چرا قیمت نفت برای مردم مهم است؟

وزیر اقتصاد اعلام کرده که در ۱۱ ماه سال ۹۹ درآمد نفتی ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت در یک سال اخیر، در این گزارش به این می‌پردازیم که چرا قیمت نفت برای مردم مهم است؟

به گزارش رصد روز، وزیر اقتصاد اعلام کرده که در ۱۱ ماه سال ۹۹ درآمد نفتی ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. علت کاهش این درآمدها به دو عامل میزان صادرات نفت ایران و قیمت جهانی نفت مربوط است.

افزایش و یا کاهش قیمت نفت، بر اقتصاد کشورهای تولید‌کننده نفت در ابعاد کلان موثر است و شرایط  اقتصادی کشورها را تغییر می‌دهد. به طوری که طبق گزارش رویترز، عراق همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی نفت تمام معاملات قبلی، پیش‌فروش نفت خود را کنسل کرد.

قیمت نفت همواره در تلاطم بازار افزایش و یا کاهش می‌یاید و سیاست‌گذاری اقتصادی دولت‌های عرضه‌کننده نفت را تغییر می‌دهد. با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت در یک سال اخیر، در این گزارش به این می‌پردازیم که چرا قیمت نفت برای مردم مهم است؟

طبق نظرسنجی از مخاطبان خود، ۶۰ درصد از هزار نفر اظهار کرده‌اند که قیمت نفت برایشان مهم است و ۴۰ درصد اعلام کردند که این موضوع برایشان اهمیتی ندارد.

نفت؛ منبع تغذیه خزانه

نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: به طور کلی از ۷۰ سال گذشته تا کنون، همیشه قیمت نفت برای ایران مهم بوده ‌است. زیرا خزانه ایران با پول نفت تغذیه می‌شد. دولت از پول نفت برای استفاده در کارهای عمرانی، حقوق و دیگر هزینه‌های خود استفاده می‌کند.

قربان افزود از این لحاظ هر وقت قیمت نفت بالاتر بوده، دولت ایران پول بیشتری داشته است. از دید کارشناسی قیمت نفت برای کشوری با ۱۵۰ میلیارد متر مکعب ذخایر نفتی بسیار مهم است، مثلا اگر قیمت نفت ۱۰ دلار افزایش پیدا کند در مجموع فروش ما رقم متفاوتی است. اما اینکه این پول چطور خرج می‌شود بحث دیگری است.

این کارشناس گفت: در شرایط تغییر قیمت‌های نفت در این سال‌ها مردم متوجه شده‌اند که نفت ۱۴۰ دلاری هم تاثیر عمده‌ای بر سطح زندگی آن‌ها ندارد. به همین دلیل شاید برخی دید منفی به این موضوع داشته باشند یا برایشان اهمیتی نداشته باشد.

قربان در ادامه گفت: اگر قیمت نفت در متوسط سال بالا باشد درآمد دولت بیشتر می‌شود و از لحاظ تئوری اگر به فکر مردمش باشد، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری به دست می‌آورد. وی افزود: اینکه تحریم‌‌های ایران و مساله FATF باعث می‌شود ایران نتواند به پول فروش نفت خود برسد چالش دیگری برای ما است.

فروش نفت، تهاتر کالا

حسن مرادی،کارشناس حوزه انرژی، درباره اهمیت قیمت نفت برای مردم می‌گوید: فروش نفت منبع بزرگی برای درآمد کشور ما محسوب می‌شود. در چند روزی که قیمت نفت اوپک بالا رفت مردم خوشحال‌ بودند که بخشی از درآمد دولت افزایش پیدا کرده است زیرا این به اقتصاد جامعه کمک می‌کند.

مرادی اضافه کرد: فروش نفت پشتوانه‌ای برای هزینه‌های دولت در طرح‌های عمرانی، بهداشتی، صنعتی و … است. بدیهی است که هر چه قیمت نفت افزایش پیدا کند، دولت برای اجرای این طرح‌ها عملکرد بهتری دارد.

وی در مورد تحریم‌ها و درآمد ایران از فروش نفت افزود:درست است که ما در دوران تحریم هستیم اما راه‎‌های گریز از تحریم را یاد گرفته‌ایم. بعد از فراز و فرودهایی که گذرانده‌ایم، ما می‌توانیم مشکلاتمان را در حوزه فروش نفت و درآمد آن، از طریق تهاتر در بعضی کالاها حل کنیم.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار