پیش بینی شاخص کل بورس با دو سناریوی محتمل در روزهای جاری

نوسانات بازار به تصمیمات شورای عالی بورس نیز واکنش منفی نشان داد بطوریکه از زمان اجبار حقوقی ها و صندوق ها به حمایت از بازار سرمایه شاهد بودیم که شاخص از 1 میلیون و 650 هزار واحد به راحتی ریزش 100 هزار واحدی را پشت سر گذاشت و حالا در جایی...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، با توجه به ریزشهای اخیر شاخص کل ارائه تحلیل از نمادها به صورت تکنیکال مفید به فایده نیست اما موضوعی که باید به آن دقت کرد این است که می توان با بررسی روند شاخص کل حرکت بازار سرمایه را پیش بینی کرد. در حال حاضر شاخص گروههای مختلف با کاهشی شدید روبروست به طوریکه در شاخص خودروئیها و فلزات و مواد شیمیایی و بانکها که نمادهای پرطرفدار بازار را در خود دارند این وضعیت حکایت از ترس ماندن در بازار سرمایه را داشته روندی که اگرچه قرار بود تا بصورت موقت و اصلاحی باشد اما به ریزشی شدید تبدیل شد و شاخص کل با از دست دادن قله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در پایان معاملات هفته قبل روی ۱ میلیون و ۵۵۶ هزار واحد خیمه زد. نوسانات بازار به تصمیمات شورای عالی بورس نیز واکنش منفی نشان داد بطوریکه از زمان اجبار حقوقی ها و صندوق ها به حمایت از بازار سرمایه شاهد بودیم که شاخص از ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد به راحتی ریزش ۱۰۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشت و حالا در جایی هست که بیم ها و امیدهای زیادی در موردش وجود دارد. پیش بینی شاخص کل بورس کمک خواهد کرد که فعالان بازار سرمایه برای سناریوهای مثبت و منفی آمده عکس العمل مناسب باشند هرچند که توصیه به سهامداری در این شرایط بهترین کار ممکن است.

بررسی سابقه شاخص در تاریخ سوم شهریور ماه نشان می دهد وقتی اندیکاتور RSI در منطقه ای که در پایان روز معاملاتی چهارشنبه ۱۹ شهریور قرار گرفته بود ایستاد شاخص از ۱ میلیون ۵۹۸ هزار واحد به سمت یک میلیون و ۷۲۲ هزار واحد در پایان روز معاملاتی دوشنبه ۱۰ شهریور حرکت کرد که یعنی شاخص با رشد ۱۲۴ هزار واحدی همراه بود. به اضافه اینکه اگر باز هم به روند شکلی شاخص دقت کنیم خواهیم دید که الگوی W می تواند برای روند فعلی شاخص محتمل باشد که در این صورت اگر بازار با حمایتهای مناسب همراه باشد می تواند این وضعیت اخبار بسیار خوبی را از بازار سرمایه مخابره کند زیرا اگر مانند بازوی اول این الگو که ۲۴ درصد ریزش را به وجود آورد به سمت بالا حرکت کند می توان پیش بینی کرد که این روند تا محدوده ۱ میلیون ۹۴۰ هزار واحد پیش روی خواهد کرد و بعد از آن شاید قله از دست رفته ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را یکبار دیگر فتح کند.

پیش بینی شاخص کل بورس

اما در طرف دیگر ماجرا نیز با سایر روشهای تحلیلی و بررسی میزان همگرایی و واگرایی شاخص می توان به این نتیجه رسید که شاخص کل با وضعیت فعلی می تواند تا ۱ میلیون و ۵۰۵ هزار واحد و یا ۱ میلیون و ۴۹۹ هزار واحد ریزش داشته و بعد از آن به سمت بالا حرکت کند که اولین مقاومت پیش روی خود را در این تحلیل همین نقطه ای می بیند که در آن قرار دارد.

پیش بینی شاخص کل بورس

بهرحال بازار امروز نشان خواهد داد که به سمت کدام پیش بینی خواهیم رفت که امیدواریم تحلیل نخست اتفاق بیفتد.  پیش بینی شاخص کل بورس سیگنالی جهت خروج یا ورود سرمایه نیست و تنها نظر شخصی راقم نوشتار است.

 

” با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید “

مطالب مرتبط