چرا دولت یارانه مستقیم آرد را به مردم پرداخت می کند؟

به گزارش رصد روز، مدیرکل نظارت شرکت بازرگانی دولتی گفت: با توجه به این که شاهد قاچاق بخش اعظمی از آرد و گندم یارانه‌ای به خارج از کشور هستیم، به همین جهت دولت تصمیم گرفت تا یارانه آرد را مستقیماً به مردم پرداخت کند. محمد حسن جلالی با بیان...

به گزارش رصد روز، مدیرکل نظارت شرکت بازرگانی دولتی گفت: با توجه به این که شاهد قاچاق بخش اعظمی از آرد و گندم یارانه‌ای به خارج از کشور هستیم، به همین جهت دولت تصمیم گرفت تا یارانه آرد را مستقیماً به مردم پرداخت کند.

محمد حسن جلالی با بیان اینکه دولت از سال ۹۳ و به دنبال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، این کالا را شامل دریافت یارانه کرد، افزود: با افزایش قیمت خرید تضمینی سالانه و سنگین شدن میزان یارانه اختصاصی به این کالا، امسال دولت با اعمال اصلاحاتی در فروش گندم و آرد، تصمیم گرفت یارانه پرداختی مستقیما به دست مردم برسد.

وی گفت: در طول این سال‌ها و با توجه به تفاوت فاحش قیمت بین گندم و آرد یارانه‌ای با بازار آزاد، بخش اعظم این یارانه از طریق صادرات محصولات تولیدی با قیمت تمام شده پایین به کشورهای همسایه، نصیب شهروندان این کشورها می‌شد و شهروندان ایرانی از این یارانه بی بهره بودند.

جلالی افزود: همچنین دولت با بررسی‌های به عمل آمده متوجه شد بخش اعظمی از آرد و گندم یارانه‌ای صرف تولید نمی‌شود و به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی با اشاره به افزایش تقاضای آرد یارانه‌ای واحدهای صنف و صنعت از ۸۳۱ هزار تن در سال ۹۹ به یک میلیون و ۳۱۳ هزار تن در سال ۱۴۰۰، گفت: امسال هم با این روند حتما با تقاضای بیشتر برای گندم و آرد یارانه‌ای مواجه می‌شدیم و بخشی از استفاده کننده های این آرد با صادرات محصولات تولیدی به کشورهای همسایه این یارانه را به این کشورها منتقل می کردند.

مدیرکل نظارت شرکت بازرگانی دولتی گفت: با توجه به خروج این آرد و گندم یارانه‌ای در قالب محصولاتی مانند شیرینی، ماکارونی، بیسکویت، رشته و … به کشورهای همسایه با قیمت پایین، دولت تصمیم به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از ۵ هزار تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم گرفت تا از این طریق هم با خروج غیرقانونی آن مقابله کند و هم یارانه این بخش را مستقیما به مصرف کننده‌های داخلی اختصاص دهد.

منبع: مهر

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار