نامگذاری جدید جهش‌های کرونا اعلام شد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) از سیستم جدید نامگذاری برای سویه‌های مختلف کروناویروس خبر داد.

به گزارش رصد روز، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: اسامی سویه‌های جهش یافته کروناویروس که با نام اولین کشور‌های شناسایی شده همچون کرونای انگلیسی و هندی شناخته شده به حروف یونانی تغییر می‌کند.

این سازمان گفت: گونه‌های کووید باید با استفاده از حروف الفبای یونانی نام‌گذاری شوند تا از «لکه‌دار» شدن اعتبار کشور‌هایی که نخستین بار این بیماری در آن‌ها شناسایی شد، جلوگیری شود.

طبق سیستم جدید نامگذاری سویه‌های مختلف کروناویروس، سازمان جهانی بهداشت از حروف یونانی برای مشخص کردن سویه‌هایی که اولین بار در یک کشور شناسایی شده اند، استفاده خواهد کرد.

به طور مثال، سویه جهش یافته کروناویروس در انگلیس با حرف آلفا، سویه آفریقایی با حرف بتا و سویه هندی با حرف دلتا نامگذاری می‌شود.

اوایل ماه گذشته، دولت هند از نامگذاری سویه B.۱.۶۱۷.۲ که اولین بار در اکتبر سال گذشته در این کشور شناسایی شده و با نام سویه هندی معروف شده، انتقاد کرد.

“ماریا وان کرخوف” سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت در پیامی توئیتری نوشت: نباید به هیچ کشوری برای شناسایی اولین سویه جهش یافته و گزارش آن انگ زده شود.

در ادامه فهرست کامل اسامی سویه‌های ویروسی کووید ۱۹ بر اساس سیستم جدید نامگذاریِ سازمان جهانی بهداشت آمده است:

– آلفا: بی.۱.۱.۷ – سویه شناسایی شده برای اولین بار در انگلیس

– بتا: بی.۱.۳۵۱ – آفریقای جنوبی

– گاما: پی.۱ – برزیل

– دلتا: بی.۱.۶۱۷.۲ – هند

– اپسیلون: بی.۱.۴۲۷/بی.۱.۴۲۹ – ایالات متحده

– زتا: پی.۲ – برزیل

– اتا: بی.۱.۵۲۵ – کشور‌های متعدد

– تتا: پی.۳ – فیلیپین

– آیوتا: بی.۱.۵۲۶ – ایالات متحده

– کپا: بی.۱.۶۱۷.۱ – هند

بنابر گزارش ایندیپندنت، سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت: مهم است کشور‌ها طرحی برای نظارت بر ویروس و نمونه‌برداری از بافت ژنتیکی آن داشته باشند تا گونه‌های جدید را بدون نگرانی از مورد سرزنش قرار گرفتن به دلیل ظهور آن نوع جدید، کشف کنند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار