نفت نگران از تشدید تنش دو ابر قدرت/ صعود طلای زرد در برابر رکود طلای سیاه

با به اوج رسیدن تنش های سیاسی آمریکا و چین، قیمت نفت در آخرین روز هفته نتوانست از حدودهای مقاومتی پیش رو عبور کند وبا افت ۱.۵ دلاری مواجه شد.

به گزارش رصد روز ، در  آخرین روز معاملاتی هفته جاری، قیمت انواع نفت خام با روند کاهشی همراه شد.

تا این لحظه شاخص نفت برنت با افت ۱.۵ دلاری نسبت به روز گذشته در محدوده ۴۳ دلار و ۳۴سنت قرار دارد.

همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با عقب نشینی یک دلاری از بالاترین قیمت روز گذشته اکنون در قیمت های ۴۱دلار و ۲۹سنتمعامله می شود.

از مهم ترین دلایل افت قیمت نفت در روز جاری، افزایش میزان تنش های سیاسی میان چین و امریکا عنوان شده است.

گفتنی است حدود سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باقی مانده و استراتژی ترامپ در قبال چین شاهد تغییرات عمیقاست. دستگیری دانشمندان چینی در آمریکا به جرم جاسوسی و بستن کنسولگری های دو کشور در هیوستون و چندو و متهم کردن چینبه توسعه کرونا و درخواست آمریکا از کشورهای آزاد برای فشار به چین و تشویق مردم چین به تغییر نظام سیاسی این کشور (حزبکمونیست حاکم) نشانه بروز یک بحران جدی در روابط دو کشور و شروع یک جنگ سرد تمام عیار طی ماه های آتی دارد .

از این رو تحلیلگران سیاسی معتقدند در آینده نزدیک به احتمال زیاد توافقنامه تجاری چین و آمریکا نیز منحل شده و اقتصاد دنیا با یکچالش بسیار بزرگ مواجه شود که بیشترین تاثیر این انحلال را در سقوط قیمت نفت واوج گیری قیمت طلا شاهد خواهیم بود.

اما یکی از دلایل اصلی صعودی شدن قیمت نفت در روز پنجشنبه، انتشار اخبار مثبت از فایق آمدن اتحادیه اروچا بر چالش هایاقتصادی ناشی از کرونا بود. این اتحادیه موفق شد تا بسته حمایتی از کسب و کار ها به میزان ۷۵۰ میلیارد یورو را به تصویب برساندکه حاکی از مدیریت صحیح این منطقه در مواجه با کرونا دارد.

همین اخبار سبب تقویت یورو در برابر شاخص دلار شد و تضعیف ایندکس دلار، سیگنال های مثبتی را به نفت در جهت افزایش قیمتداد.

اما در مجموع تحلیلگران معتقدند باتوجه به تشدید تنش های چین و امریکا در آینده نزدیک، درجه ریسک گریزی سرمایه  گذاران افزایشیافته و این امر سبب دست یابی انس طلا به بالای دو هزار دلار در روزهای پیش رو خواهد شد که در نتیجه نمی توان آینده روشنی برایقیمت نفت در هفته های آتی انتظار داشت.

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار