پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

امروز دلار معاملات هفته را نزولی آغاز کرد و درحالیکه پنجشنبه گذشته با قیمت ۲۷۲۵۰تومان بسته شده بود، در بازار امروز تا ۲۷۰۵۰تومان کاهش یافت که به گفته فعالان بازار، محدود شدن دامنه نوسان دلار نتیجه توقف معاملات تا رسیدن سیگنال جدید است.

به گزارش رصد روز، امروز دلار معاملات هفته را نزولی آغاز کرد و درحالیکه پنجشنبه گذشته با قیمت ۲۷۲۵۰تومان بسته شده بود، در بازار امروز تا ۲۷۰۵۰تومان کاهش یافت که به گفته فعالان بازار، محدود شدن دامنه نوسان دلار نتیجه توقف معاملات تا رسیدن سیگنال جدید است.

طی هفته گذشته نوسان بازار ارز عمدتا کاهشی بود و قیمت دلار از ۲۸۳۰۰ به ۲۷هزار تومان رسید؛ دلار که در اولین روز معاملات هفته به ۲۸۳۰۰تومان صعود کرده بود، در پی دستور رییسی بر کنترل بازار ارز به سرعت در مدار نزولی قرار گرفت و تا یکشنبه به سطح ۲۷هزار تومان رسید، اما در طول هفته انتشار اخباری مبنی بر عدم آمادگی دولت جدید برای از سرگیری مذاکرات تا حداقل سه ماه آینده، منجر به افزایش جزیی قیمت دلار شد.

هرچند انتظار ورود دلار به کانال ۲۶هزار تومان برآورده نشد، اما برخلاف پیش‌بینی برخی معامله‌گران افزایشی، بازار به روند قبلی بازنگشت و حتی با شروع هفته جدید شاهد افت ۲۰۰تومانی دلار نسبت به پنجشنبه و رسیدن به سطح ۲۷۰۵۰تومان بودیم.

حالا به گفته برخی فعالان بازار ارز، با سقوط غافلگیر‌کننده قیمت دلار طی هفته گذشته، احتیاط معامله‌گران بیشتر شده و تمایل ندارند در چنین شرایطی که ریسک خرید و فروش بالاست بی‌گدار به آب بزنند؛ بنابراین کاهش دامنه نوسان دلار طی چند روز گذشته نتیجه نگرانی معامله‌گران از ورود شوک جدید به بازار و همچنین احتمال جو نزولی با انتخاب رییس بانک مرکزی بوده که منجر به توقف خرید و فروش‌ها شده است.

از طرفی، برخی تحلیلگران هم معتقدند که اصلاح قیمت دلار بعد از یک دوره روند افزایشی طبیعی است. در‌واقع معامله‌گران بعد از دو ماه سود‌گیری از روند صعودی دلار، در قیمت ۲۸۳۰۰تومان تصمیم به عقب‌نشینی از بازار گرفته‌اند؛ به همین دلیل با افزایش حجم فروش‌ها قیمت دلار کاهش یافت و در کنار این موضوع، اظهارات ارزی رییسی جو نزولی بازار را تشدید کرد.

دو دیدگاه متفاوت نسبت به آینده دلار

اما فارغ از چرایی خروج معامله‌گران، میزان ماندگاری بازار در مدار نزولی و تداوم دامنه محدود نوسان دلار اهمیت بیشتری دارد که در این رابطه اظهارات متفاوتی از سوی کارشناسان مطرح شده است؛ عده‌ای از فعالان بازار همچنان با امیدواری نسبت به حصول توافق و آزادسازی دارایی‌های ارزی کشور در دولت جدید، به کاهش قیمت دلار خوشبین هستند.

اما وجود عواملی همچون کسری بودجه بالا، ادامه روند صعودی تورم، طولانی شدن تصمیم‌گیری درباره برجام، فشار آمریکا بر خریداران نفت از ایران تا تعیین تکلیف این موضوع و در نتیجه کاهش درآمد‌های ارزی که محرک‌های قوی برای افزایش انتظارات تورمی و رشد بیشتر قیمت دلار هستند، مانع پیش‌بینی تداوم روند نزولی بازار از سوی برخی دیگر از معامله‌گران شده است.

قیمت دلار در بازار فردا از منظر تحلیلگران فنی

در حال حاضر دو مرز مقاومتی ۲۷۲۰۰ و ۲۶۸۰۰تومان برای دلار، تعیین‌کننده روند بازار و حرکت بعدی معامله‌گران است؛ به گفته تحلیلگران فنی، چنانچه دلار بالای سطح ۲۷۲۰۰تومان نوسان داشته باشد تمایل به خرید ارز افزایش خواهد یافت اما درصورت ادامه روند نزولی و کاهش نرخ این ارز تا مرز ۲۶۸۰۰تومان، همچون هفته گذشته خرید‌ها متوقف و فروشندگان وارد بازار خواهند شد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار