چرا اتحادیه اروپا «ابرآروان» را تحریم کرد؟ / ابرآوران در فیلترینگ گسترده نقش دارد؟

اتحادبه اروپا شب گذشته شرکت «ابرآوران» را به لیست تحریم خود اضافه کرد. در بخش دلایل این لیست، علت تحریم این شرکت نقش داشتن در قطعی اینترنت ایران بیان شده است. به گزارش رصد روز، به دنبال قطعی اینترنت حاشیه‌های فراوانی برای ابرآروان به دلیل...

اتحادبه اروپا شب گذشته شرکت «ابرآوران» را به لیست تحریم خود اضافه کرد. در بخش دلایل این لیست، علت تحریم این شرکت نقش داشتن در قطعی اینترنت ایران بیان شده است.

به گزارش رصد روز، به دنبال قطعی اینترنت حاشیه‌های فراوانی برای ابرآروان به دلیل اینگه برخی گمان می‌کنند، نقشی در فیلترینگ گسترده اینترنت دارد، به وجود آمد. حالا به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا شرکت ابرآروان را به همین دلیل به لیست تحریم جدید خود اضافه کرده‌ است.

روز گذشته در لیست تحریم اتحادیه اروپا، ۳۲ شخص و نهاد تحریمی جدید اضافه شدند که نام استارتاپ ابرآروان هم در کنار چند شخص و نهاد دیگر ایرانی دیده می‌شود.

در بخش دلایل این تحریم، اتحادیه اروپا عنوان کرده است که ابرآروان از سال ۲۰۲۰ یک بازیگر جدی در پروژه‌های دولتی و وزارت ارتباطات برای تهیه نسخه‌ای جداگانه و ایرانی (ملی) از اینترنت بوده است؛ موضوعی که ابرآروان پیوسته آن را تکذیب کرده است.

دلیل تحریم ابرآروان چه بود؟

حدود ۵۰ روز از محدودیت‌ها و قطعی اینترنت در کشور می‌گذرد. با تشدید محدودیت‌های اینترنت بسیاری از افراد برای جلوگیری از ادامه این روند ادعا کردند که برخی اطلاعات نشان می‌دهد شرکت‌هایی در کشور وجود دارند که در محدودیت اینترنت نقش دارند؛ شرکت ابرآروان یکی از نام‌های مطرح در میان آن‌ها بود.

پس از آن ۲۹ مهر بود که تحقیقات مشترک وب‌سایت آلمانی «نتس‌پولیتیک» و مرکز پژوهشی «کورکتیو» و همچنین روزنامه «تاتس» در آلمان، نام، مشخصات و آدرس شرکتی به نام «سافت کلود» مستقر در مربوش در نزدیکی دوسلدورف را افشا کردند و مدعی شدند این شرکت زیرمجموعه ابر آروان است و در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و قطع اینترنت در ایران کمک می‌کند.

براساس ادعای آن‌ها این شرکت به ظاهر تنها یک نشانی پستی است، ولی در عین حال خود را به عنوان شرکتی آلمانی جا زده و کمترین اشاره‌ای به ارتباط خود با ابرآروان نکرده‌ است.

در پی این ادعا اما، ابرآروان نیز با حذف نام «سافت کلود» از صفحه خود، به این شایعات دامن زد. این شرکت اعلام کرده که قرارداد خود با سافت کلود را نیز در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ یعنی ۲۰ روز پیش قطع کرده است. البته آروان کلود توضیح مشخصی درباره علت لغو قرارداد ارائه نداد و سافت کلود نیز واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

اما باز هم طبق ادعاها، ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ رد پای یک شرکت به ظاهر آلمانی دیگری به نام «راین‌موند (Rheinmond)» نیز در ماجرای «سافت کلود»، یعنی شرکت پوششی ابرآروان در آلمان دیده می‌شود که پیش از این نیز کاربرانی در شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره کرده بودند.

با این وجود ابرآروان در پاسخ به روزنامه‌ آلمانی تاگس اشپیگل، هر نوع ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با دولت ایران را رد کرده است.

همچنین، کارشناسان داخلی معتقدند که ابرآروان نقشی در فراهم کردن زمینه قطعی اینترنت ندارد و نمی‌توان تنها یک شرکت را در قطعی گسترده اینترنت در کشور مقصر دانست.

بیانیه شرکت ابرآروان در واکنش به خبر تحریم اتحادیه اروپا

پس از انتشار این خبر، شرکت ابرآروان از تحریم خود گلایه و اعلام کرده که با وجود اینکه نقشی در فیلیرینگ و سانوسر اینترنت ندارد، اما مورد تحریم اتحادیه اروپا و اتهامات کذب قرار گرفته است.

در بیانیه ابرآروان آمده است:«امروز انتشار خبر تحریم آروان‌کلاد از سوی اتحادیه‌ اروپا در حالی اعلام شد که چند ماهی است با ارایه دلایلی فنی و روشن، اتهامات واهی و ادعاهای بی‌اساس مبنی‌ بر نقش داشتن در محدودیت یا قطع اینترنت را بارها رد کرده‌ایم.

می‌پذیریم که در جنگ رسانه‌ای در مقابل شایعه‌ها و جعل واقعیت شکست خورده‌ایم و نتوانسته‌ایم از حقانیت خود به‌درستی دفاع کنیم. اتهامات نادرست از طریق رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها، بدون شواهد محکم، آن قدر تکرار شده که امروز مبنایی برای این تحریم ناعادلانه قرار گرفته است.

اثرپذیری و دنباله‌روی نهادهای اروپایی از این اتهام‌های یک‌طرفه و بی‌اساس، ناامیدکننده است. بدون شک برای احقاق حقوق مادی‌ و معنوی خود به کمک مراجع دارای صلاحیت بین‌المللی اقدام خواهیم کرد.

علاوه‌بر این، ما مسیرمان را به سمت توسعه محصولات ابری و خدمت به مشتریان خود ادامه خواهیم داد و به عنوان یک استارت‌آپ فناوری بین‌المللی در اکوسیستم فناوری ابری، در کنار سایر ارایه‌دهندگان ابری در سراسر جهان رشد خواهیم کرد.»

ابرآروان چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

ابرآروان یک شرکت خصوصی است که خدمات زیرساخت ابری ارائه می‌دهد. آشناترین این خدمات، اجاره سرور مجازی است.

کارشناسان می‌گویند که خدماتی که ابراروان ارائه می‌دهد با توجه به شرایط تحریم کشور، حائز اهمیت است. چرا که شرکت‌های زیرساخت ابری خارجی بعضا دامنه‌های «ir» یا تمام کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرده‌اند و سرویس گرفتن از آنها تقریبا ناممکن شده است.

بنابراین وجود یک شرکت ایرانی که در کشورهای گوناگون و دیتاسنترهای مختلف سرور داشته باشد و خدمات یکپارچه‌ای برای همه آنها در نظر گرفته باشد، به کسب‌وکارها کمک زیادی می‌کند.

البته با تمام توسعه‌ها و خدماتی که ابرآوران ارائه داده‌ است، از قطعی اینترنت در آبان سال ۱۳۹۸ همواره زمزمه‌هایی هم به گوش می‌رسد از اینکه آروان به پروژه «ابر ایران» یا همان اینترنت ملی کمک می‌کند و در راستای اعمال محدودیت بر دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت اقداماتی انجام می‌دهد که تاکنون مستندات و اسناد رسمی در این باره منتشر نشده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط