پرداخت ۳۰ درصد مالیات با فروش طلا و خودرو

امسال اگر مردم خانه، خودرو، طلا و ارز بخرند و بفروشند، باید بخشی از این سود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. این همان مالیات جدیدی است که به‌عنوان مالیات بر عایدی سرمایه معرفی می‌شود.

به گزارش رصد روز، مالیات بر عایدی سرمایه قرار است دو ماه دیگر در مجلس بررسی شود. اگر پرداخت این مالیات نهایی شود، وقتی فردی دارایی خود را وارد یکی از بازارها می‌کند باید از سودی که به دست می‌آورد مالیات پرداخت کند.

براین اساس اگر فردی خانه خریداری شده را زیر یکسال بفروشد، باید ۴۰ درصد سود آن را مالیات بدهد. این مالیات برای فروش خودرو، طلا و سکه ۳۰ درصد است.

اما اگر افراد بعد از سال دوم بخشی از سرمایه خود را بفروشند، این مالیات کمی کمتر می‌شود. مالیات بر عایدی سرمایه خودرو در سال چهارم به بعد صفر می‌شود. اما فروش طلا در هر زمانی حداقل مشمول مالیات ۱۰ درصدی است.

اما واکنش مردم به دریافت مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟ در ادامه نظرات موافق و مخالف کاربران و مخاطبان را در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه را می‌خوانید:

با پول خودمان سود کنیم، سودش را به دولت بدهیم؟

« مردم نون ندارن بخورن، اینها هر روز یه مالیات جدید وضع می‌کنند. یه درآمدی خلق کنید تا ما هم مالیات بدیم!»

«مگه خدماتی دادید و درامدی ایجاد کردید که میخواید مالیات بگیرید؟ ما بریم تو یه بازار با پول خودمون سود کنیم، باید سودمون رو با شما قسمت کنیم؟»

«مردم برای در امان موندن از تورم‌های بالا میرن تو یه بازار سرمایه‌گذاری می‌کنن تا ارزش پولی که به سختی در اوردن رو حفظ کنند، بعد باید بیان ۳۰ تا ۴۰ درصدش رو بدن به دولت؟»

«تورم بالا باعث شد یکی یه ماشین بخره ۲۰۰ میلیون سر سال بشه یک میلیارد. دولت این سود را می‌بینید. اما نمی‌بیند که همین خریدار باید باید به جای بیمه ۸۰۰ هزارتومانی ۴میلیون پرداخت کند، بجای لاستیک یک میلیون تومانی ۱۰میلیون پرداخت کند هزینه یک آیینه ۲میلیونی امروز ۳۰میلیون است و …اگر دولت نمی‌تواند تورم را کنترل کند، چرا مردم باید ضرر آن را بدهند؟»

« این کار باعث گرونی بیشتر میشه چون در نهایت مصرف کننده نهایی باید مالیات رو بپردازه و فروشنده فقط قیمت رو افزایش میده تا جبران مالیات بشه.»

«ارزش افزوده کم بود عایدی هم بهش اضافه شد.»

«این قیمت ماشین و خودرو و طلا نیست که افزایش پیدا می‌کند. این افزایش به دلیل کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده و دولت باید جوابگوی مردم باشد نه که از مردم مالیات هم بگیرد.»

«کسی با مالیات دادن در صورتی که در جای مناسب خرج شود مشکلی ندارد. اگر مالیات صرف خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و اقدامات مفید شود من حاضرم این مالیات ۴۰ درصد رو نه فقط در سال اول فروش ملکم، بلکه در تمام سالهای فروش ملکم به دولت بدهم. مشکل اینجاست که ما دلمون نمی خواد پول بدیم و ندونیم این پول کجا رفته.»

دست دلالان کوتاه می‌شود، چه بهتر

«درست اجرا بشه طرح خوبیه. دست دلالان رو کوتاه میکنه.»

«طرح بدی نیست ولی نه برای کارمند و کارگر که از حقوق و دستمزدش مالیات میگیرن و از خرید کردنش مالیات میگیرن. حالا میخواد به هر دلیلی خونه یا ماشینش یا طلای همسرشو بفروشه باید کلی مالیات بده بریزه توی جیب آقایان ؟»

«این قانون تو همه دنیا هست و چون تو ایران نیست، ایران رو تبدیل کرده به بهشت دلال‌ها! الان هم فقط پولدارها و دلال ها از این مالیات متضرر میشن.»

«هیچ مصرف‌کننده‌ای ماشین و خونه را ظرف دو سه سال نمی‌فروشه. پس از این طرح فقط از دلال ها مالیات میگیره و خوبه.»

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط