همه اعضای شورای امنیت خواستار بازگشت آمریکا به برجام هستند

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اظهار داشت: همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل آن هستند.

به گزارش رصد روز، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اظهار داشت: همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل آن هستند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با نیوعرب در ارتباط با مذاکرات وین و احتمال مطرح شدن برجام در شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما به توافق دست نیافته ایم و ممکن است به این مرحله نرسیم.

وی مدعی شد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تعهد داده است که اجازه نخواهد داد ایران هیچگاه به سلاح هسته ای دست یابد. این مساله در شورای امنیت سازمان ملل مطرح نشده است. اما اگر مطرح شود، ما آماده ایم در مورد آن رای گیری کنیم و در خصوص مسائل مشترک برای جهان بحث کنیم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: این حوزه ای که توانسته ایم با اعضای شورای امنیت در خصوص آن از نزدیک همکاری کنیم. من فکر می کنم همه اعضای شورای امنیت می خواهند آمریکا به برجام بازگردد و این توافق به طور کامل اجرا شود.

گرینفیلد بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش و بدعهدی هایش ادعا کرد: اگر این مساله در شورای امنیت مطرح شود، پیامش به ایران این خواهد بود که جهان خواهان اقدام (در ارتباط با برجام) است و این ایران است که تلاش ها در این زمینه را مسدود کرده است.

وی در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید و بر سر این مساله دچار وقفه شده است، با مقصر جلوه دادن ایران ادعا کرد: ما توافق کرده ایم که اگر آنها (ایران) به پایبندی مشترک بازگردند، ما نیز به این پایبندی مشترک باز خواهیم گشت و این نکته اصلی نقطه ای است که اکنون در آن قرار داریم. ما آماده ایم و آنها (ایران) این آمادگی را ندارند.

آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی اش است، تقاضاهای فرابرجامی خود را همچنان تکرار می کند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در حالی درباره این تقاضاهای فرابرجامی سخن گفت که روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه نیز “ند پرایس” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همین اظهارات را بیان کرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش بیان نشده، بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن مدعی شده است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ما به صورت علنی مذاکره نمی کنیم اما اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به اینکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی کشورش است، در ادامه ادعاهایش گفت: اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گزارش روز گذشته رسانه های صهیونیستی مبنی بر اینکه آمریکا تصمیم خود درباره موضوع رفع تحریم‌ها از سپاه پاسداران را به اروپایی‌ها اعلام کرده است، گفت: نظری درباره آن ندارم .ما به صورت علنی مذاکره نمی کنیم . در این خصوص از نزدیک با متحدان اروپایی خود و همچنین گروه ۱+۵ همکاری می کنیم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط