۴ برابر شدن درآمدهای سازمان بورس در سال ۹۹

بر اساس صورت مالی منتشر شده توسط سازمان بورس، با وجود کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها از مرداد ماه ۹۹، کل درآمدهای این سازمان و شرکت‌های فرعی آن چهار برابر شده و به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش رصد روز، چهارشنبه شب بود که برای نخستین بار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشاهده عموم در سایت سازمان بورس منتشر شد. تصمیمی که به گفته رئیس سازمان بورس در راستای شفافیت منتشر شد و واکنش‌های مثبتی را هم از سوی مقامات بورسی و هم فعالان بازار سرمایه به همراه داشت.

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس در این خصوص گفت: ارتقای جایگاه سازمان بورس در فرایند شفافیت بازار سرمایه و افزایش نقش نظارتی سازمان بورس در اقتصاد کشور از جمله نتایج مثبت انتشار صورت های مالی سازمان است. شاهین چراغی، عضو سابق شورای عالی بورس هم این اقدام را ریل‌گذاری جدید در بازار سرمایه عنوان کرده و گفت: این اتفاق برکات خوبی خواهد داشت.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه هم در این رابطه گفته بود، با منتشر شدن صورت‌های مالی گام بزرگی در جهت شفافیت در بازار برداشته شده است و نکته مهم و اثرگذار این است که دیگر شرکت‌های سهامی عام را هم ملزم می‌کند تا با انتشار صورت‌های مالی خود در جهت شفافیت حرکت کنند.

منابع درآمد سازمان بورس چیست؟

بر اساس ماده ۲۶ اساسنامه مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ هیات وزیران و به استناد قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، منبع اصلی درآمد سازمان بورس، وجود دریافتی بابت ثبت اوراق بهادار و صدور مجوز، وجوه دریافتی از ناشران اوراق بهادار، وجوه دریافتی بابت بخشی از کارمزد معاملات، وجوه دریافتی بابت هزینه‌های رسیدگی به اختلافات و نظارت بر فعالیت‌ افرد و همچنین منابع درآمدی دیگر است.

۴ برابر شدن درآمدهای سازمان بورس

در این گزارش صورت‌های مالی تلفیقی گروه و سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسوی وجوه، شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، شرکت رایان بورس و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است.

 

بر اساس این گزارش کل درآمدهای عملیاتی گروه حدود چهار هزار میلیارد تومان (۳۹۶۱ میلیارد تومان) بوده که نسبت به سال مالی ۹۸ تقریبا چهار برابر شده است. از این چهار هزار میلیارد تومان کارمزد حاصل از حق نظارت بر معاملات بورس و فرابورس در مجموع به بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که نرخ کارمزد معاملات از ابتدای مرداد سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است. 

 

 

کل هزینه‌های این گروه نیز در سال گذشته ۵۳۰ میلیارد تومان بوده که بیش از ۸۰ درصد از سال مالی ۹۸ بیشتر بوده و از این میان ۳۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های پرسنلی شده است. با احتساب این هزینه‌ها، مازاد درآمد بر هزینه خالص گروه به بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال مالی ۹۸ بیش از ۲۷۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس صورت مالی سال ۹۹، کل دارایی‌های سازمان بورس و شرکت‌های فرعی ۱۶۲۷ میلیارد تومان است که تقریبا هفت برابر سال مالی ۹۸ بوده است. همچین کل سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت گروه در سال ۹۹ بیش از ۲۳۶۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با سال مالی ۹۸ رشدی ۷۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. گروه سازمان بورس در سال ۱۳۹۹ باید ۳۲۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کند که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۵۰ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار