واهمه برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اصلاحیه خدمات پس از فروش

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] برخی تولیدکنندگان لوارم خانگی در پی ابلاغ قانون اصلاحیه خدمات پس از فروش چنان موضع گیریهایی کردند که از آن نتایج نگران کننده ای حاصل ...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] برخی تولیدکنندگان لوارم خانگی در پی ابلاغ قانون اصلاحیه خدمات پس از فروش چنان موضع گیریهایی کردند که از آن نتایج نگران کننده ای حاصل می شود حال آنکه تولیدکنندگان داخلی فضای مناسبی برای جلب اعتماد مصرف کننده دارند. موافقان این دستورالعمل اعتقاد دارند که عدم پوشش لازم در برخی قطعات به بهانه های واهی سبب تحمیل هزینه به مصرف کننده می شود و مخالفان این موضوع اعتقاد دارند که دولت نباید به چنین موضوعاتی ورود کند.[/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز، تعیین مدت زمان مشخص برای برخی از قطعات لوازم خانگی مانند کمپرسور یخچال و کولر به مدت ۶۰ این سؤال را ایجاد می کند که آیا شیوه گارانتی لوازم خانگی در خارج از کشور همانند طرحیست که در داخل کشور استارت آن خورده؟

بررسی سایت های معتبر لوازم خانگی در دنیا و شرکت های ارائه دهنده گارانتی نشان میدهد که اغلب محصولات این حوزه دارای گارانتی ۱۰ ساله بوده اما نوع ارائه گارانتی از سال اول تا پایان سال دهم در شرکتهای مختلف متفاوت است.

دیگر نتایج بررسی نشان میدهد که در اغلب کشورهای صاحب سبک در حوزه لوازم خانگی علاوه بر اینکه یک محصول به صورت کلی گارانتی می شود قطعات آن نیز تحت پوشش خدمات متنوع پس از فروش به مدت طولانی قرار خواهد گرفت. هرچند در این موضوع دولتها نقش آفرینی نمی کنند اما اطمینان از کیفیت محصولات سبب می شود که از سال اول تا پایان سال دهم تمامی قطعات یک محصول صرف نظر از اینکه آن محصول در کدام کشور استفاده می شود تحت خدمات تعویض رایگان قرار گیرد و تنها در موارد محدودیست که شرکتها در قبال تعویض یک قطعه که دارای گارانتی است هزینه محدودی را دریافت می کنند.

هرچند که برخی از محصولات لوازم خانگی در کشورمان دارای گارانتی ۱۰ ساله است اما نباید فراموش کرد که نوع ارائه گارانتی در کشورمان دارای ایراداتی است که تنها با یک جستجوی در شبکه های اجتماعی گلایه های بیشمار مصرف کنندگان را عیان می بینیم. از سه سال پیش تاکنون بسیاری از فعالان صنعت لوازم خانگی معتقدند که سازمان حمایت در اجرای سامانه جامع گارانتی ها کوتاهی می کند که این موضوع مورد تأئید هاشمی دبیرکل انجمن لوازم خانگی است  وی در مصاحبه با برخی سایتها اذعان داشته  آیین نامه اجرایی خدمات پس از فروش سال ۹۰ در سازمان حمایت نوشته شده اما اقدامات زیادی در این خصوص انجام نگرفت.

به گفته دبیر انجمن لوازم خانگی اصلاحیه خدمات پس از فروش در باطن هیچ کمکی به مصرف کننده نمی کند.تا اینجا دو سؤال مطرح است اول اینکه چطور ممکن است موضوعی که برای مصرف کننده این همه دارای اهمیت است پس از گذشت ۱۱ سال هنوز اقدام مؤثری در موردش صورت نگیرد و دوم اگر بناست که این اصلاحات عملاً کمکی به مصرف کننده نکند راه اندازی این نمایش جز تأثیر منفی بر بازار چه نتایجی دارد؟

ناراحتی برخی تولیدکنندگان از این وضعیت ابهاماتی را خلق می کند از جمله اینکه چرا باید محصولی روانه بازار شود که قطعات آن با اما و اگر تولیدکننده ها و یا ترس از وضعیت کیفی روبرو باشد موضوع مهم دیگر اینجاست که اگر بنا باشد مصرف کننده خریدار محصولی باشد که سطح کیفی آن مورد تردید تولیدکنندگان است این همه تبلیغات در خصوص کیفیت محصولات داخلی برای چیست؟

به نظر می رسد برخی از تولیدکنندگان که شمارشان از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نیست اما ترس از دادن جایگاه رقابتی را در بازار دارند توضیح مفصلی به مصرف کنندگان محصولات خویش بدهکارند.

هرچند که با در نظر گرفتن ابعاد مثبت این ماجرا می توان امیدوار به بهبود خدمات پس از فروش بود اما بهتر است متولی انجام چنین موضوعی انجمن لوازم خانگی باشد و دولت نقش نظارتی ایفا کند

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار