجه به اینکه کشور‌های قزاقستان، روسیه و هند از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان برنج، گندم و دانه‌های روغنی محسوب می‌شوند به نظر می‌رسد با عضویت ایران در سازمان، امکان واردات در شرایط نوسانات تولید از این کشور‌ها آسان‌تر شده و امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران تقویت شود. وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران کشور‌های عضو پیمان شانگهای، به طور ویژه دو سند در حوزه کشاورزی پیگیری می‌شود که عبارتند از: «سند اصلاح نژاد و تولید انواع بذر» و «سند امنیت غذایی در مواجهه با تغییرات اقلیمی» که امیدواریم با پیشبرد مذاکرات و نهایی‌سازی این اسناد، جهشی مناسب را در بخش کشاورزی شاهد باشیم.

منبع: روزنامه اعتماد

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار