واکنش مجلس به تحریم سپاه پاسداران

مجلس ایران یکشنبه در اعتراض به اقدام پارلمان اروپا در گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، از جزئیات اقدام متقابل ایران علیه اروپا پرده برداشت. به گزارش رصد روز،پس از گذشت دو روز کاری از تحریم سپاه پاسداران توسط پارلمان ارو...

مجلس ایران یکشنبه در اعتراض به اقدام پارلمان اروپا در گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، از جزئیات اقدام متقابل ایران علیه اروپا پرده برداشت.

به گزارش رصد روز،پس از گذشت دو روز کاری از تحریم سپاه پاسداران توسط پارلمان اروپا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح یکشنبه دوم بهمن ماه از تازه‌ترین جزئیات طرح اقدام متقابل در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران کشور پرده برداشت. ابوالفضل عمویی با اشاره به جلسه فوق العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: کمیسیون امنیت ملی در ادامه جلسه فوق‌العاده دیروز خود در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا، امروز هم تشکیل جلسه داد.

به گفته او، امروز همچنین در کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه‌ای غیرعلنی با حضور فرمانده سپاه پاسداران و وزیر امور خارجه برگزار شده و آخرین روندها مورد بررسی قرار گرفته و در بیانیه مجلس علیه پارلمان اروپا لحاظ شده است.

طرح اقدام متقابل مجلس ایران علیه پارلمان اروپا

براساس گفته‌های سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، این کمیسیون طرحی ۳ ماده ای برای اقدام متقابل آماده کرده که احتمالا امروز یکشنبه در مجلس اعلام وصول می‌شود؛ موضوع این طرح اقدام متقابلی است که دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به اجرای آن است. در صورتی که طرف اروپایی، مقامات یا نهادهای کشور از جمله نهادهایی که در قانون اساسی نام برده شده‌اند مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا بسیج مستضعفین را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد، واکنش متقابل و متناظری صورت خواهد گرفت.

به گفته عمویی، در مصوبه پارلمان اروپا دیده شده که برخی افراد، مقامات و اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم قرار می‌گیرند و مواردی را نیز در فهرست سازمان تروریستی قرار داده‌اند؛ در واکنش به این اقدام در طرح پیش‌بینی شده که در صورت هر اقدامی از طرف مقابل، دولت مکلف به تهیه فهرستی است که مقامات و اشخاص را به عنوان تروریست یا تحت تحریم‌های مالی قرار دهد یا ورود آن‌ها به ایران را ممنوع می‌کند. به گزارش ایسنا، او گفته است که کمیسیون امنیت ملی «به دنبال تعبیه ساز و کاری در کشور برای موارد نقض حقوق بشر هستیم؛ اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل از جمله کشتار و نسل‌کشی و مواردی که اروپایی‌ها در آن سابقه‌ای داشتند، باید ثبت و در مراجع بین‌المللی پیگیری قضایی شود این موارد هم در این طرح پیش‌بینی شده است.

توییت وزیر امور خارجه

قرار دادن ارتش‌های اروپایی در لیست تروریستی

وزیر امور خارجه کشور امروز نیز در توییت دیگری، اعتراض خود را به اقدام پارلمان اروپا نشان داده است. حسین امیر عبداللهیان در صفحه توییتر خود با اشاره به حضورش در جلسه غیرعلنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی نوشت: «امروز در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی حضور یافتم. نمایندگان در حضور سردار سلامی از تلاش این نهاد حاکمیتی برای حفظ امنیت ملی قدردانی کردند. مجلس در اقدامی متقابل در صدد قرار دادن عناصر ارتش کشورهای اروپا در لیست تروریستی است. پارلمان اروپایی به پای خود شلیک کرد. پاسخ ، متقابل است».

آیا شورای اروپا مصوبه پارلمان اروپا در مورد سپاه را تصویب خواهد کرد؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با خبرنگاران، از احتمال تایید نشدن مصوبه پارلمان اروپا توسط شورای اروپا خبر داده و گفته است: قطعنامه پارلمان اروپا الزام آور نیست و عمده مصوباتش جنبه مشورتی دارد. تصمیم‌گیر نهایی شورای اروپاست که دوشنبه نشستی خواهد داشت؛ این سوال همچنان مطرح است که آیا این قطعنامه در شورای اروپا مطرح یا تصویب می‌شود یا خیر؟ با توجه به رصد اطلاعات و نظرات برخی از کشورهای اروپایی و با توجه به واکنش قاطع نمایندگان و مقامات ایران، شورای اروپا این موضوع را در دستور کار ندارد اما هر اقدام علیه نهادهای قانونی و مردمی ما با واکنش مواجه خواهد شد و این الزام قانونی برای دولت است و طرف مقابل باید قبل از هر تصمیم، به عواقب آن بیندیشد.

 هشدار ستاد کل نیروهای مسلح به پارلمان اروپا درباره اقدام علیه سپاه

عملکرد دیپلماسی آلمان زیر ذره‌بین

عمویی با اشاره به بررسی تحولات اروپا در جلسه عصر امروز کمیسیون گفت: آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که در مدت اخیر اقدامات منفی علیه کشورمان انجام داده است لذا عملکرد حوزه سیاسی و دیپلماسی آلمان با حضور مسئولان وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها مورد بررسی و نقد قرار خواهد گرفت. دستور دیگر بررسی ایرادات شورای نگهبان  به لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای است.

معاون رییس جمهور:

تبعیت کشورهای اروپایی از آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران

در کنار مجلس، چهره‌های مختلف دولت نیز امروز با محکوم کردن پارلمان اتحادیه اروپا را محکوم و اعلام کردند که ایران حقِ اقدام متقابل را برای خود محفوظ داشته است. محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور در این باره گفته است: اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان‌ تروریستی توسط پارلمان اتحادیه اروپا، که در اصل  یکصد و پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی نظامی رسمی کشور شناخته شده است، تبعیت کورکورانه از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و بی‌حرمتی به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ساختارهای برآمده از آن به حساب می‌آید.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری با اشاره به نقش سپاه در تأمین امنیت منطقه‌ای و مبارزه با گروه‌های تروریستی اظهار کرد: سپاه پاسداران پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه با رعایت موازین حقوق بین الملل است.

دهقان با اشاره به اینکه دولت و مردم ایران هیچگاه عمل نکردن به تعهدات ناشی از برجام توسط کشورهای اروپایی را فراموش نمی‌کنند، یادآور شد: بخشی از مشکلات امروز مردم ایران ناشی از تبعیت کشورهای اروپایی از آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران است. وی تاکید کرد: با وجود نقض مستمر دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی دولت ایالات متحده آمریکا در تداوم اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران، دولت‌های اروپایی ترجیح دادند با سکوت خود و پیروی عملی از تحریم‌های یک‌جانبۀ آمریکا شریک این دولت در نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی باشند.

دهقان در پایان تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که با استناد به ماده ۷ قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، مصوب ۱۳۹۸، کلیه کشورهایی که به هر نحو از تصمیم ایالات متحده امریکا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تبعیت یا حمایت نمایند، را مشمول عمل متقابل قرار دهد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط