وای به روزی که بگندد نمک / بررسی عملکرد بورس و فرابورس در بازار سرمایه / نتیجه عملکرد مشابه سهامداران مشترک حقوقی جز زیان چه بود؟

در شرایطی اصلاح شرایط و ساختار بازار سرمایه از مدیران اقتصادی بیش از گذشته انتظار می رود که بررسی عملکرد بورس و فرابورس در بازار سرمایه تردیدهای جدی ایجاد می کند. به گزارش اختصاصی رصد روز، انتشار صورتهای مالی دو شرکت بورس و فرابورس و بررس...

در شرایطی اصلاح شرایط و ساختار بازار سرمایه از مدیران اقتصادی بیش از گذشته انتظار می رود که بررسی عملکرد بورس و فرابورس در بازار سرمایه تردیدهای جدی ایجاد می کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز، انتشار صورتهای مالی دو شرکت بورس و فرابورس و بررسی عملکرد این دو شرکت در بازار سرمایه به خوبی مؤید آنست که مدیران آنها همسو با بسیاری از نهادهای اثرگذار در خصوص مرتفع کردن چالش های حاکم بر بازار سرمایه هیچ برنامه قابل دفاعی ندارند و این موضوع قطعاً در روزهای آینده اثرگذاری بیشتری بر روند معاملات را نشان خواهد داد.

عملکرد بورس و فرابورس در بازار سرمایه

 

براساس این گزارش، بازدهی دو شرکت بورس و فرابورس در بازه زمانی ۶۰ روزه به منفی ۳۵ درصد می رسد که شرکت بورس با بازدهی منفی ۲۰.۰۷ درصد و فرابورس با بازدهی منفی ۱۴.۸۸ درصد دیده می شوند. همچنین براساس صورتهای مالی منتشر شده از این دو شرکت که به تازگی اقدام به افزایش سرمایه داده اند سود خالص هر سهم این شرکتها نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۵۴ و ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۶۴ و ۱۲۲ ریال در پایان شش ماهه سال جاری رسیده است.

بررسی ها نشان میدهد که ارزش بازار شرکت بورس از ابتدای شهریور تا ۴ آبان سال جاری با کاهش ۲۴ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریالی به ۸۳ هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال رسیده. در همین بازه زمانی ارزش بازار شرکت فرابورس نیز با کاهش ۱۷ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریالی رقم ۶۱ هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال را نشان میدهد.

عملکرد خرید و فروش حقوقی ها در دو نماد بورس و فرابورس حاکی از آنست که طی یک هفته معاملاتی(۲۶ مهر الی ۴ آبان) حقوقی های فرابورس ۸ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۹۴ برگه سهم را به فروش گذاشتند و در ازای آن ۹ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۲۴۳ برگه سهم را به سبد سهام خود اضافه کردند. حقوقی های بورس در همین بازه زمانی ۴ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۸۵۱ برگه سهم خریداری کردند و ۴ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۵۹۷ برگه سهم را به فروش رساندند. نکته قابل توجه مابه التفاوت خرید و فروش حقوقی ها در این دو نماد است به طوریکه حقوقی های فرابورس ۱ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۶۴۹ برگه سهم را بیش از مقدار فروششان خریداری کردند. اما میزان تفاوت خرید و فروش حقوقی های بورس بیش از ۲۰ هزار و ۲۵۴ برگه سهم را نشان نمی دهد و اینطور به نظر می آید که حقوقی ها قصد حمایت خوب و منسجمی از سهم را نداشتند.

گفتنیست شرکت بورس و فرابورس به ترتیب دارای ۱۳ و ۱۷ سهامدار حقوقی هستند و سهامداران مشترک حقوقی این دو شرکت را بانک آینده، گروه سرمایه گذاری امید، گروه مالی پارسیان، کارگزاری بانک کشاورزی، سرمایه گذاری توسعه ملی و سرمایه گذاری صبا تأمین تشکیل میدهند.

روند افزایش سهام  این سهامداران نشان می دهد که از تاریخ ۲۳ خرداد تا ۴ شهریور همگی آنها تنها یکبار در تاریخ ۲۲ شهریور در شرکت بورس و در تاریخ ۲۷ شهریور در شرکت فرابورس میزان سهام خود را افزایش داده اند و این ابهام مطرح می شود که آیا سیاست های مشابه در بین سهامداران این شرکتها منجر به نتایج مشابه نخواهد شد؟ و سؤال دوم اینکه اگر اتخاذ چنین سیاستهایی پاسخگوی نیاز سهامداران بود چرا با اجرا شدن آن در یکی از این شرکتها تغییری محسوسی احساس نشد و اصرار بر اجرا کردن مجدد آنها چه چیزی را عاید سهامداران خرد کرد؟ قطع به یقین شرکتهای بورس و فرابورس توضیحات مفصلی را به سهامداران خود بدهکارند…

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار