واریزی هزار میلیارد تومانی به جیب بدهکاران بانکی

از ابتدای تا پایان بهمن ماه امسال 24 بانک به 195 هزار بدهکار، 85.8 هزار میلیارد تومان وام امهالی اعطا کرده‌اند.

به گزارش رصد روز، بانک‌های کشور در بهمن ماه نیز به بیش از ۷ هزار بدهکار بانکی فرصت جبران برای بازپرداخت تسهیلات دادند. طی ۱۱ ماهه نخست سال جاری حدود ۴ هزار و ۸۰۰ همت تسهیلات توسط سیستم بانکی کشور پرداخت شده که از این میان، ۱.۸ درصد به بدهکاران خوش‌شانس تعلق گرفته و به نوعی فرصت دوباره برای جبران بدهی‌هایشان به آنها داده شده است.

گزارش مربوط به تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور به تفکیک امهالی و غیرامهالی به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده که به نظر می‌رسد بخشش بدهکاران بانکی در سال جاری با وجود کاهش در ماه‌ اخیر، همچنان ادامه دارد.

تسهیلات امهالی به معنای این است که به بدهکاران برای بازپرداخت تسهیلات بدون لحاظ کردن جریمه تاخیر، فرصت دوباره داده می‌شود.

طبق قانون این فرصت تنها یک‌بار و به مدت ۵ سال امکان‌پذیر بوده و بانک‌ها می‌توانند به دو حالت این فرصت را به بدهکار بدهند، یکی ادامه قرارداد فعلی با کمک تقسیط یا تمدید قرارداد و حالت دوم به صورت انعقاد قرارداد جدید، در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد.

۲۴ بانک طی ۱۱ماهه نخست امسال به ۱۹۵ هزار بدهکار،۸۵.۸ همت وام امهالی اعطا کرده‌اند اما در مقابل ۵ بانک تمایلی به بخشش جرایم دیرکرد و امهال وام‌ها نشان نداده‌اند. افزایش نرخ تورم و ریسک نقدینگی می‌تواند دلیل اصلی این امر باشد.

کدام بانک‌ها بدهکاران را بخشیدند؟

بررسی جزییات داده‌ها نشان می‌دهد که در یک ماهه بهمن ماه امسال، حدود ۱.۶ درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها را تسهیلات امهالی تشکیل داده که معادل ۷.۸ همت بوده است.

در بهمن ماه امسال بانک‌های ملی، سپه، پست بانک، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، سامان، سرمایه، سینا، آینده، دی، شهر، گردشگری، ایران زمین، پاسارگاد و خاورمیانه وموسسه اعتباری ملل تعداد ۱۱ هزار و ۵۸۳ فقره تسهیلات به ارزش ۷ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان را امهال کردند.

تعداد و ارزش تسهیلات امهالی بانک‌های یاد شده در بهمن ماه نسبت به ماه قبل هرکدام به ترتیب ۸۲ و ۶۲ درصد کاهش داشته که نشان از افت تمایل بانک‌ها برای بخشش بدهکاران بانکی بوده است.

بررسی آمارها تسهیلات امهالی از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد، میزان این تسهیلات از نظر تعداد و ارزش در ماه قبل یعنی در دی ماه بی‌سابقه بوده اما در ماه‌های دیگر در سطح پایین‌تری قرار داشته است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط