ناآگاهی اکثر نمایندگان از فسادزا بودن توزیع قیر رایگان/ تصویب چنین طرح‌هایی دخالت مجلس در کار دولت است

یک کارشناس اقتصادی گفت: اکثر نمایندگان از حجم فسادی که طرح توزیع رایگان قیر ایجاد می‌کند آگاه نیستند و با بی‌توجهی به نظر کارشناسان تنها به کسب رای بیشتر فکر می‌کنند.

به گزارش رصد روز ، مهدی زینالو با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان از میزان رانتی که با تصویب طرح توزیع قیر رایگان ممکن است پیش بیاید آگاهی ندارند، گفت: همانطور که رهبری فرمودند، نمایندگان نباید اسیر جو موجود بشوند و باید به منافع کشور توجه کنند.

وی افزود: اکثر نمایندگان چندان به دنبال بحث‌های تخصصی نیستند و نظرات کارشناسان را دنبال نمی‌کنند، بلکه به این فکر می‌کنند که چگونه رای بیشتری در حوزه انتخابیه خود کسب کنند.

زینالو با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نمایندگان به دنبال طرح‌هایی هستند که با پول‌پاشی و پرداخت سوبسیدهای مختلف نظر مردم را جلب می‌کند، ادامه داد: برای مثال اگر یک نماینده به حوزه انتخابیه خود برود و به مردم بگوید با تصویب این طرح ساخت جاده‌ها و راه‌ها راحت‌تر‌ می‌شود، آن وقت مردم هم از تصمیم وی حمایت خواهند کرد و دیگر کسی به آسیبی که تصویب این طرح به کشور می‌زند، فکر نمی‌کند.

این کارشناس در پاسخ به این که شفافیت آرا چقدر می‌تواند از تصویب چنین طرح‌هایی جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: اتفاقا در این موضوع شفافیت آرا نمی‌تواند کمکی بکند بلکه مسیر تصویب را هموارتر هم می‌کند، راه جلوگیری از بروز چنین اشتباهاتی این است که مراکز پژوهشی ما منفعل نباشند و به سراغ نمایندگان رفته و آن‌ها را آگاه کنند.

به گفته زینالو درست است که بخش زیادی از نمایندگان به فساد فکر نمی‌کنند و به آن آگاه نیستند اما بخش کمی هم از این رانت استقبال کرده و منتفع می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: جای تعجب است که چگونه بعد از اینکه بودجه تصویب شده و با گذشت ۴ماه از سال که دولت برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرده است، مجلس چنین تصمیمی می‌گیرد؛ قطعا با اجرای این طرح تامین آن دچار مشکل خواهد شد که نشان می‌دهد چنین اقداماتی ورود بیش از حد مجلس به کار دولت است و تبعات زیادی دارد.

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط