پیش بینی قیمت دلار ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

قیمت دلار امروز به کانال پایین‌تر ورود کرد. معامله‌گران، این کاهش قیمت را ناشی از مانورهای سیاسی سیاست‌گذار می‌دانند. فعلا شایعه سفر سلطان عمان قوی‌ترین سیگنال کاهشی بازار ارز است و معامله‌گران، این خبر را جایگزین شایعه منابع بلوکه شده ار...

قیمت دلار امروز به کانال پایین‌تر ورود کرد. معامله‌گران، این کاهش قیمت را ناشی از مانورهای سیاسی سیاست‌گذار می‌دانند. فعلا شایعه سفر سلطان عمان قوی‌ترین سیگنال کاهشی بازار ارز است و معامله‌گران، این خبر را جایگزین شایعه منابع بلوکه شده ارزی ایران در کره‌جنوبی می‌دانند.

به گزارش رصد روز، بازگشایی امروز بازار ارز پس از یک روز وقفه در میانه آخرین هفته اردیبهشت با ریزش ۸۰۰ تومانی قیمت دلار همراه شد. این اسکناس دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در کف کانال ۵۲ هزار تومانی قرار گرفت و امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در کانال ۵۱ هزار تومانی معامله شد.

پیش از این، معامله‌گران بازار ارز روزهای پایانی هفته جاری را با نوسانات محدود در کانال ۵۱ هزار تومانی پیش‌بینی کرده بودند. تکنیکالیست‌ها نیز کف ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای دلار مهم می‌دانستند. اکنون دلار متاثر از رویدادهای خارج از بازار در حال کاهش است. این در حالی است که امروز برای ساعاتی دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی ورود کرد و با قیمت ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

مانورهای سیاسی، تهدیدهای سیاست‌گذار و اخباری که روانه بازار می‌شود را تحلیلگران اقتصادی عامل اصلی ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر می‌دانند. آنها معتقدند متغیرهای کلان اقتصادی تغییری نکرده و تورم در مسیر صعودی و رکوردشکنی است.

تورم ماهانه نخستین ماهِ سال جاری را برابر با ۵.۲ درصد اعلام کرد. این مقدار تورم دومین رکورد را در بازه ۱۰ ‌ماهه رقم زده است. این در حالی است که بانک مرکزی پس از گذشت حدود چهار هفته از پایان فروردین، هنوز آماری از وضعیت تورم فروردین منتشر نکرده است.

زور خبرهای مثبت به دلار چربید

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به روند نزولی قیمت دلار گفت: «شایعات مربوط به سفر پادشاه عمان به ایران و اینکه وی حامل پیام آمریکا در خصوص برجام است توانسته در بازار اثر بگذارد. شدت این اخبار سوای درستی یا نادرستی آن در شبکه‌های اجتماعی بالاست.»

وی افزود: «پیش‌فروش خودرو و این روند که بانک‌ها مدام برای سپرده‌گذاری به مردم پیامک می‌دهند هم باعث شده مردم برای تهیه وجوه خودرو، دلار بفروشند و اقدام به سپرده‌گذاری کنند. این از دیگر عواملی است که باعث کاهش قیمت دلار شده است.»

افسری با اشاره به خبر ممنوعیت معامله با دلار در عراق خاطر نشان کرد: «این موضوع مربوط به ماه‌های گذشته است و خبر جدیدی نیست. بالاخره وقتی بازار با شایعه پایین می‌آید عده‌ای نیز تلاش می‌کنند تا با شایعه قیمت را بالا ببرند. اما فعلا خبرهای مثبتی که روانه بازار می‌شود بهتر و زور کاهشی‌های بازار بیشتر است.»

وی کانال ۵۱ هزار تومانی را کف مقاومت این اسکناس عنوان کرد و گفت: «جمعه طرح پیش‌فروش خودرو تمام می‌شود و مقداری نیز تب و تاب شایعات می‌خوابد و دوباره عده‌ای خریدار می‌شوند؛ بنابراین این روند کوتاه‌مدت است و تا زمانی که انتظارات تورمی افزایشی است و متغیرهای کلان اقتصادی تغییری نکرده نباید انتظار کاهش قابل توجه و ثبات قیمت دلار را داشت.»

مهار ارز برای کنترل تورم

امروز رئیس کل بانک مرکزی در نشست ماهانه با اقتصاددانان کشور از راه‌اندازی صندوق تثبیت ارزی خبر داد و اعلام کرد که آیین‌نامه این صندوق در حال نگارش است.

وی هدف از راه‌اندازی این صندوق را استفاده از منابع لازم در مواقع بحران اعلام کرد و گفت: «اگر به دنبال کاهش نرخ تورم و هدایت این نرخ به کانال‌های زیر ۴۰ درصد هستیم، یکی از مهم‌ترین متغیرها در این باره نرخ ارز است. به دنبال آن هستیم که از ابزارهای متفاوتی برای آرامش بازار ارز استفاده کنیم و برای اینکه بتوانیم نیازهای ارزی کشور را تأمین کنیم، از ابتدای سال کمیته‌ای را تشکیل دادیم و برآورد دقیقی از منابع و مصارف ارزی انجام داده‌ایم و براساس آن اصرار داریم که ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز در بانک مرکزی انجام گیرد.»

وی همچنین ابراز کرد: «تنها با نرخ نمی‌توان ارز را کنترل کرد، بلکه باید از لحاظ سیاست‌های مقداری، مقررات‌گذاری، و کنترل بازارهای مختلف به این موضوع ورود و فعالان مختلف در بازار ارز را رصد کرد.»

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، طرحی در خصوص ریال آف‌شور برای بازارهای افغانستان و عراق در دست بررسی است.

سفر سلطان عمان به جای منابع بلوکه شده ارزی!

روز گذشته دلار بازارهای همسایه نیز با کاهش قیمت دلار در تهران همراه شدند. دلار سلیمانیه با قیمت ۵۰ هزار و ۹۳۰ تومان معامله شد. دلار هرات به قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و درهم امارات نیز کانال ۱۴ هزار تومانی را از دست داد و با قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۸ تومان معامله شد.

گفتنی است در حالی که در بازار ارز خبر سفر سلطان عمان به ایران دست به دست می‌شود اما کارشناسان اقتصادی این شایعه را جایگزین خبر منابع ارزی بلوکه شده در کره جنوبی عنوان می‌کنند و معتقدند کارایی خبر دلارهای بلوکه شده در کره جنوبی از دست رفته و سیاست‌گذار به دنبال جایگزینی آن با شایعات تازه‌تری است، تا بتواند روند صعودی قیمت دلار را برای کوتاه‌مدت مهار کند.

از سوی دیگر پولیتیکو روز سه‌شنبه مدعی شده بود که در مذاکرات احیای برجام پیشرفت‌هایی حاصل شده است. همچنین گفته می‌شد جلسه توجیهی و محرمانه تیم دیپلماتیک بایدن برای سناتورها در مورد ایران هم در روز سه‌شنبه بود اما طبق خبرهای تکمیلی که در بازار دست به دست می‌شد، اعضای کنگره آمریکا به شدت با ادامه مذاکرات با ایران مخالف بوده‌اند و مانع ارسال پیام بایدن در روز گذشته به ایران شدند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار