پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا دوشنبه 13 تیر 1401، با توجه به روندی که بورس تهران در هفته‌های اخیر در پیش گرفته این انتظار می‌رود که بازار در روز‌های آینده نیز شاهد نوسانات گسترده نباشد. البته این احتمال وجود دارد که انتشار خبری مثبت بتواند وضعیت باز...

به گزارش رصد روز، پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱، بازار سرمایه امروز برخلاف روز گذشته، روند متفاوتی به خود گرفت و شاید کمتر کسی انتظار داشت که بعد از آن ریزش نسبتا سنگین، شروع معاملات امروز حداقل در نمادهای کوچک سبز باشد. شاخص بورس امروز در نهایت بازدهی اندک مثبت ۰.۰۹ درصدی را به ثبت رساند و این درحالی بود که شاخص هم‌وزن از همان ابتدای کار با شرایط بهتری به معاملات خود ادامه داد و در نهایت با رشد ۰.۲۳ درصدی، رنگ سبزی را بر تن بازار سرمایه پوشاند.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱

کاهش ارزش معاملات به کمترین مقدار سال ۱۴۰۱ همراه با خروج بدون توقف سرمایه از نکات منفی و بااهمیت بورس امروز بود که باید با دقت بیشتری آن را مورد بررسی قرار داد. ارزش معاملات امروز به ۳۲۴۱ میلیارد تومان کاهش یافت و شاهد خروج ۲۴۱ میلیارد تومانی پول از چرخه معاملات بودیم.

بسیاری اعتقاد دارند که همچنان عدم اعتماد در بازار باعث این موضوع شده است و برخی نیز معتقدند که اتفاقات رخ داده در یک ماه گذشته همچون ریزش بازارهای جهانی و بی‌نتیجه ماندن دور جدید مذاکرات در دوحه قطر باعث شده است که سهامداران و فعالان بورس با احتیاط بسیار بالایی دست به خرید و فروش بزنند. به هرحال هرکدام از این دلایل که باشد، به نظر می‌رسد که در معاملات فردا هم نقش مهمی بازی کند و فعلا عطش بالایی چه در سمت خریدار و یا فروشنده وجود نداشته باشد.

نگاه پراسترس بورس به بازگشایی بازارهای جهانی

فردا بازارهای جهانی دوباره بازگشایی خواهند شد و قطعا یک نگاه عمیق بورس به آن بازار خواهد بود.

کامودیتی‌ها در آخرین روز هفته گذشته میلادی، با کاهش دوباره قیمت‌ها همراه شدند و اتفاقات مهمی رخ داد. مس در روز چهارشنبه به قیمت‌های پایین‌تر از ۸۰۰۰ دلار نیز رسید ولی در نهایت توانست کمی بالاتر از آن به کار خود پایان دهد. روی به مرز ۳۰۰۰ دلار رسید و طلا نیز با یک حرکت رفت و برگشتی، قیمت‌های زیر ۱۸۰۰ دلار به ازای هر انس را نیز لمس کرد.

بنابراین بازگشایی فردای بازارهای جهانی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و هرگونه تغییری در این بازار، بر بورس تهران نیز تاثیر خواهد گذاشت. این نکته نیز بسیار قابل توجه است که در هفته جاری آمار بیکاری آمریکا و در هفته بعدی نیز نرخ تورم منتشر خواهد شد و قطعا به بازارهای جهانی جهت خواهد داد.

روند امروز نوید برگشت می‌دهد؟

روند معاملاتی بازار امروز هرچند با قدرت کم اما صعودی دنبال شد و برگشتی که در شاخص کل بورس رخ داد، نشان از احتمال بالای روند صعودی در معاملات فردا دارد.

همانطور که در تصاویر زیر پیداست، شاخص کل بورس و تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش در طول معاملات امروز روندی صعودی به خود گرفتند که نشان از بهبود نسبی تقاضا دارد‌.

روند تغییرات روزانه شاخص کل
روند تغییرات روزانه شاخص کل

روند تغییر تعداد و ارزش صف‌های بازار
روند تغییر تعداد و ارزش صف‌های بازار

 

به نظر می‌رسد که مرز ۱.۵ میلیون واحد تاکنون توانسته نقش حمایتی قدرتمندی را برای شاخص بورس بازی کند. بنابراین به طور کلی پیش بینی می‌شود که معاملات فردا نیز روند مثبت ملایم و با ارزش معاملات پایینی داشته باشد.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱

به باور بسیاری از کارشناسان، بورس اگر در هفته جاری بازدهی منفی هم نداشته باشد، اما به احتمال زیاد رکود بازار سرمایه ادامه دارد.

با توجه به روندی که بورس تهران در هفته‌های اخیر در پیش گرفته این انتظار می‌رود که بازار در روز‌های آینده نیز شاهد نوسانات گسترده نباشد. البته این احتمال وجود دارد که انتشار خبری مثبت بتواند وضعیت بازار را تغییر دهد. اما نشانه‌هایی که در حال حاضر مشاهده می‌شود حاکی از تداوم فضای رکود در بورس است.

رکود بازار سرمایه ادامه دارد؟
بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار سهام اعتقاد دارند ریسک‌های متعددی بازار را تحت تاثیر قرار داده است. ریسک‌هایی که هریک پرونده‌ای پیچیده دارند و به این سادگی قابل حل نیستند. مهمترین مورد از این ریسک‌ها مربوط به وضعیت برجام است. پرونده اتمی ایران که اینبار در ایستگاه دوحه متوقف شد باعث بلاتکلیفی بسیاری از فعالان بورسی شده است. حالا کارشناسان بر این باورند که اگر دولت در راستای حصول توافق و احیای برجام اقدامی نکند به طور قطع بورس نیز در وضعیت فعلی راکد خود باقی خواهد ماند.

ریسک برجام برای سهامداران گروه بانکی و بیمه‌ای بیش از هر گروه دیگری حائز اهمیت است. البته سهم‌های کامودیتی‌محور نیز با این ریسک دست و پنجه نرم می‌کنند. اما این سئوال که آیا رکود بازار سرمایه ادامه دارد یا خیر، ذهن بسیاری از سهامداران را به خود مشغول کرده است. البته این مشکل برای فعالان حوزه بورس کالا نیز وجود دارد. ارتباط قیمتی کامودیتی‌ها با بازار‌های جهانی هم با توجه به محدودیت‌های برجامی همواره دچار خدشه بوده است.

پیش بینی بورس فردا 2 شنبه 13 تیر 1401

از همین رو انتظار می‌رود در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی و تعیین تکلیف این پرونده، اوضاع بخش‌های مورد اشاره در بازار سرمایه بهبود پیدا کند. اما فعلا نشانه خاصی از رفع بلاتکلیفی‎‌های برجامی دیده نمی‌شود. از همین رو بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند روند درجا زدن شاخص بورس کماکان ادامه خواهد داشت.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار