موسوی: وطن فروشی گروهک تروریستی منافقین از یاد ملت ایران محو نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: وطن فروشی گروهک تروریستی منافقین هرگز از یاد ملت ایران محو نخواهد شد.

به گزارش رصد روز ، ‌«سید عباس موسوی» امروز-دوشنبه- در نشست خبری که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اصحاب رسانه برگزار شد، فرارسیدن عید قربان و روز عرفه را به ملت ایران و عموم مسلمانان جهان تبریک گفت و اظهار داشت:‌ سالگرد عملیات غرورآفرین مرصاد را در پیش رو داریم. آخرین حربه صدامیان، اقدام وطن‌فروشان بود که در روزهای پایانی جنگ با تجهیزاتی که دشمن متجاوز به آنها داده بود، حمله کردند.

وی با بیان اینکه مردم آن خطه دلاوری‌هایی از خود نشان دادند که در تاریخ ثبت شده است، افزود: منافقین هرچند تروریست‌های پیر و فرتوتی هستند و کاری پیش نمی‌برند ولی در آن موقع هم که جوان بوده و سازوبرگی با حمایت خارجی‌ها داشتند، کاری نمی‌توانستند بکنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه منافقین در میان مردم منفور هستند، اظهار داشت: منافقین به نوکری متجاوز تن دادند و این وطن‌فروشی هیچ گاه از خاطره ملت ایران فراموش نمی‌شود. مردم ایران همچنین حمایت دشمنان از این گروهک منفور را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.

موسوی با مرور تحولات دیپلماتیک طی یکی دو هفته گذشته اظهارداشت: وزیر امور خارجه سفری به مسکو داشت و علاوه بر دیدار با همتای روس خود، یک ساعت هم از طریق تلفن امن با آقای پوتین درخصوص مهمترین دغدغه‌های دو کشور گفت‌وگو داشتند. ایشان قبل از سفر به مسکو، سفر فشرده و پرباری هم در بغداد و هم در اقلیم کردستان عراق داشتند.

وی افزود: مذاکرات در جو مثبت، صمیمی و عالی برگزار شد که منتج به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در راس یک هیات بلندپایه شد. امیدواریم خیر این سفر به هر دو ملت ایران و عراق برسد. آقای عراقچی هم سفری به افغانستان داشتند و با مقامات این کشور دیداری داشتند. در کنفرانسی هم شرکت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر ادعای زلمای خلیل‌زاد نماینده‌ آمریکا در امور افغانستان اظهارداشت: هیچ گونه صداقتی در گفتار و کردار آمریکایی‌ها در خصوص منطقه ما به ویژه همکاری در افغانستان وجود ندارد. ایران آمریکا را صادق نمی‌داند و ما حضور آنها در منطقه موجب بی‌ثباتی و ناامنی به ویژه در افغانستان می‌دانیم.

موسوی با بیان اینکه آنچه برای ایران مهم است گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است که باید با محوریت دولت کابل باشد، ابراز داشت: هرگونه دخالت خارجی را در این باره مردود می‌دانیم. البته جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌هایی دارد که برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان استفاده می‌کنیم.

وی افزود: آمریکا بعد از شکست‌هایی که در منطقه و افغانستان داشت، به گفت‌وگو با برخی از گروه‌ها روی آورد که برای نجات خود از شکست بوده و از روی خیرخواهی و صلح برای ملت افغاستان نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ایجاد مزاحمت دو جنگنده آمریکایی برای هواپیمای ایرانی بیان کرد: آمریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را امتحان می‌کنند؛ از راهزنی دریایی به راهزنی هوایی رسیدند. اقدام خطرناک آنها علیه هواپیمای ایران در آسمان سوریه اقدام خطرناک و تهدید تروریستی بود که خلاف موازین بین‌المللی است.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه وزارت خارجه با کمک ستاد کل نیروهای مسلح، قوه قضاییه و سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکا در این اقدام انجام می‌دهد، یادآور شد: ایران از طریق نمایندگی خود در سازمان ملل اقداماتی را شروع کرده و اقدامات دیگر هم در دست اقدام است.

موسوی گفت: وقتی گزارش کامل به ما برسد اقدامات حقوقی دیگری و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد. ضمن اینکه اقدام متقضی در پاسخ به این سوال خصمانه را خواهیم داد.

وی همچنین درباره ادعای پمپئو مبنی بر تضمین تحریم‌های تسلیحاتی ایران عنوان کرد: آمریکایی‌ها از هیچ تلاشی برای این مسئله فروگذار نیستند. فشارهای زیادی به همه کشورها هم در سطح شورای امنیت و هم منطقه‌ای آوردند. به اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت فشار می‌آورند ولی هم به دوستان و هم اعضای شورای امنیت گفته‌ایم این مسئله قابل قبول نیست که ایران تحت فشار آمریکا از حق قانونی خود که در قطعنامه ۲۲۳۱ هم آمده، محروم ‌شود.

موسوی اضافه کرد: تا آنجایی که رایزنی داشته و با دوستان خود تماس برقرار کرده‌ایم، رسیدن به این هدف از سوی آمریکا را بعید می‌دانیم و احتمال نمی‌دهیم کشورهای دیگر به خواسته‌های قلدرمابانه و نامشروع آمریکا تن بدهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خطاب به آمریکا هم گفت: امیدواریم فشارهای آمریکا متوقف شود و متوجه شوند که کار عبث و بیهوده‌ای را انجام می‌دهند. ایران هم تلاش‌های خود را خواهد کرد تا به حق قانونی و مشروع خود برسد.

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط