۴ نگاه به آینده بازار ارز / دلار واقعا ارزان می‌شود؟

با اخبار مثبت سیاسی که این روزها رسیده و آمار تازه‌ای که رئیس کل بانک مرکزی از فروش نفت ایران داده است، به نظر می‌رسد باید منتظر تغییرات قیمتی در بازار ارز بود. اما پیش‌بینی کارشناسان از آینده این بازار چیست؟

به گزارش رصد روز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا روز چهارشنبه اشاره کرده دولت بایدن مشتاق است که ایران به پیروی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، بازگردد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی مدعی شده برجام هر چند بی نقص نیست اما کماکان بهترین ابزار برای مقابله با ایران است.(مهر)

همچنین خبرگزاری دولتی تاس چهارشنبه شب به نقل از مقام وزارت امور خارجه روسیه و بدون اشاره به نام و سمت وی نوشته است: بازگشت واشنگتن به اجرای تعهدات خود در برجام نباید منوط به اجرای شروط یا تغییر در مفاد برجام شود.

نماینده ایران در سازمان ملل نیز در یادداشتی نوشته است: ایران به شرطی که کلیه تحریم‌های اعمال یا اعمال مجدد شده توسط دولت ترامپ لغو شود، به محدودیت‌های اولیه توافق شده در برجام بازمی‌گردد.

در کنار این اخبار سیاسی روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی نیز آمار داد که میزان صادرات نفتی ایران طی پنج ماهه اخیر دو برابر شده است.

این روزها که به قول فعالان بازار ارز، این بازار بیشتر تحت تاثیر اخبار سیاسی است تا واقعیت‌های اقتصادی، به نظر می‌رسد چنین اخباری بتواند دیر یا زود تاثیر خود را در قیمت ارز نشان دهد.

چهار پیش‌بینی از آینده ارز

احمد نوایی لواسانی، دبیر کل کانون صرافان، چند روز پیش گفت: قیمت ارز براساس جنبه روانی تعیین می‌شود. بازار ارز از حدود اصلی خارج شده است. یعنی قیمت دلار براساس علم اقتصاد نیست. بلکه حاشیه‌ها قیمت آن را تعیین می‌کنند.

به گفته او با روی کارآمدن بایدن برخی فعالان اقتصادی معتقدند وضعیت بازار ارز آرام می‌شود اما ما معتقدیم کاهش یا افزایش قیمت دلار به چند مولفه بستگی دارد؛ بهای ارز باید در بودجه مشخص شود، ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و همچنین مطالبات خارجی دولت هم شرط است.

به باور لواسانی چنانچه دولت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها پایبند باشد، قطعا مطالبات ارزی ایران از کشورها آزاد و باعث کاهش نرخ دلار می‌شود.

سهراب اشرفی، تحلیلگر بازار ارز نیز با بیان این که معامله‌گران ارز با توجه به اخباری که می‌رسد و اتفاقاتی که رخ می‌دهد تصمیم می‌گیرند که در بازار چطور رفتار کنند، چرا که اخبار دورنمایی از واقعیت را به آن‌ها می‌دهد، گفت: این که تراز تجاری همچنان منفی است موجب می‌شود در ماه‌های آینده مقدار کمتری دلار وارد بازار شود و قیمت آن افزایش پیدا کند پس فعالان در معاملات فعلی خود این چشم‌انداز را مدنظر می‌گیرند.

البته او باور دارد که در ماه‌های آینده آنچه مهم‌تر از تاثیر تراز تجاری است یکی روشن شدن تکلیف FATF و دیگری نرخ تسعیر ارز در بودجه است.

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی، نیز چندی پیش توضیح داده بود: در ایالات متحده نقدینگی حدود ۲۵ درصد رشد کرده است. اگر اقتصاد ایالات متحده و بیشتر کشورهای توسعه یافته وارد دوران تورمی شود، چون بانک‌های مرکزی آن‌ها مشابه عمل کرده‌اند از جمله استفاده از روش بسته‌های حمایتی دوران کرونا، نرخ برابری ریال در برابر دلار را هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

عامل دیگری که رادپور از آن تحت عنوان عاملی مثبت و موثر در آینده بازار ارز ایران یاد کرده بود قیمت کالاهای اساسی بود، چرا که از نگاه او با این چشم‌انداز نسبت به اقتصاد آمریکا قیمت کالاهای اساسی ما تقویت شده و عرضه ارز در بازار بیشتر خواهد شد.

سید کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی هم با آغاز روند ریزشی دلار، اظهار کرد که نرخ ارز ما جای کاهش تا ۱۹و ۲۰ هزار تومان را دارد.

او افزود: فعلا جنبه‌های سیاسی مطرح است اما برای ثبات نرخ ارز در کانال‌های پایین‌تر باید عواملی مثل نداشتن کسری بودجه، فروش نفت، افزایش صادرات و رساندن مواد اولیه به کارخانجات بری افزایش اشتغال فراهم شود.

به باور معاون سابق ارزی بانک مرکزی نوسانات ارز عموما مقطعی است اما در آینده مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها با برجام شرایطی خاصی ایجاد می‌کند که اگر عادی پیش برود می‌تواند نرخ را بیشتر از این کاهشی کند با این حال شرایط ما برای رسیدن به نرخ ارز پایین‌تر زمان‌بر است.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار