تعیین حقوق کارگران در ۱۴۰۰ چه سرنوشتی خواهد داشت؟ / تکرار وعده های بودجه؟

این شکاف طبقاتی سبب شده تا حالا مجلسی ها دقت بیشتری به این مسئله داشته باشند و قاطعانه درباره تعیین حقوق کارگران در 1400 تصمیم گیری کنند. هرچند که امیدواریم که این موضع مانند لایحه بودجه 1400 نباشد که در ابتدا با طیف وسیعی از منتقدان روبر...

به گزارش رصد روز ، تعیین حقوق کارگران در ۱۴۰۰ یکی از مهمترین دغدغه های مدیرانیست که بی توجه به شرایط اقتصادی و نظام حاکم بر الگوریتم های اقتصادی کشور با تعیین افزایش ۲۰ درصدی برای کارگران در سال ۹۹ شرایط خاصی را ایجاد کرد. این در حالیست که همین مقدار افزایش برای کارمندان بخشهای دیگر رقمهای قابل تأملی را شکل می داد به عنوان مثال در بخش مدیران ارشد یک وزارتخانه افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال قبل گاهاً حقوق آنها را تا حدود ۷ الی ۱۰ میلیون بالا می برد در حالیکه همین مقدار افزایش برای کارگری با حداقل حقوق به زور به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می رسید. این شکاف طبقاتی سبب شده تا حالا مجلسی ها دقت بیشتری به این مسئله داشته باشند و قاطعانه درباره تعیین حقوق کارگران در ۱۴۰۰ تصمیم گیری کنند. هرچند که امیدواریم که این موضع مانند لایحه بودجه ۱۴۰۰ نباشد که در ابتدا با طیف وسیعی از منتقدان روبرو بود و حالا خبر می رسد که این موضوع به تصویب رسیده است.

 

این مذاکرات در سرنوشت و معیشت طبقه کارگر ایران نقش تعیین کننده‌ای دارد. عدد و رقمی که از جلسات مزدی به صورت نهایی به عنوان سبد معیشت استخراج میشود، ملاک بررسی دستمزد ۱۴۰۰ در شورای عالی کار است. طبق سنوات گذشته معمولاً کمیته دستمزد از دی ماه آغاز و تا اواخر بهمن یا اوایل اسفند عدد و رقم سبد معیشت کارگران را تعیین می‌کند.

 

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در کمیته دستمزد با بیان اینکه سه شنبه ۹دی ماه اولین جلسه کمیته دستمزد برای تعیین حقوق کارگران در ۱۴۰۰ است، گفت: اعداد و ارقام حکایت از این دارد که با افزایش چندین باره قیمت‌ها، سبد معیشت کارگران کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیست، چرا که هزینه‌ها بیشتر از حد تصور گران شده است و هزینه اجاره‌بها بخش زیادی از حقوق کارگران را به خود اختصاص می دهد.
تاجیک گفت: سال گذشته سبد معیشت کارگران ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان تعیین شد که البته این عدد نیز با در نظر گرفتن حداقل‌ها به دست آمد و قطعاً هزینه‌های زندگی بالاتر از اینها بود. اما برای تعیین دستمزد کسی به آن توجه نکرد. مطابق آمارها دستمزد تنها حدود ۳۰ درصد هزینه های زندگی کارگران را پوشش می‌دهد.

افزایش دستمزد چقدر است؟

حمید حاج اسماعیلی،‌ فعال کارگری درباره تعیین حقوق کارگران در ۱۴۰۰ گفت: نزدیک ۳ ماه تا پایان سال مانده و مرسوم است که در نیمه دوم اسفندماه دستمزد تعیین شود. به همین خاطر این جلسات مقدماتی آنچنان منشا اثر برای تصمیم نهایی نیست و معمولا در آن بحث‌های حاشیه‌ای مطرح میشود. خود دولت هم جلسات مقدماتی را جدی نمیگیرد.

حاج اسماعیلی در خصوص نظر دولت و مجلس نسبت به افزایش دستمزد گفت: دولت در خصوص کارمندان، ۲۵ درصد را در لایحه پیشنهاد داده است. ظاهرا مجلس هم تمایلی نداشته که این رقم را افزایش بدهد چرا که تعدادی از نمایندگان تا ۳۰ درصد را برای افزایش دستمزد کارمندان پیشنهاد دادند ولی کمیسیون تلفیق نپذیرفت.

این فعال کارگری اظهار کرد: درست است که مذاکرات مبنی بر جلسات سه جانبه بین دولت و نمایندگان کارگری و کارفرمایی است، اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده که تعیین کننده اصلی دستمزد در شورای عالی کار دولت است. حتی در مواقعی که نمایندگان کارگری با نارضایتی در جلسات با دولت مواجه شده‌اند، دولت اعتنایی به نظرات نمایندگان نداشته و معمولا دستمزد را تحمیل کرده است.

حاج اسماعیلی چاره را قوی کردن کفه ترازوی کارگران برای چانه‌زنی دانست و درباره تعیین حقوق کارگران در ۱۴۰۰ گفت: مادامی که وضعیت چنین باشد، باید منتظر بمانیم که خود دولت تصمیم بگیرد.
وی افزود: پیش‌بینی‌ها و برآوردهایی که هم بودجه و هم نرخ تورم و هدف گذاری دولت نشان میدهد، سال آینده ۳۵ درصد برای حداقل بگیران اضافه خواهد شد و برای سایر سطوح هم احتمالا دولت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد را در نظر بگیرد. فعلا بیشتر از این بعید میدانم که افزایش نقدی داشته باشیم، اما اگر نمایندگان کارگری نمیخواهند دچار گرفتاری‌ها و شرایط گذشته شوند باید قدرت چانه زنی خود را نسبت به دولت بالا ببرند و بتوانند هم دستمزد نقدی و هم حمایت‌های غیرنقدی را به مقدار قابل توجهی افزایش بدهند.

حاج اسماعیلی در خصوص معیشت کارگران در شرایط کنونی گفت: آن چه که خانواده‌های کارگری الان با آن درگیر هستند فقط معیشت نیست. در طی چند ماه گذشته شاهد بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت مسکن بودیم. در چند ماه گذشته کالاهای اساسی بیش از ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته است. لوازم خانگی و خیلی از کالاهای دیگر نیز با دستور و اجازه دولت افزایش قیمت داشته‌ است. با این حال در سال گذشته شاهد افزایش دستمزد کارگران نبودیم.
وی افزود: بر اساس آن چه که آمارهای امدادی و حمایتی در کشور مطرح میکنند تعداد افرادی که نیازمند کمک هستند طی یک دهه گذشته بیش از ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. سازمان کمیته امداد امام اظهار کرده که بیش از ۲۵ میلیون نفر را پوشش میدهد. بدون حمایت و توجه دولت و بدون راهکار اساسی که افزایش درآمد کارگران را به دنبال داشته باشد، امکان این که بتوانیم شرایط کارگران را در کشور بهبود دهیم وجود ندارد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

asad

پاسخ دادن

۱۵ اسفند ۱۳۹۹


خواسته تمام کارگران افزایش حداقل سه برابری حقوق ماهیانه بدون مالیات هست با توجه به تورم ۵ برابری ،وزیر کار و تمام کسانی که عضو شورای کار هستند که حداقل حقوق کارگر را تصویب میکنند خودشان کارمند دولت هستند و حداقل حقوق خودشان بالای بیست میلیون تومان در ماه هست پس اصلا هیچ حقی و صلاحیتی برای تصمیم گیری در این زمینه ندارند خود وزیر کار بدون مزایا حداقل ۵۰ میلیون حقوق در ماه دریافت میکنه اگر راست میگویند فیش حقوقی تمامی کسانی که عضو این شورا هستند را برای تمام مردم در اینترنت بگذارند ، این خواسته تمام کارگران ایران هست ، سال ۹۸ که هنوز کرونا اینقدر رواج پیدا نکرده بود و تورم بسیار کمتر از آخر سال ۹۹ بود بیست درصد حقوق پایه را اضافه کردن که نماینده کارگران این حگم را امضا و تایید نکردند و جلسه را ترک کردند اما امسال در شرایط تحریم و کرونا و تورم حداقل ۵ برابری و اینکه خود آمار های دولت میگه که خط فقر ۱۰ میلیونه چطور افزایش حقوق را ۳۵ درصد مشخص کرده اندسه میلیون و پانصد هزار تومن ، با این شرایط حقوق کارگر باید حداقل سه برابر شود هیچ کارگری در این شرایط با این پیشنهاد دولت و شورای عالی کار موافق نیست ۲۵ درصد یا ۳۵ درصد افزایش و از اون طرف ۱۰ تا ۱۵ درصد مالیات خب بفرمایید هیچ افزایشی در کار نیست به نظر من دولت دیگه اصلا خودش رو تو زحمت نندازه اصلا حقوق کارگر رو اضافه نکنه و خودش و کارگران رو علاف نکنه فقط شیر لبنی در امسال دوبار ۳۰ درصد در خردادو ۴۰ درصداوایل بهمن ماه ۹۹ افزایش قیمت داشته خودرو و تمام خوراکی ها و ...‌ همه افزایش نزدیک به حداقل سه برابری داشتن ،اجاره مسکن که پیش کش تمام کارگران خواستار سه برابر شدن حقوق حداقلی ماهیانه خود بدون مالیات هستند و به کمتر از این رضایت نمیدهند اگر دولت، دولت مردمی هست که باید به خواسته اقشار کم درآمد مردم ارج بگذاره ولی اگر دولت سرمایه داری و استکباری هست که مثل پارسال همونی که وزیر کار با تهدید و ارعاب به زور تصویب کرد و اجرا کرد و به کارگر بینوا و مشکلات انها توجه نکرد ،که متاسفانه همیشه ظالم سالم

asad

پاسخ دادن

۱۵ اسفند ۱۳۹۹


خواسته تمام کارگران افزایش حداقل سه برابری حقوق ماهیانه بدون مالیات هست با توجه به تورم ۵ برابری ،وزیر کار و تمام کسانی که عضو شورای کار هستند که حداقل حقوق کارگر را تصویب میکنند خودشان کارمند دولت هستند و حداقل حقوق خودشان بالای بیست میلیون تومان در ماه هست پس اصلا هیچ حقی و صلاحیتی برای تصمیم گیری در این زمینه ندارند خود وزیر کار بدون مزایا حداقل ۵۰ میلیون حقوق در ماه دریافت میکنه اگر راست میگویند فیش حقوقی تمامی کسانی که عضو این شورا هستند را برای تمام مردم در اینترنت بگذارند ، این خواسته تمام کارگران ایران هست ، سال ۹۸ که هنوز کرونا اینقدر رواج پیدا نکرده بود و تورم بسیار کمتر از آخر سال ۹۹ بود بیست درصد حقوق پایه را اضافه کردن که نماینده کارگران این حگم را امضا و تایید نکردند و جلسه را ترک کردند اما امسال در شرایط تحریم و کرونا و تورم حداقل ۵ برابری و اینکه خود آمار های دولت میگه که خط فقر ۱۰ میلیونه چطور افزایش حقوق را ۳۵ درصد مشخص کرده اندسه میلیون و پانصد هزار تومن ، با این شرایط حقوق کارگر باید حداقل سه برابر شود هیچ کارگری در این شرایط با این پیشنهاد دولت و شورای عالی کار موافق نیست ۲۵ درصد یا ۳۵ درصد افزایش و از اون طرف ۱۰ تا ۱۵ درصد مالیات خب بفرمایید هیچ افزایشی در کار نیست به نظر من دولت دیگه اصلا خودش رو تو زحمت نندازه اصلا حقوق کارگر رو اضافه نکنه و خودش و کارگران رو علاف نکنه فقط شیر لبنی در امسال دوبار ۳۰ درصد در خردادو ۴۰ درصداوایل بهمن ماه ۹۹ افزایش قیمت داشته خودرو و تمام خوراکی ها و ...‌ همه افزایش نزدیک به حداقل سه برابری داشتن ،اجاره مسکن که پیش کش تمام کارگران خواستار سه برابر شدن حقوق حداقلی ماهیانه خود بدون مالیات هستند و به کمتر از این رضایت نمیدهند اگر دولت، دولت مردمی هست که باید به خواسته اقشار کم درآمد مردم ارج بگذاره ولی اگر دولت سرمایه داری و استکباری هست که مثل پارسال همونی که وزیر کار با تهدید و ارعاب به زور تصویب کرد و اجرا کرد و به کارگر بینوا و مشکلات انها توجه نکرد ،که متاسفانه همیشه ظالم سالم ،خدا از سر تقصیراتتون نگذره تورم بالای ۳۰۰ درصده نه ۳۰ درصد