گزارش کامل مصوبات بودجه‌ای امروز مجلس / سود سپرده بانکی شرکت‌های حقوقی شامل مالیات شد

مصوبات بودجه‌ای نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را در این گزارش بخوانید.

به گزارش رصد روز، مصوبات بودجه‌ای نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را در این گزارش بخوانید.

امروز (پنجشنبه پنجم اسفند) هشتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درامدی برگزار شد.

در ابتدای جلسه علنی امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس عنوان کرد که جلسات مجلس از روز (شنبه هفتم اسفند) برای بررسی بودجه به صورت ۳ شیفت برگزار می‌شود.

** مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شدند

وکلای‌ملت در  جلسه امروز با مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تجاری – صنعتی موافقت کردند، در بخش درآمدی بند (ش) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه آمده است: در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

در ادامه نمایندگان مصوبه‌ای را برای جلوگیری از خام فروشی داشتند که بر اساس آن صادرات خام محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلب، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی اتیلن به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور در سال آینده مشمول مالیات می شود.

همچنین بهارستان نشینان در جلسه علنی امروز مجلس با ارجاع بند (ث) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت به کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

** توانگر: نگاه ما برای تعاملات اقتصادی و سیاسی به همه کشورها است

مجتبی توانگر نماینده تهران در در جلسه علنی امروز با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشور قطر گفت: این سفر دستاوردهای مثبتی داشت و نشان داد که ما خود را به غرب و کشورهایی مانند چین و روسیه محدود نمی کنیم.

نماینده تهران بیان کرد : نگاه ما برای تعاملات اقتصادی و سیاسی به همه کشورها است، امیدواریم این سفر بتواند در ادامه برنامه ریزی هایی که دولت دارد گشایش های لازم را ایجاد کند.

در ادامه جلسه با مصوبه نمایندگان کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه های برق، گاز، آب و فاضلاب تا سقف الگوی مصرف معاف شدند.

همچنین در جلسه علنی امروز کلیه رده های بسیج مستضعفین(پایگاه ها و حوزه های بسیج)، پاسگاه ها، کلانتری ها و موزه های دفاع مقدس از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب معاف شدند علاوه بر این با مصوبه نمایندگان سود سپرده بانکی شرکت‌های حقوقی نیز مشمول مالیات شد و همچنین میزان مالیات علی الحساب بر خدمات دریافتی تعیین گردید.

** قالیباف: بررسی بودجه باید در زمان‌بندی معین به اتمام برسد

در ادامه نشست علنی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی امروز تأکید کرد: دو روز است که در جلسات بررسی بودجه در تبصره ۶ باقی مانده‌ایم و همچنان پیشنهادات زیادی از سوی نمایندگان باقی مانده است. از جهت زمان، ما فرصت کافی برای رسیدگی به تمام پیشنهادات را نداریم. از سوی دیگر ما همچنان در بخش درآمدی لایحه هستیم و در بخش هزینه ای بحث های بیشتری وجود دارد.

رئیس مجلس افزود:از سوی دیگر بودجه باید در زمانبندی معین در مجلس به اتمام برسد و با این روند با مشکل مواجه خواهیم شد. از نمایندگان تقاضا دارم که از طرح برخی از پیشنهادات خود منصرف شده و اجازه دهند بررسی بودجه سریع تر صورت گ

در این نشست همچنین نمایدگان در مصوبه‌ای هرگونه سرمایه گذاری و تولید در زندان ها، که در راستای اشتغال زندانیان باشد را از مالیات معاف کردند؛ علاوه بر این وکلای‌ملت در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مصوبه‌ای با افزایش هزینه پروانه ساختمانی در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر موافقت کردند که در بخش هزینه ای، منابع حاصله از این محل برای احداث، تکمیل و تجهیز رده های انتظامی با اولویت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها هزینه می‌شود.

نهایتا نمایندگان در این جلسه مجلس در سال ۱۴۰۱ عوارض آزادراه‌هایی که پس از دوران مشارکت به دولت واگذار شده است را به میزان ۱۰ درصد افزایش دادند که منابع حاصله، ماهیانه به حساب درآمد عمومی خزانه داری کل کشور واریز می شود.

نمایندگان از روز (یکشنبه اول اسفند) بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را در دستورکار جلسات علنی دارند که تا کنون هشت نشست به این منظور برگزار شده است.

وکلای ملت در این ۸ جلسه تا تبصره ۷ لایحه بودجه در بخش درآمدی را ارزیابی و بررسی کرده‌اند البته برخی از مفاد برای رسیدگی کارشناسی به کمیسیون تلفیق ارجاع شده‌اند که پس از تعیین تکلیف در این کمیسیون، دوباره به جلسه علنی باز می‌گردند.

لازم به ذکر است مصوبات مجلس برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ به دولت و اجرا از سوی دستگاه‌های مربوطه را دارد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار