نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، قرار است ۲۴اوت دوم شهریور نشستی فوق‌العاده برای رسیدگی به نگرانی‌های جدی حقوق بشری و اوضاع افغانستان برگزار کند.

به گزارش رصد روز، به نقل از آناتولی، این نشست مجازی قرار است در ژنو و در پی درخواست مشترک از سوی پاکستان، هماهنگ‌کننده حقوق بشری سازمان همکاری اسلامی و مسائل مرتبط با بحران‌های بشری و افغانستان برگزار شود.

این درخواست با حمایت ۸۹ کشور و یک روز پس از آن مطرح شد که طالبان کنترل کابل را به دست گرفتند.

برای برگزاری نشست ویژه، حمایت یک سوم از ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل ضروری است.

این درخواست از سوی ۲۹ کشور شامل آرژانتین، اتریش، بحرین، بنگلادش، بلغارستان، بورکینافاسو، کامرون، ساحل عاج، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، گابون، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، لیبی، موریتانی، مکزیک، هلند، پاکستان، لهستان، سنگال، سومالی، سودان، توگو، انگلیس و ازبکستان حمایت شده است.

همچنین ترکیه، آلبانی، مصر، ایرلند، قزاقستان، قطر، سوئد، تاجیکستان و امارات نیز در میان ۶۰ کشور ناظری هستند که این جلسه را مورد حمایت خود قرار داده اند.

کمی پیش از این درخواست،‌ “کریمه بنونه” گزارشگر ویژه سازمان ملل نسبت به فاجعه ای فرهنگی پس از سقوط کابل هشدار داد و کشورهای عضو تاکید کرد تا کمک فوری برای مدافعان حقوق بشری و به ویژه برای آنهایی که برای حقوق فرهنگی و زنان و همچنین هنرمندان ترتیب داده و به آنها کمک کنند تا افغانستان را ترک کنند.

بنونه ادامه داد: واقعا جای تاسف است که جهان، افغانستان را به دست گروهی افراطی چون طالبان رها کرده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

ایسنا

مطالب مرتبط