پیش بینی قیمت دلار ۹ بهمن۱۴۰۱

امروز قیمت دلار در بازار معاملات آزاد یک پله پایین‌تر نشست. در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی بر نرخ‌سازی تاکید دارد معامله‌گران منتظرند دخالت وسیع‌تری از بازارساز در تعیین قیمت دلار و سایر ارزها ببینند. به گزارش رصد روز،روندقیمت دلار در نخ...

امروز قیمت دلار در بازار معاملات آزاد یک پله پایین‌تر نشست. در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی بر نرخ‌سازی تاکید دارد معامله‌گران منتظرند دخالت وسیع‌تری از بازارساز در تعیین قیمت دلار و سایر ارزها ببینند.

به گزارش رصد روز،روندقیمت دلار در نخستین روز از دومین هفته بهمن‌ماه، پس از پایان‌ هفته‌ای پرنوسان و پرتنش، باعث شد معامله‌گران قیمت این اسکناس آمریکایی را برای روزهای آینده صعودی پیش‌ بینی کنند.

پنجشنبه ۶ بهمن‌ماه بازار ارز متاثر از قطعنامه جدید آمریکا علیه ایران، با روند افزایشی همراه بود و بین افزایش و کاهش قیمت، نوسان داشت.

در این روز رشد نرخ حواله درهم صعود داشت و بازار با افزایش تقاضا روبرو شد. بر آنچه اشاره شد حمله تروریستی روز جمعه به سفارت باکو را نیز بیافزایید؛ تنش‌های سیاسی ایران در حال افزایش است و خبردرمانی چندان اثر عمیقی بر بازار ندارد.

مدیریت بازار ارز در فضای مجازی

آخر هفته گذشته محمدرضا فرزین در توئیتی نوشت:«ما یک روز خوب، یک روز معمولی و یک روز ناپایدار را در عملیات احیای ثبات قیمت ارز گذاراندیم. در فرصت آخر هفته، تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ سازی خود ادامه خواهد داد.»

این پیام واضح برای مداخله و نرخ‌سازی در بازار ارز توسط سکاندار نهاد پولی کشور باعث شد برخی فعالان از پیام مخابره شده برداشت کنند که بازارساز از ابتدای هفته با جدیت بیشتری در بازار آزاد مداخله خواهد کرد.

صبح امروز قیمت دلار با روند صعودی آغاز شد، اما در میانه معاملات از پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومانی یک پله عقب نشست و با قیمت ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار معامله شد. روند قیمت در بازارهای موازی نیز مانند دلار تهران کاهش محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۳ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد و دلار سلیمانیه نیز به قیمت ۴۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. درهم امارات کمی ریخت و به کف کانال ۱۲ هزار تومانی رسید و با قیمت ۱۲ هزار و ۱۴۰ تومان معامله شد.

سیگنال درهم برای دلار تهران

برخی معامله‌گران فروکش کردن قیمت درهم را سیگنال کاهش قیمت برای دلار تهران دانستند. البته عده‌ای نیز باور دارند در ابتدای هفته بخشی از نقدینگی به سوی بازار صرافی‌های مجاز خواهد رفت.

در انتهای هفته بخشی از معامله‌گران در صف‌های خرید ارز سهمیه‌ای جمع شدند تا از امکان خرید ۵ هزار یورو با نرخ پایین‌تر برخوردار شوند. این موضوع می‌تواند سمت تقاضا در بازار آزاد را تضعیف کند.

با وجود افزایش اخباری که وزنه قیمت دلار را بالا می‌کشاند و چشم‌‌انتظاری معامله‌گران به رویدادهای سیاسی، بسیاری از فعالان بازار روند این اسکناس آمریکایی را صعودی پیش بینی می‌کنند و معتقدند بازارساز هفته دشواری را پیش‌ رو دارد و تنها با پست و توئیتر نمی‌تواند بازار را مدیریت کند.

ثبات ارزی در گرو رفع تحریم‌ها

در همین راستا مجید محمد‌علیزاده کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر کمبود منابع ارزی کشور به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به محدودیت‌ حواله‌های ارزی، مشکلات سویفت و تحریم‌ها با کمبود ذخایر ارزی مواجه هستیم. زمانی نرخ ارز به ثبات می‌رسد که این کسری ارزی جبران شود و به اندازه و به میزان تقاضای جامعه، عرضه ارز داشته باشیم.»

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که این تعادل برقرار نشود روند افزایشی نرخ ارز ادامه دارد خاطرنشان کرد: «مُسکن‌های موقتی نظیر خبردرمانی، ارائه سیاست‌های پولی، عرضه اوراق و فروش سکه برای ایجاد ثبات در راستای اینکه ترمز افزایش قیمت را بکشند وجود دارد، اما برآیند این است که روند نرخ ارز افزایشی خواهد بود.»

خبردرمانی کم‌هزینه‌ترین راه مدیریت بازار

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه شاید بتوان به مقدار محدود و حتی در قالب دلارهای چمدانی به کشور ارز وارد کرد گفت:«همین محل‌های ورود چمدانی دلار هم شناسایی می‌شود و این مسیرها به مرور مسدود و با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد. لذا بانک مرکزی ناچار است با خبردرمانی به عنوان کم‌هزینه‌ترین راه، تلاطمات بازار ارز را مدیریت کند.»

محمدعلیزاده تاکید کرد: «اثر خبردرمانی حداکثر دو روز است؛ روند افزایشی ادامه خواهد داشت و تارگت‌های قیمت شکسته می‌شود.»

او خطاب به کسانی که دستی در اقتصاد دارند و یا نگران سرمایه‌هایشان هستند گفت: «با توجه به مولفه‌های موجود در اقتصاد و همه گفتمان‌هایی که با بازار تضاد دارد پیش بینی می‌شود که روند دلار افزایشی باشد و احتمالا قیمت‌ سقف‌های جدیدی را فتح خواهد کرد.»

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار