پیش‌بینی یک کارشناس از وضعیت بازار مسکن

یک کارشناس بازار مسکن گفت: صاحبان املاک به فکر حفظ سرمایه‌شان هستند. برخی از موجران سعی دارند تا نرخی که اعلام می‌کنند بیش از نرخ تورم باشد از این رو افزایش 40 درصدی یا بیشتر از این نرخ هم در بهار امسال محتمل است.

به گزارش رصد روز، عباس اکبرپور، دبیر انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران در خصوص وضعیت بازار اجاره‌بهای ملک در فصل بهار گفت‌وگو کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:‌

آنگونه که در آمارها نیز اعلام شده متوسط اجاره‌بهای مسکن در سال گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است، از سوی دیگر به دلیل کاهش ارزش پول ملی در هفته‌های اخیر و افزایش نرخ دلار اگر نرخ اجاره‌بهای مسکن تا ۳۰ درصد هم رشد داشته باشد به این معنی است که عملا نرخ اجاره مسکن تغییری نداشته است.

صاحبان املاک به فکر حفظ سرمایه‌شان هستند. برخی از موجران سعی دارند تا نرخی که اعلام می‌کنند بیش از نرخ تورم باشد از این رو افزایش ۴۰ درصدی یا بیشتر از این نرخ هم در بهار امسال محتمل است.

علت اصلی افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن اثر نرخ تورم بر روی همه کالاها و از جمله مسکن است و صاحبان املاک هم با اتکا به این مساله قیمت اجاره‌ها را بالا می‌برند.

در شرایط فعلی و با وجود عدم اطمینانی که در اقتصاد به وجود آمده که باعث استمرار کاهش ارزش پول ملی شده است دیگر اعتمادی هم به بازگشت این ارزش نیست، از این رو صاحبان ملک را به سمتی می‌برد که قادر باشند اثرات تورمی یک‌سال آینده را تا حدودی بپوشانند.

تنها در صورتی می‌توان به کاهش و یا ثبات قیمت اجاره‌بهای ملک امیدوار بود که میزان تورم افت کند و با توجه به اینکه قیمت مصالح ساختمانی و زمین در کشور افزایشی شده و از طرف دیگر توان خرید مردم هم افت کرده است نمی‌توان امیدی به کاهش نرخ اجاره‌بها داشت.

در گذشته حتی افراد کم سن و سال هم قدرت خرید آپارتمان را داشتند این در حالی است که امروز تنها قشر مرفه و متوسط جامعه توان خرید ملک را دارند. این در حالی است که دولت باید شرایط لازم را برای خرید ملک فراهم کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار