مراسم روز جهانی خاک ۱۷ آذرماه برگزار می شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: مراسم روز جهانی خاک ۱۷ آذرماه جاری با شعار «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» به صورت مجازی در سراسر کشور برگزار می شود.

به گزارش رصد روز ، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری در هشتمین جلسه شورای راهبردی خاک کشور که در محل مؤسسه تحقیقات خاک و آب برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: برپایی مستمر و مطلوب روز جهانی خاک در سالیان گذشته اثرات مثبت و خوبی در توجه به مساله خاک در زمینه ملی و نیز بین‌المللی داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت نقش ماده آلی خاک در افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و رابطه آن با افزایش بهره وری آب کشاورزی ضرورت دارد این موضوع با مشارکت همه بخش‌های اجرایی و تحقیقاتی در قالب طرح کلان ملی در اولویت کاری قرار گیرد.

اکبری با اشاره به این که میزان مطلوب و بهینه ماده آلی خاک در منابع مختلف خاک و در اقلیم‌های مختلف کشور به طور اصولی و علمی تعیین و تبیین نشده است، گفت: استفاده از ظرفیت مالی بانک توسعه اسلامی در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای و نیز منابع اعتباری صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح باید پیگیری شود.

در این نشست، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که بر روی طرح‌های اجرایی در حوزه خاک کمتر کار شده است، اظهار داشت: در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ساختار ارائه طرح‌های جدید تحقیقاتی کاملاً تغییر کرده است و از این پس طرح‌های کلان پژوهشی و مساله محور به منظور پاسخگویی به سوالات احصا شده در زمینه چالش‌های بخش کشاورزی به ویژه در حوزه خاک مد نظر قرار خواهد بود.

کامبیز بازرگان ادامه داد: طرح‌های تحقیقاتی زمانی از جامعیت برخوردار خواهد بود که با حضور نمایندگان بهره برداران، کارشناسان مسائل اقتصادی و اجتماعی، کارشناسان آموزش و ترویج و معاونت‌های ذیربط بررسی و تصویب شده باشد و در رسیدن به این مهم مشارکت همه زیر بخش‌های اجرایی و تحقیقاتی ضروری است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار