چطور تولید کننده نماها طی دوماه کارخانه پروفیل تأسیس کردند؟

عمده این ظرفیت ها تنها برای دریافت امتیازات قیمتی که از سوی وزارت صمت ایجاد می شود به وجود می آیند و پرسش اصلی این است که آیا این روند که در بسیاری از صنایع فولادی و پتروشیمی دیده می شود، خیانت به کشور نیست؟

به گزارش رصد روز ، رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص ثبت ظرفیت های تولید در صنایع مختلف از سوی وزارت صمت به گفت: در حال حاضر ظرفیت‌ و مجوزهایی که در زمینه تولید پروفیل در وزارت صمت ثبت شده بالای ۱۸ میلیون تن است اما در بهترین شرایط تولید واقعی ۲.۵ میلیون تن بوده است که به نظر می آید امسال به زیر یک میلیون تن برسد.

وی افزود: عمده این ظرفیت ها تنها برای دریافت امتیازات قیمتی که از سوی وزارت صمت ایجاد می شود به وجود می آیند و پرسش اصلی این است که آیا این روند که در بسیاری از صنایع فولادی و پتروشیمی دیده می شود، خیانت به کشور نیست؟

هزینه تاسیس یک کارخانه دو ماهه برمی گردد؟
عضو هیات مدیره عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در اظهارنظری قابل تامل از امکان بازگشت هزینه تاسیس یک کارخانه پروفیل تنها طی دوماه پرده برمی دارد.
شهرستانی در این باره گفت: ساخت یک کارخانه ۱۰۰۰ تنی پروفیل بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که این نقدینگی با دریافت برخی مجوزها و قرض گرفتن از بانک ها مهیا می شود. حالا این شرکت از سامانه بهین یاب وزارت صمت سهمیه دریافت ۱۰۰۰ تن ورق فولادی را می گیرد که به دلیل قیمت گذاری اشتباه وزارت صمت بر قیمت انواع محصولات فولادی از جمله ورق فولاد، یک اختلاف ۱۰ هزار تومانی بین بازار بورس و بازار آزاد وجود دارد.

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ادامه داد: به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان اختلاف قیمت در بورس و بازار آزاد وجود دارد که هزار تن آن برابر با ۱۰ میلیارد تومان خواهد شد که در عرض ۲ ماه تمام هزینه کرد یک کارخانه را به دست می آورند و این خیانت به کشور و مردم است و این رویکرد وزارت صمت باید متوقف شود.

قیمت گذاری اشتباه منشا فساد
وی افزود: قیمت گذاری دستوری محصولات مختلف از سوی وزارت صمت باعث می شود تا انگیزه فساد نیز افزایش یابد همان طور که متاسفانه در دادگاه های فساد اقتصادی چند تن از کارمندان وزارت صمت در ازای رشوه به خریداران سهمیه مواد اولیه اختصاص می دادند که همه این موارد از نحوه قیمت گذاری دستوری و تولید رانت نشات می گیرد.

ورق فولاد پرسود تر از طلا!
شهرستانی در خصوص رابطه قیمت دلار با قیمت فولاد گفت: با افزایش قیمت دلار، مردم احساس خطر کرده و سعی دارند ارزش سرمایه آنها حفظ شود. در این میان یکی از کالاهایی که سریع نقد می شود و خیلی هم زیر ذره بین نیست، فولاد و به خصوص ورق فولاد است.

به گفته وی، سرمایه گذاری روی ورق فولاد از سوی شرکت هایی که سهمیه صوری از وزارت صمت گرفته اند از طلا هم بازدهی بیشتری دارد، چرا که در بازار طلا محدودیت و کنترل وجود دارد و این محصول به دلیل توجه مردم، زیر ذره بین است و حتی احتمال سرقت نیز برای دارنده طلا وجود دارد، اما فولاد چنین مشکلاتی را ندارد.

او اظهار داشت: فولاد سرمایه ای است که به سرعت نقد می شود و تمایل بازار این است که حتی بالاتر از نرخ روز دلار نیز خرید فولاد داشته باشد، برای مثال برخی افراد با پیش بینی نرخ روبه رشد دلار، ۱۰ درصد افزایش نرخ فولاد را در نظر می گیرند و در بازار خرید می کنند.

شهرستانی گفت: ضمن اینکه نرخ جهانی فولاد به دلیل ادامه دار بودن کرونا رو به افزایش بوده و این موضوع یک شرایط برد برد برای این افراد به وجود می آورد.
رویکرد وزارت صمت عامل گرانی فولاد

این عضو انجمن فولاد، ارائه مجوزهای صوری در سامانه بهین یاب وزارت را در گرانی قیمت فولاد اثرگذار می داند. او گفت: به دلیل افزایش مجوزهای خرید، تقاضا برای گرفتن رانتی که در بازار فولاد وجود دارد افزایش یافته و همین امر کافی است تا با رشد شدید تقاضا در برابر عرضه محصولات، قیمت ها افزایش یابد و در کل شاهد زیان دیدن مصرف کنندگان واقعی و قدرتمند شدن رانت خواران هستیم.

شهرستانی در پایان به برنامه های آتی صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: در کل ۳۰ میلیون تن تولید فولاد خواهیم داشت که ۱۱ میلیون تن آن اسلب و تختال و ۱۹ میلیون تن آن شمش است. به نظر می آید امسال در بخش ورق حدود ۸.۵ تا ۹ میلیون تن تولید ورق ثبت شود و بالای ۲ میلیون تن ورق های سرد داشته باشیم.همچنین پیش بینی می شود حدود ۸ تا ۹ میلیون تن صادرات شمش فولاد رقم بخورد.

 

 

 

تسنیم

مطالب مرتبط