یک دیدار و چند نکته / بازار فولاد محل تسویه حساب نیست / آب مصرفی بخش کشاورزی نیاز به تحول دارد

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]به عنوان مثال برای تولید یک تن گندم در کشور ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آب نیاز است و این آمار در تولید برنج به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزا...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]به عنوان مثال برای تولید یک تن گندم در کشور ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آب نیاز است و این آمار در تولید برنج به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش پیدا می کند که در مقایسه با آب مصرفی در صنعت فولاد بسیار زیاد بوده به عبارت دیگر درصد مصرف آب در یک تن برنج ۱.۰۳۶ درصد بیش از مصرف آب در یک تن فولاد است.[/box]

 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، اگر ورزش دو میدانی مادر همه ورزشهای دنیا باشد بدون شک صنعت فولاد پایه بسیاری از صنایع مهمی است که بدون آن امکان شکل گیری نداشتند. بررسیها نشان میدهد که انقلاب صنعتی اروپا نیز با پدید آمدن این صنعت شروع شد و بعد در گذر زمان مسیر خود را پیدا کرد. در کشورهای در حال توسعه و صاحب سبک در این حوزه مهمترین رکن تولید در صنعت فولاد تولید فولاد یکپارچه و یا به عبارت دیگر کامل کردن زنجیره محصولات است. اتفاقی که سالها در کشور منتظر آن بودیم زیرا ارزش افزوده زنجیره فولاد در حوزه ارزآوری و ایجاد اشتغال قابل توجه می نماید. بررسیها نشان میدهد که که ۷۰۲ شرکت در زمینه فلزات اساسی و صنایع وابسته به آن در کشور ثبت شده که از این تعداد متأسفانه ۲۸ واحد فعال در حوزه فولاد نقش آفرینی می کنند و سایر شرکتها گاهاً با اجاره خطوط تولید خود به شرکتهای دیگر عملاً از زنجیره تولید خارج شدند.

پاشنه آشیل این مسئله را باید در عدم انتقال دانش و فناوری و ضعف در ایجاد چنین بستری دانست هرچند که برخی وضع قوانین دست و پاگیر را نیز عامل عقب افتادن بسیاری از واحدها از کاروان تولید می دانند.

از آب مورد نیاز در صنعت فولاد تا کشاورزی

 

بررسی نکته نظرات وزیر صمت در حاشیه دیدار از فولاد مبارکه اصفهان حاوی نکات با اهمیتی است که می تواند مبنای کاربردی برای همه شرکت ها داشته باشد.

فاطمی امین در این دیدار که به بهانه افتتاح واحدهای گاززدایی و کربن زدایی تحت خلأ اسمز معکوس ثانویه فولاد سبا صورت گرفته بود به عملکرد فولاد در کاهش مصرف آب اشاره کرد. برای پی بردن به اهمیت این مسئله باید گفت براساس آمار وزرات نیرو ۴ میلیارد لیتر از آب شیرین کشور در بخش صنعت مصرف می شود. طبق آخرین آمار میزان آب مصرفی برای هر تن فولاد در کشور ۲.۲ لیتر نشان میدهد که به مراتب از میانگین جهانی کمتر است. میانگین مصرف جهانی آب برای تولید یک تن فولاد بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار لیتر اعلام شده که برخلاف تصور خیلی ها این مقدار در کشورمان بسیار کمتر است.

آمارها در بخش کشاورزی اما کمی نگران کننده به نظر می آید. مصرف ۸۲ میلیارد لیتر از آب شیرین کشور در این بخش حدود ۹۳ درصد آب شیرین کل کشور را شامل می شود که در مقایسه با آمار جهانی ۲۳ درصد بیشتر است. متأسفانه باید اذعان کرد ۸۱ درصد اتلاف منابع آبی در بخش کشاورزی به دلیل نبود فناوری است که در شرایط کم آبی بسیار آسیب زاست.

چند مقایسه نشان میدهد که برای حفط منابع آبی در کشور نیازمندیم که در صنعت کشاورزی تحولات جدی ایجاد کنیم. به عنوان مثال برای تولید یک تن گندم در کشور ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آب نیاز است و این آمار در تولید برنج به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش پیدا می کند که در مقایسه با آب مصرفی در صنعت فولاد بسیار زیاد بوده به عبارت دیگر درصد مصرف آب در یک تن برنج ۱.۰۳۶ درصد بیش از مصرف آب در یک تن فولاد است.

فاطمی امین در این دیدار از تنظیم بازار توسط فولاد مبارکه گفت هرچند که هنوز گلایه های زیادی در خصوص قیمت گذاری دستوری زنجیره محصولات فولاد باقی است اما باید گفت در حال حاضر با توجه به اتفاقاتی که در بورس کالا در حال افتادن است باید امیدوار بود که وزنه منطقی قیمتها نسبت به قیمت نهایی محصولات تعیین کننده باشد.

دو اتفاق مهمی که فاطمی امین در این دیدار از آنها گفت تکمیل زنجیره محصولات فولادی توسط فولاد مبارکه و تولید فولادهای الکتریکی بود. در این باره ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تجربه نورد گرم شماره ۲ که در فولاد مبارکه شروع شد از چالش هایی خبر داد که هیچ ارتباطی با موضوع تولید نداشتند و تنها دلیل خاک خوردن سالهای زیاد این پروژه را باید در کش و قوس منفعتهای شخصی در خارج از فولاد مبارکه جستجو کرد که اگر برای موضوع فولاد الکتریکی نیز چنین اتفاقی بیفتد دلسردی معناداری را به بازار تزریق می کند. تکمیل زنجیره فولاد نیز از دیگر اتفاقات مهمی است که برای اولین بار شاهد آن هستیم اما بهره وری تولید زمانی معنا پیدا می کند زمینه های خلق آن در زمین تولید و فروش باشد و باید قدرت برخورد با سایر عوامل مزاحم در بازار بیش از گذشته وجود داشته باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار