بازگشت روزهای تلخ کشتیرانی با کاهش شدید سود

بازگشت روزهای تلخ کشتیرانی جمهوری اسلامی به واسطه کاهش شدید سود طی نه ماه مسئله نگران کننده ای برای اقتصاد کشور است که باید دلائل آن را جستجو کرد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، کشتیرانی جمهوری اسلامی که به تازگی صورتهای مالی خود را منتشر کرده طی ۹ ماه بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان از سود خالص خود را نسبت به پایان خرداد ماه سال قبل از دست داده و بیم آن می رود که تراژدی سالهای نه چندان دور برایش تکرار شود.

بازگشت روزهای تلخ کشتیرانی

نگاهی به وضعیت صورتهای مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی نشان می دهد که این شرکت در پایان ۱۲ ماهه ۹۹ به سود خالص ۱۳۶ میلیارد تومانی دست پیدا کرده که البته نسبت به پابان خرداد ماه سال ۹۹ با افت شدید ۴۴۰ میلیارد تومانی روبروست.

ادامه بررسی ها نیز بیانگر این موضوع است که سال ۹۶ زیان خالص این شرکت به بیش از ۵۰ میلیارد تومان بود که این مقدار در پایان سال ۹۷ با افزایش بیش از ۱۵ میلیارد تومانی به ۶۶ میلیارد تومان رسید. پایان سال ۹۸ زیان خالص کشتیرانی بهبود پیدا کرد و به ۴۸ میلیارد تومان تکیه زد. روند حرکتی این شرکت در سه ماهه نخست سال ۹۹ قابل توجه بود و با بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان باعث تحسین منتقدین شد اما چیزی که در حال حاضر نگران کننده به نظر می آید کاهش شدید سود خالصی است که برای این شرکت آسان به دست نیامده بود.

هرچند که عواملی مانند کرونا در روند سودسازی و بهره دهی شرکتها تأثیر منفی گذاشت اما سه ماهه نخست سال ۹۹ از این جهت شرایط دشوارتری بود زیرا در بسیاری از کشورها هنوز ایمن سازی به وسیله واکسن رونق پیدا نکرده بود در نتیجه این شرایط ترانزیت دریایی و حمل بار از طریق دریایی با دشورایهای زیادی همراه بود.

کاهش این مقدار سود در طی نه ماه مسئله ایست که دوست داریم پاسخ آن را از مدیران کشتیرانی بپرسیم که برخی از آنها مانند محمد کاشانی به سبب سایر مسئولیت هایی که در شرکتهای دیگر دارند کمی شلوغ به نظر می آیند در گزارشات بعدی به این مسئله خواهیم پرداخت.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار