واکسیناسیون ۵۰ درصدی افراد بالای ۸۰سال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد کادر درمان و ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال خبر داد.

به گزارش رصد روز، «جلیل کوهپایه‌زاده» با اشاره به اینکه وضعیت شیوع کرونا در ۱۵ استان کشور رو به کاهش است و شدت بیماری در ۷ استان هم از سرعت اولیه افتاده است، بیان کرد: در بقیه استان‌های کشور روند کاهشی نداشتیم و نسبت ورودی‌ها به خروجی‌ها کمی بیشتر است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت در کل کشور نسبت مراجعات به ترخیص و خروجی به حالت ثابتی رسیده است، البته مراجعه به مراکز جامع سلامت، بخش‌های خصوصی و کلینیک‌ها همچنان بالا است.

کوهپایه‌زاده گفت: نکته‌ی مهم این است که با توجه به حجم زیاد مراجعاتی که در این چند روز داشتیم، طبیعتا تعداد بیماران بستری شده و به تناسب آن افراد بد حال بالا خواهد رفت، الان بالای ۵ هزار بیمار بستری بدحال داریم که نیاز به مراقبت دارند و متاسفانه تا هفته‌ی آینده کاهش مرگ‌ومیر را نخواهیم داشت و شاید در بالاترین تعداد میزان فوتی‌ها به دلیل بدحال بودن بیماران قرار بگیریم. البته امید داریم که از هفته‌ی بعد از آن با کاهش روند فوتی رو به رو شویم.

وی ادامه داد: امیدواریم با کنترل‌هایی که انجام می‌شود، کم‌تر شاهد ورود ویروس‌های هندی، آفریقایی و جهش یافته به کشور باشیم تا دوباره رخداد جدیدی از ویروس جهش یافته را در بین مردم شاهد نباشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: بنابراین باید فرصتی داشته باشیم تا به شکلی این ویروس را مدیریت کنیم تا باعث خیز پنچم نشود و از طرفی باید فرصتی به سیستم ارائه‌ی خدمت درمان بدهیم تا خودش را احیا کند.

وی ادامه داد: اگرچه واکسن به تعداد بیشتر وارد کشور خواهد شد و همچنین واکسن‌های داخلی هم می‌آید، اما مردم باید پروتکل‌ها را به شکل فردی و اجتماعی رعایت کنند، چون در هر حال ما در این جامعه زندگی می‌کنیم و گریزی از این شرایط نیست و نمی‌شود جامعه را هم تعطیل کرد، بلکه باید یاد بگیریم در کنار کرونا همزمان با ایمنی و کم‌ترین آسیب زندگی کنیم.

ظهور ویروس‌های جهش یافته دیگر در ماه‌های آینده

کوهپایه زاده گفت: انتقال ویروس بین انسان‌ها باعث جهش‌هایی می‌شود و قطعا ویروس‌های جهش یافته‌ی دیگری در ماه‌های آینده در مسیر بیماری‌زایی قرار می‌گیرند، کما اینکه تا الان هم این اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به درخواست وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی در شرایط کرونا، ادامه داد: بعید می‌دانم که این اتفاق بیفتد، حتی در پایان فرمایشات وزیر در ستاد هم به این موضوع اشاره شده است و بعید می‌دانم با توجه به شرایط فعلی که داریم و در حالی که به آخر اردیبهشت نزدیک می‌شویم و هنوز به یک افت اپیدمی مورد قبول در رابطه با کرونا نرسیدیم، شاهد برگزاری آزمون‌های حضوری باشیم.

راه‌اندازی سامانه‌ی ثبت‌نام واکسن

کوهپایه‌زاده در مورد وضعیت واکسیناسیون در کشور گفت: تا الان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال و بالای ۸۰ درصد کادر درمان که داوطلب دریافت واکسن بودند، واکسینه شده‌اند و لکه‌گیری‌ها از نیرو‌هایی که واکسن دریافت نکرده‌اند نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به گروه‌های خاص، پاکبان‌ها و پرسنلی که با نظام سلامت در ارتباط بودند، تزریق انجام شده است، خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه ثبت نام واکسن هم افراد خودشان می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند، هم از طریق مراکز جامع سلامت با افراد تماس گرفته می‌شود. امیدواریم با یک برنامه منظم برای تزریق چند ده میلیونی جمعیت کشور آماده شویم که این کار با کمک دستگاه‌های بین‌بخشی و بخش‌های استراتژیک اتفاق می‌افتد.

کوهپایه‌زاده با اشاره به شرایط پروتکل‌ها برای برگزاری انتخابات افزود: پروتکل‌های انتخاباتی طبیعتا یک سری دستورالعمل کلی برای استان‌ها دارد، اما به صورت جزئی هم در حال آماده شدن است که طی روز‌های آینده اعلام می‌شود و از طرفی امیدواریم در ۲۸ خرداد که چند انتخابات مهم در سطح کشور داریم، با بهترین کیفیت و رعایت پروتکل‌ها انجام شود.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

ایلنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار