پوتین: تلاش برای تجزیه روسیه از اولویت‌های غرب است

رئیس‌جمهور روسیه با بیان این که ایجاد تفرقه در جامعه روسیه و تلاش برای تجزیه آن از درون از اولویت‌های اصلی کشورهای غربی است، گفت تاکنون این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است.

به گزارش رصد روز، رئیس‌جمهور روسیه با بیان این که ایجاد تفرقه در جامعه روسیه و تلاش برای تجزیه آن از درون از اولویت‌های اصلی کشورهای غربی است، گفت تاکنون این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که این کشور اسامی پرسنل اطلاعاتی غربی که سرپرستی نیروهای نئونازی اوکراین را برعهده دارند، می‌داند؛ نیروهایی که به گفته پوتین، به انجام اقدامات جنایتکارانه مانند برنامه‌هایی برای قتل روزنامه‌نگاران تشویق می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین روز دوشنبه در نشستی با مقامات دفتر دادستانی روسیه گفت: صبح امروز ارگان‌های سرویس امنیت فدرال از تلاش یک گروه تروریستی برای کشتن یک روزنامه‌نگار مشهور روس جلوگیری کردند. از آنجایی که آن‌ها در دستیابی به اهداف خود در فضای اطلاعاتی [روسیه] شکست می‌خورند – البته با استفاده از موقعیت انحصاری خود در فضای اطلاعاتی در کشورهای خود و برخی از کشورهای دیگر شهروندانشان را فریب می‌دهند، اما در اینجا، در روسیه شکست خورده‌اند، به سیاست ترور روی آورده‌اند – به ایجاد آمادگی برای کشتن روزنامه‌نگاران ما.

وی افزود: در اینجا لازم به ذکر است که ما اسامی متصدیان را از سرویس‌های غربی می‌دانیم که البته در درجه اول از آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) هستند و با آژانس‌های امنیتی اوکراین همکاری می‌کنند.

پوتین در این خصوص توضیح داد: در اینجا نگرش آن‌ها (غربی‌ها) نسبت به حقوق روزنامه‌نگاران، به انتشار اطلاعات و نگرش آن‌ها به حقوق بشر به طور کلی است. آن‌ها فقط به حقوق خود اهمیت می‌دهند – یکی از جاه‌طلبی‌های اپریالیستی خود، دیگری [از روی عادت] از دوران استعمار. اما این در روسیه کار نخواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری روسی، جنگجویان گردان‌های ملی‌گرای افراطی اوکراین که در گارد ملی ادغام شده‌اند، در اعمال جنایتکارانه علیه سربازان اسیر روسی، غیرنظامیان اوکراینی و حتی نیروهای ارتش اوکراین نقش داشته‌اند. سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) امروز (دوشنبه) اعلام کرد که گروهی «نئونازی» که به دستور کی‌یف به دنبال قتل «ولادیمیر سولویوف» خبرنگار و مجری معروف تلویزیونی روس بودند را بازداشت کرده است.

پوتین در ادامه، خواستار اتخاذ تدابیر قاطع برای توقف اقدامات تحریک‌آمیز علیه ارتش روسیه توسط رسانه‌های خارجی شد و ایجاد تفرقه در جامعه روسیه و تلاش برای تجزیه این کشور از درون را از اولویت‌های اصلی غرب خواند؛ او گفت که تاکنون این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است.

در این نشست رئیس‌جمهور روسیه همچنین به بازرسان دستور داد تا جنایات مشکوک را که توسط عناصر افراطی ناسیونالیست اوکراینی انجام شده با جزئیات مستند کرده و پرونده‌های قضایی علیه آن‌ها آماده کنند. رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت: می‌خواهم تاکید کنم که باید برای همه جنایات نئونازی‌ها و همدستان آن‌ها از کودتای ۲۰۱۴ در کی‌یف که راه را برای جنگ داخلی، خونریزی و خشونت در اوکراین هموار کرد، چنین پایگاهی از شواهد جمع‌آوری شود.

پوتین در مورد مسائل اقتصادی و تجارت هم اظهارنظر کرد و از ارگان‌های دولتی خواست آزادانه به آن دسته از شرکت‌های خارجی که در روسیه مانده‌اند، اجازه دهند در آرامش فعالیت کنند و به آن‌ها دستور داد تا از تجارت در برابر کنترل بیش از حد محافظت کنند.

اخیراً «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه گفت که اطمینان دارد مسکو در تقابل کنونی با غرب، مقاومت خواهد کرد. وی در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا روسیه، بر خلاف اتحاد جماهیر شوروی می‌تواند از بن‌بست کنونی با غرب جان سالم به در ببرد، گفت: «ما می‌توانیم».

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس برای دفاع از آن‌ها در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز و تأکید کرد که به دنبال هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی اوکراین است و به هیچ عنوان آسیبی به بخش غیرنظامی این کشور وارد نمی‌کند، قصد اشغال ندارد و تنها به دنبال خلع سلاح اوکراین و نازی‌زدایی این کشور است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار