کشتیرانی در رکود + اسناد

صورتهای مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی حکایت از کاهش 1734 درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سه ماهه نخست سال می دهد.در این زمینه هرچند وجود برخی محدودیت ها مانند تحریم و کرونا می تواند عوامل تأثیرگذار باشد اما باید این سؤال را مطرح کرد که این ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، انتشار صورتهای مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی منتهی به پایان آذرماه نگرانیهای زیادی را به وجود آورد. موقعیت فوق حساس این شرکت خصوصاً در زمان تحریمها هرگونه تغییری را در مورد آن بسیار برجسته می کند اما واقعا چرا باید در شرکت عریض و طویلی مانند کشتیرانی شاهد باشیم که چنین نتایجی در آن رقم خورده؟

 

صورتهای مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی حکایت از کاهش ۱۷۳۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سه ماهه نخست سال می دهد. در این زمینه هرچند وجود برخی محدودیت ها مانند تحریم و کرونا می تواند عوامل تأثیرگذار باشد اما باید این سؤال را مطرح کرد که این تأثیرگذاری باید این میزانی باشد که می بینیم؟ و موضوع بعدی مقایسه تأثیرپذیری سایر شرکتها در مواجهه با دو متغیری است که بیان شد اما این میزان تغییرات در آنها دیده نمی شود به اضافه اینکه موضوع تحریم مربوط به این سالها نیست بلکه همیشه در مورد همه شرکتهای فعال بین المللی کشورمان وجود داشته پس برای بررسی چند و چون ماجرا باید به بررسی عوامل دیگری پرداخت.

 

کاهش صد در صدی بازده دارایی کشتیرانی و کاهش ۱۱۴ درصدی سود خالص فروش از دیگر مواردیست که باید به آن دقت کرد. در بخش دیگری از صورتهای مالی این شرکت به کاهش ۴۰۸ درصدی درآمدهای عملیاتی برخورد می کنیم که می تواند محلی برای دقت نظر باشد.

 

از آنچه گفته شد باید چندین مسئله به دقت مورد توجه قرار گیرد: اولا اگر چنین کاهش معناداری را تنها در فضای شکل گرفته از تحریمها جستجو کنیم باید از مدیران کشتیرانی با چنین جایگاه استراتژیکی پرسید که چرا برای آن در تمام این مدت فکر چاره نکرده اند و یا اگر چاره ای در مورد آن اندیشیده شده چرا خروجی آن اینقدر ضعیف است که نمیتوان در موردش حرفی زد؟

 

دوما رقم خوردن این نتیجه در صورتهای مالی و تأئید آن در گزارش تفسیری مدیریت این شرکت بازگو کننده مواردی پنهان زیادیست که شاید مدیریت حاکم بر این مجموعه را مورد سؤال قرار می دهد سوماً با توجه به آنچه گفته شد و فاصله زیاد اعداد و ارقام با ۶ ماهه گذشته آیا نباید در مورد وخیم تر شدن آنها در آینده نگران بود؟

 

 

بیشتر بخوانید:

 

بیمه معلم یا بیمه شخص ثالث؟ + سند

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط