وزیر امور خارجه؛ از امروز مذاکرات وین حول سند جدید و مشترک آغاز می‌شود

وزیر امور خارجه گفت: امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان در وین داریم. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۰ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.

به گزارش رصد روز، وزیر امور خارجه گفت: امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان در وین داریم. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۰ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.

 حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در مرکز مطالعات این وزارتخانه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و موضوع اخذ تضمین برای اجرای تعهدات طرف‌های غربی گفت: دور جدید مذاکرات در وین امروز (دوشنبه) شروع می‌شود. امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را از اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۰ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.

وزیر امور خارجه بحث تضمین و راستی‌آزمایی را از محورهای گفت و گوهای امروز عنوان کرد و گفت: مهمترین مسئله برای ما این است که در ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مرزی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: زمان دور جدید مذاکرات ایران و عربستان هنوز مشخص نشده است‌.

امیر عبداللهیان درباره چگونگی ورود ایرانیان خارج‌نشین به کشور اظهار کرد: در مورد سفر اتباع ایرانی به جمهوری اسلامی در ذیل سایت میخک وزرت امور خارجه که خدمات کنسولگری ارائه می‌دهیم، تسهیلات مورد نیاز فراهم می‌شود

وی با بیان اینکه سایت میخک چهارشنبه این هفته بارگذاری می‌شود، ادامه داد: همه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند اطلاعات اولیه خود را در این سامانه وارد کنند و پس از استعلام از قوه قضاییه و دستگاه‌های ذیربط امنیتی به آنان پاسخ می دهیم که بدون هیچ مشکلی می‌توانند به ایران سفر داشته باشند و از ایران خارج شوند.

وزیر امور خارجه افزود: البته در مدت اقامت در ایران همه قوانین و مقررات را باید رعایت کنند و این موارد در سایت میخک در قسمت قوانین جمهوری اسلامی ایران درج شده است.

امیر عبداللهیان همچنین درباره فراخوان مقامات مختلف دولت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور گفت: ما نخستین وظیفه خود در دولت سیزدهم را ارائه تسهیلات آسان به ایرانیان خارج از کشور می‌دانیم و در همین چهار ماه، در سفر نیویورک و چند کشور دیگر متوجه شدیم یکی از مشکلات ایرانیان این است که کارت ملی فرزندانشان که به سن ۱۵ سال رسیده‌اند با تاخیر صادر می‌شود و برای خیلی از متقاضیان هم صادر نشده است و برای همین برای بازگشایی حساب‌های بانکی در ایران و کارهای اداری با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه تسهیل امور کنسولی ایرانیان خارج از کشور را از وظیفه خود می‌دانیم،گفت: هموطنان علاقمند هستند تا در زادگاه خود سرمایه‌گذاری کنند. در این زمینه در دولت هم قوانین سرمایه‌گذاری در کشور و هم تسهیلاتی که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند، داشته باشند، در حال بازنگری است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش برخی از رسانه‌های خارجی برای ایجاد ایران هراسی در بین ایرانیان خارج از کشور و تلاش آن ها برای دور کردن این افراد از سرزمین مادری‌شان گفت: آن سوی مرز برخی تلاش زیادی در این رابطه می‌کننند طوری که برخی ایرانیانی که سال‌ها به ایران سفر نکرده‌اند نگران هستند.

وی افزود: اتفاقاتی این سال‌ها در ایران افتاده که برخی ایرانیان دو تابعیتی مورد سوء‌استفاده دستگاه‌های خارجی قرار گرفته و ماموریت‌هایی به آنان داده شده و در داخل ایران در حال انجام آن ماموریت‌ها بازداشت و دستگیر شده‌اند که تعداد آن‌ها به انگشتان دو دست نیز نمی‌رسد لذا همین را بهانه‌ای قرار دادند تا اگر ایرانیان مقیم خارج به ایران سفر کنند، دستگیر خواهند شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از چهارشنبه همزمان با برگزاری نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با حضور رییسجمهور، ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با ارائه اطلاعات خود در سامانه میخک درخواست سفر به کشور داشته باشند، اظهار کرد: در ذیل سامانه میخک محیطی تعریف کردیم که ایرانیانی که می خواهند به کشور سفر کنند با ارائه کمترین مشخصات از جمله کد ملی برای سفر به کشور از وزارت خارجه استعلام کنند و ما با قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی ذیربط هم هماهنگ می‌کنیم که پاسخ وزارت خارجه را در این زمینه تضمین کنند تا ایرانی که وارد کشور می‌شود دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: البته این مشمول دوره‌ای که فرد به ایران می‌آید و مرتکب جرم میشود، نخواهد بود بلکه مربوط به این است اگر فرد در دوره اقامت در ایران قوانین را رعایت کرده باشد و قبل از آن این اطمینان به او داده شود که به راحتی می‌تواند برگردد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور مشکل دیگری که ما با آن روبرو هستیم را نبود قانون جامع برای حمایت از جامعه ایرانیان خارج از کشور است و گفت: قوانین پراکنده‌ای در این زمینه وجود دارد و هنوزبرای  یک ایرانی برخی رفت و آمدها و برخی از مسائل کنسولی خلاهای قانونی وجود دارد. بحث تصویب قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور به عنوان موضوع جدی در دستور کار دولت و مجلس است و در نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که این هفته برگزار خواهد شد و مصوبه ای خواهیم داشت تا هم مجلس و دولت هر دو ملزم شوند و وزارت خارجه بر آن  تأکید دارد.

امیرعبداللهیان درباره ایرانیان دو تابعیتی گفت: با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده‌ای به نام ایرانیان دو تابعیت مواجه هستیم و برای آنان وضعیت جدیدی براساس قانون اساسی متصور نیستیم. به همین دلیل است وقتی فرد ایرانی دو تابعیتی جرمی را مرتکب و  آن جرم محرز می‌شود در ایران باید طبق قوانین ما محاکمه شود.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف ایرانیان دو تابعیتی، ادامه داد: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با همکاری مجلس و دولت برای همیشه این معضل را باید رفع کند چراکه فردی که می‌آید و دو گذرنامه ایرانی و  غیرایرانی دارد، در فرودگاه یکی از گذرنامه‌ها از او گرفته می‌شود که این موضوع برای فرد مشکلاتی ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار