پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

هفته دوم اردیبهشت قیمت دلار در هر دو روند کاهشی و افزایشی نوسان داشت. انتظارات تورمی از یک سو و سیگنال‌های سیاسی از سوی دیگر توانست دلار را با خود همراه کند. برنده این هفته بازارها روابط مساعد سیاسی با کشورهای مجاور بود. در سومین هفته ارد...

هفته دوم اردیبهشت قیمت دلار در هر دو روند کاهشی و افزایشی نوسان داشت. انتظارات تورمی از یک سو و سیگنال‌های سیاسی از سوی دیگر توانست دلار را با خود همراه کند. برنده این هفته بازارها روابط مساعد سیاسی با کشورهای مجاور بود. در سومین هفته اردیبهشت سیاستگذار برای کنترل قیمت اسکناس آمریکایی چه خوابی دیده است؟

به گزارش رصد روز، دومین هفته اردیبهشت، روزهای پرخبری برای بازارهای مالی داشت. تاثیر این رویدادها توانست قیمت دلار را از ماندن در کانال ۵۵ هزار تومانی منصرف کند.

قیمت این اسکناس را، در هفته اخیر می‌توان در دو کانال بررسی کرد. در هفته نخست اردیبهشت و با پایان فروردین و ماه رمضان معامله‌گران انتظار رونق کسب و کارها و متعاقب آن رشد قیمت در بازارهای مالی را داشتند. از ۶ اردیبهشت قیمت دلار شروع به بالا رفتن کرد و تا کانال ۵۵ هزار تومانی نیز رفت.

بخش دوم نیز در روزهای پایانی هفته رخ داد. سیگنال‌های سیاستگذار و اخبار مساعد سیاسی توانست قیمت دلار را تا کانال ۵۳ هزار تومانی پایین بیاورد. تا روز گذشته نیز دلار در همین محدوده نوسان داشت. دیروز دلار با قیمت ۵۳ هزار و ۷۰۳ تومان بسته شد و در این کانال رشد ۱۰۰ تومانی داشت.

هفته پرخبر اردیبهشتی با برکناری وزیر صمت کلید خورد. در ادامه تصویب قانون مالیات بر عایدی و خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای فعالان اقتصادی توانست خط سیر دلار و سکه را تعدیل کند. احتمال نصب دوباره دوربین‌های آژانس در ایران و سفر رئیس جمهوری به دمشق توانست سیگنال مساعدی برای بازارهای مالی باشد. پیش از این نیز گسترش روابط سیاسی ایران با کشورهای همسایه و مناسبات مساعد سیاسی توانسته بود سیگنال آرامش به بازارهای مالی تزریق کند

پر کردن جای خالی برجام با کشورهای همسایه

به اعتقاد معامله‌گران سیگنال سفر رئیسی به دمشق توانست روند قیمت در بازار ارز را شُل کند. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی فعلا روابط مساعد سیاسی با کشورهای همسایه توانسته تا حدودی جایگزین برجام شود.

از منظر کارشناسان اقتصادی علاوه بر موضوع همکاری ایران با آژانس، پررنگ‌ شدن مراوده ایران با کشورهای حوزه‌ خلیج فارس می‌تواند در کوتاه‌مدت بازارهای مالی را بر مدار کاهشی قرار دهد.

معامله‌گران بازار نیز معتقدند کاهش قیمت اسکناس آمریکایی استراحت دلار در یک روند صعودی است.

پیش از این نیز معامله‌گران افزایشی، امید داشتند بازار اردیبهشت برای دلار داغ‌تر شود و روند معاملات برای قیمت دلار وضوح بیشتری پیدا کند.

رکب بانک مرکزی به دلار

مرکز مبادله ارز و طلا از درج قیمت جدید ارز در سایت بازار متشکل در روزهای افزایشی قیمت دلار امتناع کرد و بعد از ۶ روز، تغییر قیمت را برای انواع ارزهای مندرج در این سایت لحاظ کرد. این تغییر مصادف شد با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد.

گفتنی است روند قیمت مرکز مبادله بر خلاف کاهش قیمت در بازار آزاد، افزایشی بود. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار قصد دارد با این اقدام به هدف خود که نزدیک کردن قیمت در بازار آزاد و مرکز مبادله است دست یابد.

بازدهی دلار در هفته دوم اردیبهشت ۱.۳۱ درصد محاسبه شد و رشد قیمتی ۶۹۸ تومانی داشت. تحلیلگران اقتصادی انتظارات تورمی را عامل تحرک دلار در نیمه ابتدایی هفته می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران به روند روزهای پایانی هفته اخیر نباید با دید کاهشی نگاه کنند. این مقدار کاهش قیمت، نوسان محدودی است و مانند یک نویز در بازار عمل کرده است. البته باید در نظر داشت فعالان بازار ارز نیز بر همین عقیده هستند و می‌گویند قیمت در روند‌های صعودی به صورت شارپی بالا نمی‌رود و استراحت‌هایی نیز می‌کند.

به نظر می‌رسد با وجود اثر ثابت مولفه‌های اقتصادی بر قیمت دلار فقط می‌توان چشم به اخبار سیاسی‌ داشت که با سیگنال مثبت خود بتوانند روند صعودی قیمت در بازارهای مالی را تعدیل کنند. حال باید دید سیاستگذار برای قیمت دلار در هفته سوم اردیبهشت چه خوابی دیده است؟

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار