نوشته ی روی موشک های پرتابی به سمت اسرائیل+ عکس

صحنه‌هایی از حمله گردان های القسام به نیروهای اشغالگر در شرق رفح را ببینید.

به گزارش رصد روز، صحنه‌هایی از حمله گردان های القسام به نیروهای اشغالگر  در شرق رفح را ببینید.

روی این موشک‌ها نوشته شده که این حمله به‌خاطر شهادت اسماعیل هنیه است.

5 14 6 11

اسماعیل عبدالسلام هنیه (۹ بهمن ۱۳۴۰ – ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) سیاستمدار فلسطینی و از رهبران حماس بود. او نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ بود. او که در تهران زندگی می کرد، در بامداد چهارشنبه در محل اقامتش در تهران هدف حمله قرار گرفت و به همراه یکی از محافظانش شهید شد.

هنیه در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه مخیم الشاطئ در نوار غزه به دنیا آمد. او در دانشگاه اسلامی غزه تحصیل کرد، و با مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی در سال ۱۹۸۷ فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۹۷ به ریاست دفتر حماس منصوب شد. هنیه در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ پیروز شد و به این ترتیب دهمین نخست‌وزیر کشور فلسطین شد. تا اینکه محمود عباس در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ هنیه را در اوج درگیری فتح و حماس از سمت خود برکنار کرد، اما هنیه این فرمان را نپذیرفت و به اعمال قدرت نخست‌وزیری در نوار غزه ادامه داد.در سپتامبر ۲۰۱۶، گزارش‌ها حاکی از آن بود که هنیه جایگزین خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس خواهد شد. او در ۶ مه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس سیاسی حماس انتخاب شد.

اوایل زندگی و تحصیلات
هنیه در اردوگاه مخیم الشاطئ در نوار غزه تحت اشغال مصر به‌دنیا آمد. پدر و مادر او پس از فرار از خانه‌های خود در نزدیکی اشکلون کنونی اسرائیل در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ پناهنده شدند.او در مدارس سازمان ملل متحد شرکت کرد و در سال ۱۹۸۷ از دانشگاه اسلامی غزه در رشته ادبیات عربی فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶، او رئیس شورای دانشجویان به نمایندگی از اخوان‌المسلمین بود.او همچنین در تیم فوتبال انجمن اسلامی به عنوان هافبک بازی می‌کرد. او تقریباً همزمان با آغاز انتفاضه اول فارغ‌التحصیل شد.

در زندان و تبعید

او در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی اسرائیل به زندان کوتاهی محکوم شد.او بار دیگر در سال ۱۹۸۸ توسط اسرائیل بازداشت و به‌مدت شش ماه زندانی شد. در سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال زندانی شد. پس از آزادی وی، در سال ۱۹۹۲، مقامات نظامی اسرائیل او را همراه عبدالعزیز الرنتیسی، محمود زهار، عبدالعزیز رنتیسی و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند. این فعالان بیش از یک سال در مرج الظهور جنوب لبنان ماندند، جایی که به گفته بی‌بی‌سی: «حماس در معرض رسانه‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد». اسماعیل هنیه یک سال بعد به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد.

خانواده

هنیه متأهل و دارای ۱۳ فرزند است که سه نفر از آن‌ها در سال ۲۰۲۴ کشته شدند. در اکتبر ۲۰۲۳ جنگنده‌های ارتش اسرائیل خانه هنیه در شهره غزه را بمباران کردند که طی این حادثه ۱۴ نفر از اعضای خانواده وی از جمله یک برادر و برادرزاده‌اش شهید شدند. در نوامبر ۲۰۲۳، طبق گزارش‌ها، یک نوهٔ او در یک حمله هوایی اسرائیل در شهر غزه شهید شد. در اواخر همان ماه، نوه بزرگش در حمله اسرائیل شهید شد. سه تن از پسران و سه نوه او در حمله هوایی اسرائیل در نوار غزه در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ شهید شدند.

هنیه در غزه زندگی می‌کرد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران در ۳۱ جولای ۲۰۲۴ شهید شد.

ترور
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران شهید شدند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار