پاسخ ایران‌ به اظهارات برجامی وزیران خارجه آمریکا و فرانسه

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به برجام برگردد بلکه این آمریکاست که باید تصمیم خود را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود به برجام بازگردد.

به گزارش رصد روز، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره موضع اعلام‌شده از سوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه مبنی بر این که منتظر تصمیم ایران در زمینه بازگشت به برجام هستند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به برجام برگردد. بلکه این آمریکاست که باید تصمیم خود را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیر قانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود به برجام بازگردد. آمریکا و اروپایی‌ها بهتر از همه می‌دانند که ایران تصمیم خود را زمانی گرفت که به رغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه علیه مردم ایران و به‌رغم بی‌عملی اروپا در توافق باقی ماند و برجام را زنده نگه داشت.

وی افزود: در خلال مذاکرات وین بارها اعلام شد که این آمریکا است که توازن برجام را بر هم زده و در یک عدم پایبندی کامل، عملا مانع اجرای برجام شده است. کمااینکه مکرر تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات خود ذیل برجام را به شرط اجرای کامل آن از سوی آمریکا دارد و سایر طرف‌ها نیز به خوبی از موضع ایران مطلع هستند. روشن است که اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد، آماده اجرای کامل تعهدات خود گردد و از استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد، توافق ممکن خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: موضع ما از ابتدای مذاکرات ‌وین تا الان تغییری نکرده است. ما خواستار لغو تحریم‌های آمریکا، راستی‌آزمایی آنها و سپس توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات ایران هستیم. این طرف‌های مقابل هستند که باید تصمیم خود را بگیرند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط