پیش بینی قیمت دلار فردا ۹ شهریور ۱۴۰۰

از روز گذشته در پی دستور رییس‌جمهور به کنترل بازار ارز روند دلار نزولی شده و درحالی‌که قیمت آن تا ۲۸۳۰۰تومان پیش رفته بود در معاملات امروز به ۲۷۲۰۰تومان کاهش یافته است و حالا با این تغییر رفتار بازار تعداد فروشندگان بیشتر شده و معامله‌گرا...

به گزارش رصد روز، از روز گذشته در پی دستور رییس‌جمهور به کنترل بازار ارز روند دلار نزولی شده و درحالی‌که قیمت آن تا ۲۸۳۰۰تومان پیش رفته بود در معاملات امروز به ۲۷۲۰۰تومان کاهش یافته است و حالا با این تغییر رفتار بازار تعداد فروشندگان بیشتر شده و معامله‌گران بر این باورند که روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود.

 افزایش انتظارات تورمی ناشی از تشدید تنش‌ها در افغانستان و بمب‌گذاری فرودگاه این کشور در روز جمعه و همچنین طولانی شدن بلاتکلیفی برجام از یک طرف و بالا بودن میزان کسری بودجه امسال و رشد تورم از سوی دیگر باعث شد نهایتا دلار روز شنبه به سقف قیمتی ۲۸۳۰۰تومان صعود کند.

این رکوردشکنی دلار درحالی رخ داد که هم خبرهای مثبتی از سوی طرفین برجام مبنی بر از سرگیری مذاکرات منتشر شده بود و هم معاون اول رییس جمهور چندی پیش از گشایش‌هایی در آزاد‌سازی بخشی از منابع بلوکه شده کشور و تاثیر آن بر آرامش بازار ارز خبر داده بود اما از اواخر هفته گذشته با مشخص شدن کابینه دولت جدید انتظار می‌رفت که جو افزایشی بازار ارز فروکش کند.

به این ترتیب دلار پس از صعود به قیمت ۲۸۳۰۰تومان در معاملات صبح روز شنبه، از میانه روز روند نزولی پیش گرفت و پس از دستور دیروز رییس‌جمهور به تیم اقتصادی دولت مبنی بر کنترل بازار ارز، این روند تشدید شد و بازار در مسیر اصلاح قرار گرفت.

بر این اساس دیروز قیمت دلار ابتدا به کانال ۲۷هزار تومان بازگشت و تا پایان روز به ۲۷۵۰۰تومان رسید و امروز هم با ادامه این مسیر قیمت دلار به ۲۷۲۰۰تومان کاهش یافت که در نتیجه این تغییر رفتار بازار، ترس به جان معامله‌گران افتاد و خریداران عقب‌نشینی کردند و حالا خبر‌ها حاکی از افزایش تعداد فروشندگان در بازار است.

سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز

در کنار پالس مثبت رییسی به بازار ارز عوامل دیگری هم بر کاهش بیش از ۱۰۰۰تومانی قیمت دلار طی دو روز گذشته موثر بوده است؛ افت حدود ۳۰۰تومانی ارزش درهم و کاهش آن از سطح ۷۷۳۰ به ۷۴۵۰تومان در بازار امروز سیگنال موثری برای فروکش کردن انتظارات تورمی و توقف خرید‌ها بود.

همچنین طی دو روز گذشته خبر‌هایی مبنی بر شروع دور جدید مذاکرت در آینده نزدیک و پذیرش شروط ابتدایی ایران برای بازگشت به مذاکرات از سوی آمریکا در کانال‌های تلگرامی در حال انتشار است که این موضوع هم در ایجاد جو نزولی در بازار ارز نقش قابل توجهی داشت؛ علاوه بر این خبر انتخاب رییس کل بانک‌مرکزی طی این هفته نیز بر کاهش تحرکات نوسان‌گیران و توقف شایعه‌سازی‌ها موثر بود.

آینده دلار از نگاه معامله‌گران فنی

با کاهش قیمت دلار به سطح ۲۷۲۰۰تومان معامله‌گران فنی اظهار دارند که اگر روند فروش ارز ادامه‌ داشته باشد دلار به کانال ۲۶هزار تومان بازخواهد گشت و درمقابل چنانچه نوسان‌گیران مانع تداوم این روند شوند، دلار اندکی افزایش خواهد یافت که البته به نظر می‌رسد این مقاومت موقتی باشد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط