گسترش هوش مصنوعی مشاغل بیشتری برای انسان‌ها ایجاد خواهد کرد

جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا و ایلان ماسک نظرات متفاوتی در خصوص چگونگی تأثیرگذاری هوش مصنوعی بر شغل مردم دارند. هوانگ فکر می‌کند برخی از افراد شغل خود را به دلیل هوش مصنوعی از دست می‌دهند، اما استدلال می‌کند که به احتمال زیاد آن را به دست ...

به گزارش رصد روز بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، هوش مصنوعی مشاغل بیشتری را نسبت به آنچه ایجاد می کند به سرقت می‌برد یا اینکه اتفاق برعکسی رخ می‌دهد، پاسخ متفاوتی دریافت خواهید کرد. کمتر کسی شک دارد که ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برخی از مشاغل را منسوخ می‌کند، اما نظرات در مورد تأثیر کلی در بلندمدت حتی در بین دو نفر از رویاپردازان میلیاردر فضای فناوری نوظهور بسیار متفاوت است.

در روزهای اخیر، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا (و از بنیانگذاران OpenAI) و جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، دیدگاه‌های کاملاً متفاوت‌ برای آینده اقتصاد در صورت رسیدن هوش مصنوعی به پتانسیل کامل خود بیان کردند.

این دو سال‌هاست که یکدیگر را می‌شناسند. هوانگ (دارایی خالص: ۳۸.۷ میلیارد دلار) یکی از مشتریان تسلا است و با ماسک (با ارزش خالص: ۲۰۸ میلیارد دلار) در رویداد انویدیا در سال ۲۰۱۵ روی صحنه مصاحبه کرد و از دستاوردهای ماسک در حوزه وسایل نقلیه الکتریکی هیجان زده شد. اما از زمانی که هوش مصنوعی امسال طوفانی وارد صحنه شد، انویدیا به لطف تقاضای رونق برای تراشه‌های هوش مصنوعی خود شهرت جدیدی به دست آورده است. ارزش بازار آن اکنون از یک تریلیون دلار فراتر رفته و بر روی ارزش تسلا که در حال حاضر ۶۹۰ میلیارد دلار است، سایه انداخته است.

ماسک همزمان با انتشار درآمد سه ماهه دوم تسلا گفت که «احترام فوق العاده‌ای برای جنسن و انویدیا قائل است» و اینکه شرکت خودروسازیش «از سخت افزارهای انویدیا زیادی استفاده می‌کند.»

اما دیدگاه ماسک در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای جایگزینی انسان در مشاغل به طور قطع تیره‌تر از دیدگاه هوانگ است.

تأثیر هوش مصنوعی بر سرنوشت مشاغل چه خواهد بود؟
ماسک روز پنجشنبه در حالی که با ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا در یک استیج مشترک صحبت می‌کرد، گفت: «دنیا به جایی می‌رسد که نیازی به شغل نخواهد بود. اگر کار می‌خواهی، می‌توانی شغل داشته باشی. یکی از چالش‌های آینده این است که چگونه در زندگی معنا پیدا کنیم.» او که هوش مصنوعی را «مختل‌کننده‌ترین نیروی تاریخ» می‌نامد، گفت که ما در نهایت «چیزی خواهیم داشت که از باهوش‌ترین انسان هوشمندتر است».

با این حال، چند هفته قبل، هوانگ در مصاحبه‌ای با یک پادکست دیدگاه خوشبینانه‌تر خود را در مورد هوش مصنوعی به اشتراک گذاشت.

او گفت: «احساس من این است که احتمال ایجاد شغل وجود دارد. اولین چیزی که با بهره‌وری اتفاق می‌افتد، رفاه است. وقتی شرکت‌ها موفق‌تر می‌شوند، افراد بیشتری را استخدام می‌کنند، زیرا می‌خواهند در حوزه‌های بیشتری گسترش یابند.»

او خاطرنشان کرد که یک خط فکری رایج این است که اگر یک شرکت بهره‌وری را با هوش مصنوعی بهبود بخشد، افراد کمتری را استخدام خواهد کرد. او گفت، اما این فرض را بر این می‌گذارد که یک شرکت ایده جدیدی نخواهد داشت، و «این برای اکثر شرکت‌ها صادق نیست.»

او معتقد است تا زمانی که زمینه‌های بیشتری برای گسترش وجود داشته باشد – ایده‌های جدید در حمل‌ونقل، خرده‌فروشی، سرگرمی، فناوری و کشف دارو- رفاه ناشی از بهبود بهره‌وری منجر به استخدام افراد بیشتری می‌شود. او خاطرنشان کرد که صنایع امروزی بزرگتر از صنایع هزار سال پیش است «زیرا بدیهی است که انسان‌ها ایده‌های زیادی دارند.»

هوانگ فکر می‌کند برخی از افراد شغل خود را به دلیل هوش مصنوعی از دست می‌دهند، اما استدلال می‌کند که به احتمال زیاد آن را به دست انسان دیگری که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، از دست خواهند داد. او گفت: «من فکر می‌کنم مشاغل تغییر خواهند کرد، اما حدس من این است که ما در واقع اشتغال بیشتری خواهیم داشت، ما مشاغل بیشتری ایجاد خواهیم کرد.»

اختلاف دیدگاه راجع به دورکاری
این تفاوت ممکن است ناشی از این باشد که ماسک به طور کلی نسبت به هوانگ دیدگاه خشن‌تری نسبت به کارمندان دارد. زمینه دیگری که آن‌ها کاملاً با آن مخالف هستند، دورکاری است. در حالی که ماسک با آن مخالفت کرده است (به نظر او کارکنان از راه دور «تظاهر به کار می‌کنند») هوانگ هیچ مشکلی با آن ندارد و در سال ۲۰۲۰ در مصاحبه‌ای گفت که به هر شکلی که کارمندان تصمیم بگیرند برنامه کاری خود را ترکیب کنند، «من با همه اینها کاملاً راحت هستم».

انویدیا به سیاست کار از راه دور خود پایبند است. در همین حال، تعداد فزاینده‌ای از مدیران ارشد اجرایی، خط فکری ماسک را پذیرفته و دستور بازگشت به دفتر را صادر کرده‌اند.

و در حالی که ماسک ۸۰ درصد از نیروی کار توییتر را پس از تصاحب شرکت در اواخر سال گذشته به طرز بی‌رحمانه‌ای کاهش داد، در یک مقطع زمانی یک کارمند اخراجی با معلولیت را قبل از کنار گذاشتن به تمسخر گرفت، او به زودی با انبوهی از شکایت‌ها و سایر اقدامات حقوقی در مورد مزایای کارمندان و نحوه فسخ قرارداد مواجه شد. انویدیا از اخراج‌های بزرگی که در جاهای دیگر صنعت فناوری دیده می‌شود اجتناب کرد.

هوانگ در مصاحبه اخیر خود گفت: «امروز از همان چیزهایی می‌ترسم که در ابتدای کار این شرکت بودم، که باعث ناامید شدن کارمندان می‌شود. شما افراد زیادی دارید که به شرکت شما پیوسته اند زیرا به امیدها و رویاهای شما ایمان دارند و آن را به عنوان آرزوها و رویاهای خود پذیرفته‌اند … شما می‌خواهید که آن‌ها بتوانند یک زندگی عالی بسازند و همچنین به شما کمک کنند تا یک شرکت عالی بسازید.»

منبع:اقتصادآنلاین
برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار