کاهش ۳۶ درصدی صادرات به روسیه/ واردات از اوکراین ۹۸ درصد کم شد

وضعیت صادرات ایران به روسیه در اسفند پارسال و فروردین امسال کاهشی بوده است؛ ‌ به‌طوری که ۱۷۱.۸ هزار تن به ارزش ۶۱.۵ میلیون دلار صادرات انجام شده که نسبت به دوره مشابه قبل ۲۲ درصد در وزن و ۳۶ درصد ارزش کاهش داشته است. در دوره گذشته ۲۲۰.۹ ه...

به گزارش رصد روز ،  تنش‌های سیاسی بین اوکراین و روسیه در اواخر بهمن ماه سال گذشته شدت گرفت و عملا وارد جنگ شدند، اتفاقی که در وضعیت تجاری دو کشور با سایر کشورها با توجه به اینکه تامین‌کنندگان بخشی از کالاهای اساسی هستند، حائز اهمیت بوده است.

ایران تا زمان شروع جنگ این دو کشور یعنی در ۱۰ ماهه اول سال گذشته، حدود دو میلیارد دلار با آنها تعامل تجاری داشت که عمده آن تا حدود ۱.۸ میلیارد دلار  مربوط به روسیه بود. گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی از جمله اقلامی اساسی وارداتی ایران از روسیه تا زمان جنگ این کشور بوده و از اوکراین نیز هر چند محدودتر، کالاهایی مانند  گندم، ذرت، روغن آفتابگردان، ماشین آلات و یا برخی تجهیزات نفتی وارد کرده بود.

با گذشت حدود سه ماه از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، وضعیت تجاری ایران با این دو کشور از گمرک ایران مورد بررسی قرار گرفت و در همین رابطه، لطیفی-سخنگوی گمرک- گزارشی از تبادل تجاری با آنها در فاصله اسفند سال قبل تا پایان فروردین امسال، به ایسنا ارائه کرد.

تجارت ۳۸۲.۸ میلیون دلاری با روسیه در دو ماه

بر اساس این گزارش، در دو ماه مورد بررسی، تجارت ایران و روسیه حدود ۹۳۰.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۳۸۲.۸ میلیون دلار بوده است.

سهم واردات از روسیه ۷۵۸.۶ هزار تن به ارزش ۳۲۱.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به دو ماه اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ حدود ۱۰۹ درصد در وزن و ۲۹ درصد در ارزش رشد داشته است. در دوره مشابه سال گذشته، حجم واردات ایران از روسیه ۳۶۲.۶ هزار تن به ارزش ۲۴۹ میلیون دلار بوده است.

از اقلام اساسی وارداتی ایران از روسیه در این مدت می‌توان به گندم و ذرت اشاره کرد.

کاهش ۳۶ درصدی صادرات به روسیه

وضعیت صادرات ایران به روسیه در اسفند پارسال و فروردین امسال کاهشی بوده است؛ ‌ به‌طوری که ۱۷۱.۸ هزار تن به ارزش ۶۱.۵ میلیون دلار صادرات انجام شده که نسبت به دوره مشابه قبل ۲۲ درصد در وزن و ۳۶ درصد ارزش کاهش داشته است. در دوره گذشته ۲۲۰.۹ هزار تن به ارزش ۹۶.۱ میلیون دلار صادرات به روسیه انجام شده بود.

واردات از اوکراین ۹۸ درصد کم شد

اما جریان تجارت ایران و اوکراین در دو ماه مورد بررسی کاهشی و در مجموع ۵.۹ هزار تن به ارزش ۳.۴ میلیون دلار بوده است.

میزان واردات ایران از اوکراین حدود ۵۶۳ تن به ارزش ۵۶۵.۷ هزار دلار بوده است، در حالی که ایران در ماه پایانی ۱۳۹۹ و ابتدایی ۱۴۰۰، حدود ۲۰.۷ هزار تن به ارزش بیش از ۲۷ میلیون دلار واردات از اوکراین داشته است.

بر این اساس واردات از اوکراین در اسفند پارسال و فروردین امسال، ۹۷ درصد در وزن و ۹۸ درصد ارزش کاهش داشته است.

کاهش ۷۶ درصدی صادرات به اوکراین

صادرات ایران با این کشور نیز کاهشی بوده است؛ به طوری که در این دوره ۵.۳ هزار تن به ارزش ۲.۹ میلیون دلار صادرات انجام شده که ۶۳ درصد در وزن و ۷۶ درصد ارزش کاهش دارد.

در دوره مشابه سال قبل صادرات ایران به اوکراین حدود ۱۵ هزار تن به ارزش ۱۲.۳ میلیون دلار بوده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار