پایان معاملات مچینگ ورق فولادی/ اولین عرضه اختصاصی ورق سرد فولادمبارکه روز شنبه ۲۹آذر صورت می‌گیرد

اولین عرضه اختصاصی ورق سرد فولاد مبارکه اصفهان روز شنبه ۲۹ آذر ماه سال جاری در بورس کالا در حالی صورت می‌گیرد که این عرضه‌ها جایگزین معاملات مچینگ شدند تا شفافیت به معاملات ورق بورس کالا بازگردد.

به گزارش رصد روز ، بیش از دوسال است که بازار ورق فولادی و محصولات وابسته آن به دلیل عرضه ناکافی انواع ورق در تالار اصلی بورس کالا و تداوم عرضه‌های مچینگ و اصلاح نشدن نواقص آن، آشفته شده است.

بورس کالا بعد از مصوبه شهریور ماه شورای رقابت مبنی بر حذف معاملات مچینگ و جایگزین شدن عرضه‌های اختصاصی برای خودروسازان و لوازم خانگی، از ۲۴ مهرماه هیچ معامله‌ مچینگی را ثبت نکرد اما این  معاملات یا فروش خارج از بورس تا همین هفته نیز ادامه داشت.

طبق اطلاعیه بورس کالا، باخبر شدیم که مچینگ ورق سرد و گالوانیزه پایان یافت و اولین عرضه اختصاصی ورق سرد فولادمبارکه روز شنبه ۲۹آذر ماه سال جاری اتفاق خواهد افتاد. در این عرضه  اختصاصی، ۱۲هزار تن ورق سرد برای لوازم خانگی و ۵۵ هزار تن برای  خودروسازان در نظر گرفته شده است.

ورق سرد به سه دسته تقسیم می‌شود؛ ورق سرد مورد نیاز لوازم خانگی، ورق سرد مخصوص خودروسازان و ورق سرد مورد استفاده در سایر صنایع تولیدی اعم از صنعت لوله و پروفیل، بشکه ساز، نوردساز،لوله ساز. ورق سرد مورد نیاز دسته اول و دوم به صورت عرضه اختصاصی و ورق مورد استفاده در دسته سوم به صورت عرضه عمومی در تالار اصلی بورس کالا خواهد بود.

در معاملات مچینگ، مشتریان و نحوه تخصیص سهمیه و دریافت آن شفاف نبود اما در عرضه اختصاصی وزارت صمت گروه خودروسازی و لوازم خانگی را از هم جدا کرده و سهمیه‌های آن‌ها نیز از سوی این وزارتخانه تعیین شده است. لذا هر شرکت براساس سهمیه‌ای که وزارت صمت مشخص کرده می‌توانند خرید کنند.

 

معاونت صنایع وزارت صمت  خودروسازان داخلی را موظف کرده بود تا پایان آذرماه اقدام به دریافت بهین یاب کنند. مراحل تشریفات سهمیه بهین یاب خودروسازان در حال نهایی شدن است و این شرکت‌ها صرفا در دی ماه می‌توانند با نامه وزارت صمت از بورس کالا ورق مورد نیاز خود را خرید کنند و از ماه بعد صرفا براساس بهین یاب می توانند از بورس کالا خرید کنند. همچنین سهمیه این ماه خودروسازان براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعیین شده است.

در اولین عرضه اختصاصی ورق سرد برای خودروسازان و لوازم خانگی قیمت پایه ۱۷۳،۴۹۱ ریال تعیین شده است که با توجه به عرضه و تقاضا، رقابتی روی قیمت ورق سرد انجام نمی‌شود و قیمت پایه آن همان قیمت پایه کشف شده عرضه عمومی خواهد بود. اما اگر قرار باشد فرآیند رقابتی شود، قیمت پایه با توجه به میزان عرضه تغییر پیدا می‌کند که در این ارتباط باید اصلاحات شیوه‌نامه انجام شود. نحوه تسویه عرضه‌های اختصاصی، قرار است به صورت اعتباری باشد.

در پایان گفتنی است برای موفق شدن طرح عرضه اختصاصی ورق سرد، باید دیگر شرکت‌های تولیدکننده ورق سرد مانند صنایع هفت الماس و فولاد غرب آسیا نیز در بورس کالا عرضه کنند. با عرضه این شرکت‌ها در بورس نیاز سایر صنایع تولیدی (لوله و پروفیل،بشکه سازان،نوردسازان،لوله سازان و ….) تامین می‌شود، چراکه فولاد مبارکه نمی‌تواند در ماه بیش از ۶۰الی ۷۰هزار تن ورق سرد عرضه کند. لذا باید وزارت صمت تمام تلاش خود را برای عرضه این شرکت‌ها بکار بگیرد. لازم به ذکر است که فرایند پذیرش این شرکت‌ها در بورس انجام شده اما آنها از عرضه محصول در بورس کالا امتناع می‌کنند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید                      

 

 

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط