ایجاد ۵۴ هزار و ۴۹۸ اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری توسط بانک توسعه تعاون

بیش از ۵ سال از ابلاغ مصوبه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در مجلس شورای اسلامی می گذرد اما هنوز تأثیرات آن به طوری که باید در جامعه روستایی محسوس نیست و یکی از مهمترین ارکان اثرگذار در این موضوع نقش آفرینی...

بیش از ۵ سال از ابلاغ مصوبه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در مجلس شورای اسلامی می گذرد اما هنوز تأثیرات آن به طوری که باید در جامعه روستایی محسوس نیست و یکی از مهمترین ارکان اثرگذار در این موضوع نقش آفرینی بانکهاست. بانک توسعه تعاون طی سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ موفق به ایجاد ۵۴ هزار و ۴۹۸ اشتغال پایدار در مناطق روستایی شده که رقم قابل توجهی برای یک بانک است.

به گزارش اختصاصی رصد روز، اگرچه کشورمان به لحاظ جمعیت روستایی جزو ۱۰ کشور اول خاورمیانه است اما روند رو به رشد مهاجرت از روستاها طی دو دهه گذشته به دلیل مسائل اقتصادی نگران کننده است. تغییر اقلیم آب و هوایی برخی مناطق روستایی عملاً مدیریت اقتصادی خانوار را در این مناطق با مشکل روبرو کرده که تبعات آن حرکت به سمت شهرها و کوچک شدن جمعیت روستایی است. متأسفانه آمارها حاکی از آن است که در ۲۰ سال گذشته علاوه بر کوچک شدن گستره خانواده در روستاها شاهد از بین رفتن بافت روستایی به دلیل میل شدید به مهاجرت در برخی مناطق هستیم که علتهای زیادی را بری این موضوع می توان آسیب شناسی کرد اما نبود شغل و درآمد کافی و سخت شدن زندگی عمده دلائل مهاجرت به شهرهای بزرگ است. این مسئله سبب شد تا پرونده ویژه ای جهت ایجاد اشتغال پایدار روستایی مفتوح گردد.

پس از تصویب لایحه حمایت از ایجاد اشتغال پایدار روستایی توسط مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می شود تا از منابع صندوق توسعه ملی برای این منظور که در شهریور همان سال به تأئید شورای نگهبان رسیده بود جهت عملیاتی کردن این طرح اقدامات لازم را انجام دهد.

برای این منظور حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانکهای کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری قرار گرفت.

در میان بانکهای نامبرده بانک توسعه تعاون با استفاده از ۵۰ درصد منابع مالی داخلی و ۵۰ درصد از سهمیه ای که از محل صندوق توسعه ملی به این بانک اختصاص داده شده بود موفق به ایجاد ۵۴ هزار و ۴۹۸ اشتغال جدید در مناطق روستایی و عشایری از بهمن ۹۶ تا کنون گردید.

این بانک که طبق اساسنامه موظف است ۷۰ درصد منابع خود را در اختیار بخش تعاون قرار دهد در پایان سال قبل بیش از ۱۲۹ هزار میلیارد ریال به بخش تعاون تسهیلات پرداخت کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار