منش دولت بعدی در کنترل تورم، سرنوشت بازار‌های مالی را تعیین می‌کند

چرا اثر فقدان شخص اول اجرایی کشور نتوانست به عامل محرک بازار‌ها تبدیل شود؟ آن طور که کارشناسان می‌گویند اگرچه رئیس دولت نیست، اما منش مواجهه تیم اقتصادی آن با تورم همچنان باقی است یا به تعبیر «مجتبی دیبا» تحلیلگر بازار‌های مالی این سیاست‌...

به گزارش رصد روز، بازار‌های مالی کشور در هفته جاری با شوک عجیب و غیر منتظره سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت وی و همراهانش روبه‌رو شد. دلار به عنوان دماسنج این بازار‌ها در زمانی که هنوز تردید‌هایی در مورد شهادت سید ابراهیم رئیسی وجود داشت، خیلی زود تغییر مسیر داد و افزایشی شد. این روند تا صبح فردای آن روز با تایید خبر مذکور هم ادامه داشت؛ اما طولی نکشید که آرام گرفت. دلاری که از کانال ۶۰ هزار تومان هم عبور کرده بود، به روال سابق برگشت.

اما چرا اثر این اتفاق یعنی فقدان شخص اول اجرایی کشور نتوانست به عامل محرک بازار‌ها تبدیل شود؟ آن طور که کارشناسان می‌گویند اگرچه رئیس دولت نیست، اما منش مواجهه تیم اقتصادی آن با تورم همچنان باقی است یا به تعبیر «مجتبی دیبا» تحلیلگر بازار‌های مالی این سیاست‌های انقباضی دولت است که در فضای کنونی اقتصاد بیشترین تاثیر را بر عملکرد بازار‌ها دارد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین عامل اثرگذار بر آینده بازار‌ها و همچنین تحلیل تکنیکال بازار طلا و سکه پرداختیم.

بازار‌های مالی عرصه را به بهره بانکی باختند
مجتبی دیبا، تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به اثر ادامه‌دار سیاست‌های انقباضی دولت بر عملکرد بازار‌ها توضیح می‌دهد: با بررسی سایر بازار‌ها در اردیبهشت ماه متوجه یک موضوع می‌شویم که عملا بازار پول برنده اکثر بازار‌ها به خصوص در مقابل بازار سرمایه بوده است. فردی که به سمت نرخ بهره بانک‌ها رفته به صورت کوتاه‌مدت توانسته نسبت به سایر بازار‌ها موفق‌تر عمل کند. در حال حاضر با این مدل سرمایه گذاری روبه‌رو هستیم.

به گفته وی در مورد آینده نیز زاویه دید سیاستگذار مهم است. با توجه به اینکه قرار است دولت جدیدی روی کار بیاید سوال این است که آیا منش و روش مواجهه با تورم را قرار است عوض کند یا خیر؟ در دولت سیزدهم هدف این بود که تورم به هر قیمتی مهار شود. این به هر قیمتی یک رکود مزمن در بازار‌ها را ایجاد کرده است. ناترازی بانک‌ها و بالا رفتن نرخ تامین مالی برای شرکت‌ها عملا شرکت‌ها را به این صرافت انداخته که فعلا از گرفتن وام خودداری کنند و از طرفی بانک‌ها هم وام‌ها را به تعویق می‌اندازند.

او در ادامه می‌افزاید: این عامل اصطلاحا پول پاشی را در بدنه اقتصاد کند و حتی راکد کرده است. این نشان‌دهنده این خواهد بود که بازار‌ها حرکت خاصی نمی‌کنند. به طور مثال بازارساز با اهرم‌هایی که از بازار‌هایی مثل سلیمانیه و هرات داشته در این مدت توانسته بازار دلار را مقداری افت بدهد. این اعداد شاید چند وقت پیش خیلی جذاب بود، اما پول داغ و پول سرگردان الان شاید خیلی کم باشد. البته به انتظارات تورمی هم با این امید که شاید بشود ارزان‌تر خرید هم باید توجه داشت.

کف قیمتی طلای ۱۸ عیار در حال حاضر چقدر است؟
دیبا در ادامه به بررسی بازار طلا پرداخته و می‌گوید: در مورد طلای ۱۸ عیار منطقه ۳ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان و ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مناطقی است که واکنش‌های خوبی را ما مدت‌هاست روی آن داریم، ولی فشار عرضه دارد به این سطح بیشتر می‌شود. هر چقدر عرضه به این سطح بیشتر بشود امکان شکستش را بالاتر می‌برد.

اما این چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ او تصریح می‌کند: الان در طرف دلار هم اصلاح داریم و هم مشکلی را فعلا نداریم، اما در سمت انس جهانی نیازمند شرایط خاصی هستیم؛ یعنی اگر انس جهانی ریزشی شود قطعا ما عدد ۳ میلیون و ۱۰۰ و حتی ۲ میلیون و ۸۰۰ را هم می‌توانستیم ببینیم. فعلا با تمام این تفاسیر اگر متغییر انس جهانی یک مقدار افت کند با توجه به اینکه روی ۳۳۰۰ و ۳۲۰۰ دارد واکنش‌هایی نشان می‌دهد احتمال شکست را می‌شود داد، ولی اگر این متغیر همچنان ثابت بماند ما مدتی را در محور ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ حرکت خواهیم کرد.

پیش بینی قیمت سکه و دلار
به گفته این کارشناس بازار‌های مالی، اما سکه مدت هاست که به ۴۰ میلیون تومان واکنش نشان می‌دهد و این رقم را از دست نمی‌دهد. در این بازار هم حرکات انس جهانی مهم است. اگر این عامل ریزشی شود کف ۳۷ میلیون هم می‌تواند برای سکه قابل دستیابی باشد. در مورد دلار هم دو متغیر و پارامتر مهم در تصمیم گیری ما وجود دارد. علاوه بر نبود پول داغ و این ذهنیت که شاید بعدا بتوان ارزان‌تر خرید در بازار دیده می‌شود؛ بنابراین به گفته وی برای دلار هم منطقه ۵۵ هزار تومان را می‌توانیم منطقه مناسبی بدانیم، اما اگر شرایط خیلی مناسب باشد به ۵۳ هم می‌تواند برسد، اما فعلا به نظر می‌رسد که منطقه ۵۵ برای شرایط فعلی دلار مدنظر بازارساز است.

انتخابات آمریکا نقطه عطف خیلی از مباحث است
طبق پیش بینی مجتبی دیبا ، با توجه به شرایط موجود منطقه و شرایط ریاست جمهوری مدل اینکه چه فردی از کدام بخش از بدنه سیاسی کشور وارد کارزار انتخاباتی شود خیلی مهم است. در این وضعیت دید خارجی هم مهم است. اینکه آیا بدنه حاکم بر کشور نگاهش به توافق عوض شده یا خیر و قرار است که با همان مدل برویم جلو خیلی تاثیرگذار است،. ولی اگر خشک و بدون احساس بخواهیم به موضوعات نگاه بکنیم انتخابات آمریکا شاید نقطه عطف خیلی از مباحث باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط