چین بهترین و قویترین بازار جهان در سال جدید میلادی را خواهد داشت

OECD روز سه‌شنبه با اشاره به پیشرفت واکسن‌های ویروس کرونا و اقدامات بی‌سابقه دولت و بانک جهانی برای کاهش تأثیر بحران اقتصادی، گفت: « برای اولین بار بعد از ابتلا به همه‌گیری، اکنون امید به آینده‌ای روشن تر وجود دارد.»

به گزارش رصد روز ، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهانی طی دو سال آینده رشد خوبی را تجربه کند و رو به بهبود برود. طبق برآورد این سازمان، در پایان سال ۲۰۲۱ وضعیت اقتصادی به پیش از همه‌گیری کرونا برسد.

خوش بینی اقتصادی در روزهای همه گیری کرونا

OECD روز سه‌شنبه با اشاره به پیشرفت واکسن‌های ویروس کرونا و اقدامات بی‌سابقه دولت و بانک جهانی برای کاهش تأثیر بحران اقتصادی، گفت: « برای اولین بار بعد از ابتلا به همه‌گیری، اکنون امید به آینده‌ای روشن تر وجود دارد.»

این سازمان در جدیدترین چشم‌انداز اقتصادی خود انتظار دارد اقتصاد جهانی امسال ۴.۲ درصد منقبض شود. این بازنگری پیام خوبی برای آینده اقتصادی جهان دارد، زیرا برآورد ماه سپتامبر ۴.۵ درصد بوده است.

این سازمان با نگاهی به آینده، می گوید که رشد اقتصادی در سراسر جهان طی دو سال آینده به طور متوسط ۴ درصد خواهد بود. انتظار می رود رشد واقعی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ به ۴.۲ درصد برسد  که نسبت به پیش بینی ۵ درصد در سپتامبر کاهش یافته اما نسبت به ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

او ای سی دی

کمک های مالی جواب می دهد

اظهارات OECD ، که ۳۷ کشور عضو خود را در زمینه سیاست اقتصادی مشاوره می‌دهد، نسبت به شتاب گرفتن اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۲، خوشبینانه اما محتاطانه است.

پیشرفت علمی، پیشرفت‌های دارویی و تعدیل رفتار افراد و شرکت‌ها از جمله مواردی است که این سازمان برای کنترل ویروس آن‌ها را درنظر داشته است و به سبب این موارد پیش‌بینی می‌کند که محدودیت‌های شدید رفت و آمد به تدریج برداشته شود.

این موارد  به همراه  کاهش عدم اطمینانی به آینده و بسته‌های کمک‌های مالی استثنایی ارائه شده در طول سال ۲۰۲۰ ، که OECD انتظار دارد «به طور قابل توجهی بازپرداخت شود» ، پیش‌بینی می‌شود که به بازگشت اقتصاد جهانی با تقویت فعالیت های بیشتر، بیانجامد.

چین در مسیر بهبود اقتصادی

 سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تاکید که بهبود اقتصادی در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود، اما «به طور بالقوه منجر به تغییرات پایدار در اقتصاد جهانی خواهد شد». طبق این گزارش ، انتظار می رود چین بیش از یک سوم رشد اقتصادی جهان را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص دهد ، در حالی که اروپا و آمریکای شمالی «کمتر از چین در رشد اقتصاد جهانی نقش خواهند داشت.»

OECD  اعلام کرد در حال حاضر شاهد بهبود سریع‌تر شرایط اقتصادی چین نسبت به همتایان خود هستیم. این کشور در سال جاری رشد اقتصادی ۱.۸ درصد را ثبت کرده است. همچنین، پیش‌بینی می‌شود، دومین اقتصاد بزرگ جهان رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ۸ درصد در سال آینده و ۴.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ را ثبت کند.

برای مقایسه ، انتظار می رود که آمریکا قبل از ثبت رشد ۳.۲ درصد در ۲۰۲۱ و ۳.۵ درصد در ۲۰۲۲ ، انقباض اقتصادی ۳.۷ درصد را در سال ۲۰۲۰ ثبت کند.

همچنین منطقه یورو گزارش کرده است که تولید ناخالص داخلی واقعی منفی ۷.۵ درصد در سال جاری است، در حالی که پیش بینی می‌شود این میزان ۳.۶درصد در سال ۲۰۲۱ و ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ باشد.

چین

پایان خوش

اما در بازارهای جهانی امروز چه خبر بود؟ براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بازارهای سهام جهانی روز دوشنبه یک ماه پرسود را به پایان رسانده و از آمریکا بهتر عمل کردند. با توجه به پیشرفت واکسن ویروس کرونا در چندین جبهه و ادامه حمایت بی‌سابقه از سوی بانک‌های مرکزی، سرمایه گذاران بیشتر در ماه نوامبر (۱۱ آبان تا ۱۱ آذر)  به دارایی های پر خطر بازگشتند و این امید را داشتند که بهبود اقتصادی حاصل شود.

شاخص MSCI  جهان ، که شامل ۱،۶۰۳ شرکت در ۲۳ بازار توسعه یافته است، رکورد ماهانه خود را نشسکت ، اما با افزایش ۱۲.۶۶درصدی ماه را به پایان رساند. در همین حال، شاخص استاکس ۶۰۰ شاخص اروپا با افزایش میزان ۱۳.۷۳درصد در ماه نوامبر (۱۱ آبان تا ۱۱ آذر)، بهترین ماه خود را ثبت کرد.

این در حالی است که شاخص های عمده آمریکا، S&P 500 در ماه نوامبر ۱۰.۷۵ درصد رشد کرد و میانگین صنعتی سهام ۳۰ سهام داو جونز ۱۱.۸۴ درصد افزایش یافت ، این برای داوجونز بزرگترین جهش ماهانه از سال ۱۹۸۷ به بعد بوده که این یک عملکرد عالی است. از سویی شاخص نزدک مرکب ۱۱.۸ درصد افزایش یافت.

با روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب، جنبش افزایشی بیشتر شد.

در سایر نقاط جهان ، شاخص MSCI آسیایی، شاخص سابق ژاپن در ماه نوامبر( ۱۱ آبان تا ۱۱ آذر)  ۸ درصد و شاخص بازارهای نوظهور ۹.۲ درصد رشد کردند.

بازگشت طلا به کانال ۱۸۰۰

اولین روز دسامبر (۱۱ آذر)، طلا با افزایش قیمت رو به رو شد و با افزایش ۱.۶۴ درصدی به ۱۸۰۶ دلار و ۵۶ سنت رسید. این در حالی ‌است که در روز گذشته طلا با کاهش قیمت رو به رو شد و به ۱۷۷۷ دلار و ۳۸ سنت به فروش رسید.

نمودار طلا

اقتصاد نیوز

مطالب مرتبط