موافقت مجلس با اعطای تنفس خوراک در ماده ۹ احکام ساختار بودجه/احداث پتروپالایشگاه برای رهایی از خام‌فروشی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: نمایندگان مجلس با پیشنهاد اصلاحی در ماده 9 طرح برخی احکام مربوط به ساختار بودجه مبنی بر اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها برای رهایی از خام‌فروشی نفت موافقت کردند.

به گزارش رصد روز ، تنفس خوراک یکی از کلیدی‌ترین مفاد قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌های مردمی» است که به تامین مالی و کاهش دوره بازگشت سرمایه پروژه‌ها کمک می‌کند. تنفس خوراک نوعی تسهیلات غیرنقدی است که در سال اول به اندازه هزینه احداث کل پتروپالایشگاه به سرمایه‌گذار داده می‌شود و سپس به صورت اقساط ۸ ساله دریافت می‌شود. اجرای تنفس خوراک باعث می‌شود که سرمایه‌گذار سود بالایی را در مدت زمان کوتاهی (در بازه زمانی تنفس خوراک که یک سال است) به دست آورد.

امروز نمایندگان مجلس در صحن اصلی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به احکام مربوط به ساختار بودجه با پیشنهاد افزایش فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها از طریق اعطای تنفس خوراک موافقت کردند.

در این راستا مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تصویب این پیشنهاد توضیح داد: در بند ۴ احکام مربوط به بودجه که هفته گذشته در مجلس تصویب شده بود ذکر شده است که افراد حقیقی و حقوقی که برای واحدهای پایین‌دستی خوراک دریافت می‌کنند باید ظرف مدت زمانی ۳ ماه، پول خوراک دریافتی را تسویه کنند که این موضوع در تعارض با اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد اصلاحی بنده ناظر به موضوع اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌های جدید بود. در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت که در سال ۹۸ تصویب شد، با اذن رهبری اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها از سهم صندوق توسعه ملی به تصویب رسید. لذا برای حل تعارض این قانون با بند ۴، پیشنهادی درباره بند ۹ مطرح کردم که بر اعطای تنفس خوراک مطابق با قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌های مردمی» به منظور کاهش خام‌فروشی نفت تاکید شود.

شریعتی اظهار داشت: در نتیجه با تصویب پیشنهاد اصلاحی بند ۹، دیگر نگرانی بابت اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها وجود ندارد و در صورت تصویب هیئت امنای صندوق توسعه ملی هر یک ۸ طرح تعریف شده ذیل این قانون می‌توانند سهمیه مورد نیاز برای تنفس خوراک را دریافت کنند. احداث پتروپالایشگاه‌ها گامی برای رهایی از خام‌فروشی است و مجلس از این موضوع حمایت خواهد کرد.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط