نشست شورای امنیت به درخواست روسیه برای حفاظت از شهروندان اوکراینی

خبرگزاری رویترز نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه (فردا) به درخواست روسیه درباره دسترسی به کمک ها و حفاظت از شهروندان در اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش رصد روز، خبرگزاری رویترز نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه (فردا) به درخواست روسیه درباره دسترسی به کمک ها و حفاظت از شهروندان در اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.

رویترز گزارش داد:  قطعنامه پیشنهادی روسیه خواستار آن است که غیرنظامیان از جمله نیروهای امداد رسان و افراد آسیب پذیر از جمله کودکان و زنان به طور کامل مورد حفاظت قرار بگیرند.

قطعنام همچنین خواستار دسترسی امن و بدون تعویق به کمک ها و ایجاد مسیر امنی برای خروج مردم از اوکراین است.

رویترز افزود: در پیش نویس قطعنامه ای که به رویت این رسانه رسیده است به موضوع تایید حمله روسیه به کشور همسایه اش و نیز پاسخگویی مسکو در قبال جنین حمله اشاره ای نمی شود.

باربارا وودوارد سفیر انگلیس در سازمان ملل در ویدئویی که از طریق توئیتر روز سه شنبه منتشر کرد اشاره نشدن به چنین موضوعاتی را در متن پیش نویس «غفلت آشکار» توصیف کرد و مدعی شد این «بازی» روسیه است و انگلیس به متن پیش نویس رای نخواهد داد.

این مقام انگلیسی همچنین گفت: «قطعنامه پیشنهادی آنها از همه طرف ها می خواهد به حقوق بین المللی انسانی احترام بگذارند اما این حقیقت را نادیده می گیرند که روسیه خود در حال ارتکاب جنایت جنگی است.»

رویترز نوشت: دیپلمات ها می گویند بعید است که  قطعنامه پیشنهادی روسیه در جلسه روز جمعه شورای امنیت رای بیاورد زیرا تاکیدی بر پایان درگیری ها یا خروج نیروهای روسیه از اوکراین ندارد.

برای این که قطعنامه ای در شورای امنیت رای بیاورد دستکم به ۹ رای موافق نیاز دارد و هیچ یک از کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس نباید آن را وتو کنند. به گفته دیپلمات ها اقدام روسیه توفیقی کسب نخواهد کرد زیرا احتمالا بیشتر اعضای شورای امنیت که ۱۵ عضو دارد به آن رای ممتنع خواهند داد.

اولیویا دالتون سخنگوی هیات آمریکایی حاضر در سازمان ملل  گفت: قرار نیست ما به تلاش های روسیه برای طفره رفتن از مسئولیت و پاسخگویی خود و نیز نقش این کشور در حمله به اوکراین صحه بگذاریم.

روسیه متن پیشنهادی خود را بعد از توقف تلاش های مکزیک و فرانسه برای قطعنامه شورای امنیت درباره وضعیت انسان دوستانه دراوکراین مطرح کرده است. این دو کشور مدعی شدند قطعنامه پیشنهادی آنها توسط مسکو وتو خواهد شد. فرانسه و مکزیک قرار است طرح خود را در مجمع عمومی که ۱۹۳ عضو دارد و هیجچ کشوری در آن از حق وتو برخوردار نیست به رای بگذارند.

اوکراین و متحدان غربی اش مسکو را به حمله بدون هدف به غیرنظامیان متهم کرده اند. در حمله به اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شده هزاران نفر از مردم کشته شده اند و میلیون ها نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

رویترز به نقل از دیپلمات ها نوشت: شورای امنیت امروز پنج شنبه نیز جلسه ای را برای گزارش دهی درباره اوکراین تشکیل می دهد. این جلسه به درخواست آمریکا، آلبانی، انگلیس، فرانسه، ایرلند و نروژ تشکیل می شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار