پیش بینی قیمت دلار ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

در سومین هفته اسفند‌ قیمت دلار به غیر از روز پنجشنبه نزولی بود. معامله‌گران کاهش فروش را عامل افزایش محدود قیمت دلار می‌دانند. آیا بازارساز قیمت دلار را کاهش می‌دهد؟ به گزارش رصد روز،  روند قیمت دلار در سومین هفته اسفندماه متاثر از حضور ر...

در سومین هفته اسفند‌ قیمت دلار به غیر از روز پنجشنبه نزولی بود. معامله‌گران کاهش فروش را عامل افزایش محدود قیمت دلار می‌دانند. آیا بازارساز قیمت دلار را کاهش می‌دهد؟

به گزارش رصد روز،  روند قیمت دلار در سومین هفته اسفندماه متاثر از حضور رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، به غیر از پنجشنبه (۱۸ اسفند) همواره نزولی بود. این هفته قیمت دلاروارد کانال ۴۰ هزار تومانی شد و در پله آخر کانال مذکور نوسان داشت.

روند نامتوازن دلار در مرکز مبادله و بازار آزاد

روز گذشته قیمت این اسکناس آمریکایی در مرکز مبادله ارز و طلا ۱۱۰ تومان کاهش داشت و با نرخ ۴۲ هزار و ۳۳۶ تومان کشف قیمت شد. برخلاف روند کاهشی محدودقیمت دلار در مرکز مبادله، در بازار آزاد، ۹۰۰ تومان گران‌تر از روز چهارشنبه معامله شد و فقط ۱۰۰ تومان با کانال جدید فاصله دارد.

روند قیمت دلار در بازارهای موازی نیز افزایش داشت. روز گذشته دلار هرات و سلیمانیه هر کدام با هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب با نرخ ۴۹ هزار و ۶۰۰ و ۴۹ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شدند. فعلا دلار تهران با فاصله اندک از بازارهای موازی پرچمدار بیشترین قیمت است

قیمت درهم امارات نیز که به کانال ۱۳ هزار تومانی رسیده بود بار دیگر وارد کانال بالاتر شد و با قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

دلار در مسیر اصلاح قیمت

روز پنجشنبه برخی معامله‌گران براین باور بودند که پس از چند روز افت قیمت، اسکناس آمریکایی ممکن است در مسیر اصلاح قیمت قرار بگیرد و مقداری افزایش را تجربه کند.

از ابتدای هفته جاری فشار فروش در بازار بالا بود، حتی این افزایش عرضه باعث شد قیمت دلار تا محدوده ۴۸ هزار تومانی نیز پایین بیاید.

در روزهای افت قیمت دلار، برخی خبرگزاری‌ها از قرارگیری اسکناس آمریکایی در کانال ۴۴ هزار تومان در صرافی‌های منتخب خبر دادند. پایین رفتن قیمت دلار در صرافی‌های منتخب نشان می‌دهد که بازارساز تمایل دارد، روند نزولی اسکناس آمریکایی ادامه پیدا کند و از سوی بانک مرکزی کف قیمت دلار نزدیک به ۵۰ هزار تومان نیست.

ورود دلار به محدوده ۴۸ هزار تومانی باعث کاهش عرضه دلار در روز پنجشنبه شد. معامله‌گران بازار عامل افزایش محدود قیمت دلار در روز پنجشنبه را همین کاهش فروش می‌دانند و معتقدند بازارساز در هفته آینده با افزایش عرضه مانع افزایش قیمت دلار در روزهای بَعد خواهد شد و اسکناس آمریکایی زیر محدوده ۵۰ هزار تومانی قیمت قرار خواهد گرفت.

معامله‌گران معتقدند در بازار ارز حمایت ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان مهم شده است و شکست این حمایت، نقطه فرود دلار در کانال ۴۷ و بعد از آن کانال ۴۵ را محتمل می‌کند.

روند قیمت دلار در بلند مدت چگونه است؟

تحلیلگران معتقدند بازار ارز، تشنه هر خبری برای اصلاح قیمت است، روز شنبه ۱۳ اسفند بازار با مبادلات محدود و فاز انتظاری آغاز به کار کرد. معامله‌گران در انتظار نتیجه سفر گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و پایان مذاکرات بودند. این سفر دو روزه تمام شد و نتیجه برای دو طرف رضایت‌بخش بود.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری فشار عرضه، اخبارِ مساعدِ نشست‌ مذکور و امنیت خاطر ایران در عدم صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان در شورای حکام، باعث شد قیمت دلار دست پایین را بگیرد و بیش از ۱۰ هزار تومان کاهش داشته باشد. هر چند که برخی تحلیلگران ارزی معتقد بودند این روند نزولی نشانه‌هایی از نوسان‌گیری بازارساز را نیز در خود دارد. اما توانست قیمت دلار را از قله ۶۰ هزار تومانی در کانال ۴۰ هزار تومانی قرار دهد.

توجه به این نکته ضروری است که انتظارات تورمی در بالاترین سطح خود قرار دارد، سیاست‌های نادرست پولی همچنان پابرجاست و کسری بودجه سال‌آینده در انتظار اقتصاد کشور است. مواردی که اشاره شد فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار بر قیمت ارز در کشور است و همچنان به قوت خود پابرجاست، از همین رو کارشناسان روند نزولی قیمت دلار را کوتاه‌مدت می‌دانند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار