گشت ارشاد می ماند؟

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور از عدم اصلاح شیوه گشت ارشاد در مجلس سخن گفته و افزوده: هم دولت در این زمینه می‌تواند لایحه ارائه دهد هم مجلس می‌تواند طرحی داشته باشد. به گزارش رصد روز،  ‌رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور از عد...

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور از عدم اصلاح شیوه گشت ارشاد در مجلس سخن گفته و افزوده: هم دولت در این زمینه می‌تواند لایحه ارائه دهد هم مجلس می‌تواند طرحی داشته باشد.

به گزارش رصد روز،  ‌رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور از عدم اصلاح شیوه گشت ارشاد در مجلس سخن گفته و افزوده: هم دولت در این زمینه می‌تواند لایحه ارائه دهد هم مجلس می‌تواند طرحی داشته باشد.

در حالی که اعتراضات به عملکرد گشت ارشاد ادامه دارد، همچنان وعده اصلاح قانون پیگیری نشده است. دولت در ارائه لایحه اقدامی نکرده و مجلس هم تحرکی در این زمینه نداشته است؛ بنابراین انتظار برای نوشتن طرح از این نمایندگان کمی دور از انتظار است.

حال افکار عمومی خواستار شنیده‌شدن صدای اعتراض خود برای اصلاح قوانین مرتبط با گشت ارشاد است. محمدصالح جوکار در گفتگو با ایلنا، درباره سخنان سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه اختیار اصلاح شیوه گشت ارشاد با مجلس شورای اسلامی است، گفته: در حال حاضر چنین موضوعی در مجلس شورای اسلامی مطرح نشده است. در این خصوص نه طرح و نه لایحه‌ای به مجلس نیامده است. رئیس کمیسیون شورا‌ها در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت باید درخصوص اصلاح شیوه گشت ارشاد اقدام کند، از لحاظ آیین‌نامه‌ای ابتدا دولت باید به این موضوع ورود کند یا مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: هم دولت می‌تواند لایحه در این خصوص به مجلس ارائه کند هم نمایندگان می‌توانند درباره‌اش طرحی به صحن بیاورند.

وی درباره آخرین اقدامات کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی پیرامون حوادث اخیر کشور گفت: ما در کمیسیون شورا‌ها گزارشاتمان را از همه‌جا دریافت کرده‌ایم، همان‌طورکه قبلا هم اعلام کردیم منتظر گزارش نهایی پزشکی قانونی در موضوع سم‌شناسی و پاتولوژی بودیم که این گزارش هم ارائه شد. جوکار درخصوص اینکه آیا گزارش نهایی در صحن مجلس قرائت خواهد شد یا خیر، گفت: ما گزارش‌مان را مبتنی بر گزارش پزشکی قانونی که داده است نهایی و تقدیم هیئت رئیسه می‌کنیم، آن زمان دیگر هیئت رئیسه تصمیم می‌گیرد که در صحن قرائت شود یا خیر.

دو روز پیش سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آقای رئیسی از اصلاح شیوه برخورد گشت ارشاد که از سوی رئیس مجلس مطرح شده استقبال کرده‌اند، در صورتی که چنین اصلاحی در قانون صورت بگیرد پاسخ شورای نگهبان چه خواهد بود، گفت: اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح و لایحه موضوعی را تصویب یا اصلاح کند. در صورتی که مصوبه‌ای در این رابطه به شورای نگهبان ارسال شود، در خصوص آن تصمیم خواهیم گرفت.

هرچند واکنش شورای نگهبان به چنین تغییری اهمیت بسیاری دارد، اما مصوبه‌ای که در جهت احقاق حقوق شهروندی باشد، مطابق با اراده قانون اساسی است البته اگر اصلاحی صورت بگیرد و مهم‌تر آنکه این اصلاح در جهت سامان‌بخشیدن به شرایط فعلی و اصلاح مشکلات سابق باشد. زیرا تغییر نام گشت ارشاد به امنیت اخلاقی در اصل ماجرا تاکنون تأثیری نداشته است.

برای نمونه انسیه خزعلی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری در مردادماه، چند هفته قبل از همه این اعتراضات، زمانی که رفتار بعضا خشن گشت ارشاد هرازچندگاهی منتشر می‌شد گفت: «اصلا گشت ارشاد نداریم این‌ها پلیس امنیت اجتماعی است که به همه مسائلی که خلاف قانون باشد یا جرم باشد می‌پردازد و ممکن است از جمله آن‌ها به برهنگی بپردازند که آن هم در قانون جرم است». این سخنان در نهایت با تغییر نام مانع اعتراض به رفتار گشت ارشاد نشد و حتی دیدیم مبارزه با برهنگی مورد ادعای خزعلی حداقل در رابطه با مهسا امینی که پوششی کاملا معقول داشت مصداقی نداشته است؛ بنابراین انتظار برای اصلاح قانون خواست و اراده جمعی در میان افکار عمومی است که توجه‌نکردن به آن سبب اعتمادسوزی دوباره در جامعه خواهد شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط