هیات ایرانی وارد کوبورگ شد

مذاکرات رفع تحریم‌ها در سی‌وسومین روز از دور هشتم گفت‌وگوها با برگزاری جلسات در سطوح روسای هیأت‌ها و کارشناسان ادامه یافت.

به گزارش رصد روز، مذاکرات رفع تحریم‌ها در سی‌وسومین روز از دور هشتم گفت‌وگوها با برگزاری جلسات در سطوح روسای هیأت‌ها و کارشناسان ادامه یافت.

 «علی باقری‌کنی» مذاکره کننده ارشد کشورمان دقایقی پیش برای ادامه گفت‌وگو با نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات وارد هتل کوبورگ شد. ساعاتی پیش هم جلسات کارشناسی میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در خصوص مسائل هسته‌ای و تحریم ها آغاز شده و به موازات جریان دارد.

دیروز (چهارشنبه) هم کار کارشناسی هیأت مذاکره‌کننده روی پیش‌نویس متن توافق از ساعات ابتدایی صبح آغاز شد و در قالب نشست‌های هماهنگی داخلی تا پس از نیمه شب (حوالی دو بامداد پنج‌شنبه) ادامه پیدا کرد.

همچنین دو جلسه میان آقای باقری و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها برگزار شد که جلسه آخر تا ساعت ۲۳ به وقت وین ادامه داشت.

دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

البته دیروز انتشار اظهاراتی مبنی بر طرح پیشنهادات تازه از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی به گمانه‌زنی‌هایی در مورد محتوای «بسته پیشنهادی» از سوی غرب دامن زد. بر اساس خبر ادعایی، طرف‌های غربی بسته پیشنهادی جدیدی را به ایران ارائه داده و اینگونه القا شد که توپ در زمین جمهوری اسلامی ایران است.

این درحالیست که اولا مذاکرات به لطف ابتکارات تیم مذاکره کننده ایرانی و به اذعان تمام هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت کرده و اینک وارد مرحله‌ای شده است که دست یابی به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی آمریکا گره خورده است.

در ثانی تبادل پیشنهاد بین هیات‌ها یکی از مولفه‌های مذاکرات چندجانبه و طبیعت چنین گفت‌وگوهایی است. بنابراین اینکه گفته می‌شود طرف ها به هم پیشنهادهایی را ارائه می‌کنند امر نا متعارفی نیست و در مواردی طی یک روز چندین بار پیشنهادهای مختلف بین طرف‌های مذاکراتی رد و بدل شده و این امر نشانه پویایی مذاکرات و جدیت‌ طرف‌ها برای رسیدن به تفاهم نهایی است.

طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هر پیشنهاد مطرح‌شده از سوی طرف‌های مقابل را به دقت مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را بر اساس خواسته‌ها، دستورالعمل‌ها و اصول مذاکراتی خود مورد سنجش قرار خواهد داد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار